Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Check engine vid motorbroms i kallt väder... Löst!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18

    Check engine vid motorbroms i kallt väder... Löst!!

    Bil: 900 2.3i -96

    Problem: Check Engine tänds och släcks lite hur som, tänds oftast i samband med motorbroms i kallt väder. Jag hade liknande problem i somras, men när jag körde till verkstan hade lampan alltid slocknat, och inga felkoder var lagrade. Till sist lyckades jag tajma det så bra att lampan lyste när jag kom fram, och de kunde läsa någon kod som sade att "puls air"-ventil inte funkade. De bytte den och lite slangar och klämmor och problemet var borta (några månader).

    Jag tror mig veta att den där ventilen har med återcirkulering av avgaser att göra, och om det nu är så att lampan lyser vid motorbroms (och oftast slocknar igen vid gaspådrag), borde det väl vara någon sensor som tycker att den får för mycket luft och för lite avgaser, eller? En läckande vacuumslang någonstans? Eller kan det vara något annat?

    Är det någon som har några tips om vad som kan vara fel eller om felsökning? Någon som känner igen problemet? Jag tänker köpa Haynesmanualen (eller skall man köpa nån annan?) i veckan som kommer - kan den hjälpa mig?

    Jag är ingen bilmekare, men vill ogärna lämna in bilen, för jag har en känsla av att detta kan bli en följetong med många verkstadsbesök, irritation och små men många (=stora) utgifter.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Check engine vid motorbroms i kallt väder...

    Citat Ursprungligen postat av Ammedalen
    Bil: 900 2.3i -96

    Problem: Check Engine tänds och släcks lite hur som, tänds oftast i samband med motorbroms i kallt väder. Jag hade liknande problem i somras, men när jag körde till verkstan hade lampan alltid slocknat, och inga felkoder var lagrade. Till sist lyckades jag tajma det så bra att lampan lyste när jag kom fram, och de kunde läsa någon kod som sade att "puls air"-ventil inte funkade. De bytte den och lite slangar och klämmor och problemet var borta (några månader).

    Jag tror mig veta att den där ventilen har med återcirkulering av avgaser att göra, och om det nu är så att lampan lyser vid motorbroms (och oftast slocknar igen vid gaspådrag), borde det väl vara någon sensor som tycker att den får för mycket luft och för lite avgaser, eller? En läckande vacuumslang någonstans? Eller kan det vara något annat?

    Är det någon som har några tips om vad som kan vara fel eller om felsökning? Någon som känner igen problemet? Jag tänker köpa Haynesmanualen (eller skall man köpa nån annan?) i veckan som kommer - kan den hjälpa mig?

    Jag är ingen bilmekare, men vill ogärna lämna in bilen, för jag har en känsla av att detta kan bli en följetong med många verkstadsbesök, irritation och små men många (=stora) utgifter.
    Kolla över ALLA vakuumslangar och vanliga slangar, mycket troligt att felet ligger där.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18
    Det visade sig att felkoden var lagrad - och lite oväntat var det

    P0116 - Motorkylmedelstemperaturkrets, område/prestanda-problem

    Inga slangar eller ventiler... På mekonomen tyckte de att jag skulle byta sensorn. Jag föreslog att det kanske skulle kunna vara termostaten, med de höll det för otroligt. Men tempmätaren orkar inte längre än till kl 7, ungefär.

    Finns det förresten någonstans runtomkring Stenungsund någonstans där man kan läsa av felkoderna utan att betala 527 kr, som det kostar på Mekonomen, Stenungsund? Speedparts har väl verkstad? Vad tar de?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Testa och mät tempraturen på termostathuset(Lasertempraturmätare), är den mellan 80-90grader vid varm motor så är det givaren, kommer den aldrig upp den tempen så är det termostat.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18
    Jag tror att jag gör såhär:

    Jag har en termostat som jag egentligen hade tänkt sätta i min og900. Jag monterar den i ng900 och ser om det gör någon skillnad. Gör det skillnad köper jag en ny termostat till og900 istället för en sensor till ng900 imorgon. Gör det ingen skillnad innebär det väl att den gamla termostaten fungerar, och kan monteras i og900 istället, och så köper jag sensorn.

    För någon lasertempmätare har jag inte.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    18
    Termostatbyte gjorde susen!

Liknande ämnen

  1. Check engine vid fuktigt väder.
    Av Conny L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •