Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vilken topp är bäst T5 eller T7?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157

    Vilken topp är bäst T5 eller T7?

    Visst har väl T7 topparna 6mm ventilskaft och T5 topparna 7mm (eller om det var 7 & 8mm). Då borde det kanske vara smartare att skicka en T7 topp på portning istället för min T5 topp... Eller?

    /M
    Par i Aero

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    T7 = 5mm skaft på ventilerna
    T5 = 7mm skaft på ventilerna

    Insugskanalen på T7-topparna är "högre dragen" och borde ge ett bättre flöde, även de mindre skaften på ventilerna är en KLAR fördel ur flödessynpunkt.

    Så visst, det vore vettigare att skicka en T7 topp på portning.
    Kan hända att det vore vettigt att köpa ventiler till toppen som håller bättre än original, en ventil som skaftet går av på ställer ju till med lite skada. Synd ifall det skulle drabba ett topplock som man satsat pengar och tid på.

    Finns ju "raceventiler" som skall tåla de höga påfrestningar som högre varv ger.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    www.maptun.com har väldigt billiga (...och stora) avgas och insugningsventiler.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    www.maptun.com har väldigt billiga (...och stora) avgas och insugningsventiler.
    Men Maptuns är väl avsedda för T5 toppen i första hand, dvs 7mm ventilskaft?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ekeby
    Inlägg
    157
    Tackar för svaren!

    Då får dett bli en T7 topp!

    Vet att det blev bättre ventiler runt 01.

    Finns det andra förbättringar(i gjutning eller dyl.) att hålla utkik efter?

    /M
    Par i Aero

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Calleberg
    Tackar för svaren!

    Då får dett bli en T7 topp!

    Vet att det blev bättre ventiler runt 01.

    Finns det andra förbättringar(i gjutning eller dyl.) att hålla utkik efter?

    /M
    Har du planer på att montera den i en ng900 ?

    Insuget passar ej rakt på !!!
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Kan hända att det vore vettigt att köpa ventiler till toppen som håller bättre än original, en ventil som skaftet går av på ställer ju till med lite skada. Synd ifall det skulle drabba ett topplock som man satsat pengar och tid på.

    Finns ju "raceventiler" som skall tåla de höga påfrestningar som högre varv ger.
    Med de storlekar på ventilerna Saab har så bör 5 mm skaft vara fullt tillräckligt även om man kör med ordentliga ventilaccelerationer. Kom ihåg att delarnas egen massa är vad som orsakar belastningen på ventilsystemet. Smalare skaft innebär inte bara bättre flöde utan också mjukare ventilfjäder för givet maxvarvtal (då ventilens massa är lägre). Mjukare fjädrar innebär också lägre friktionsförlust.

    Aero/2,3t M01 samt nyare har avgasventiler av Nimonic 80A, dessa är bättre än de "rostfria racingventiler" som finns att köpa för ett par hundra styck. Ska man ha bättre än dessa ventiler får man räkna med att lägga ut över 1000 kr/ventil. Ska man inte använda större ventiler, behåll då dessa.

    Finns ju titanventiler förstås men dessa brukar inte uppskatta allt för höga avgastemperaturer. För insug duger dock ett par enkla titan gr. 5 ventiler i de flesta fall bra. Kostnad kring 1000 kr/ventil.

    Vad det är för material/tillverkningsmetod i insugsventilerna är jag dock osäker på.

    Ventilsäten med bättre värmeledningsförmåga (BeCu el. liknande) kan dock vara lämpligt.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Andra ventilsäten ?
    Nä, osch inte.

    Betr. fjädrar till T7 toppat, för höga varvtal kan man snegla på "T5 topparna".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Menar du att använda t5 fjädrar?

    Är inte ventilfjädertallriken lite klen på t7 motorerna?

    Det har ju hänt att nån spruckit och ventilen ramlat ner i cylindern även vid orginalvarvtal.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Då har två av de herrar jag förlitar mig mest på svarat i tråden.
    Kan SaabJohan och Herr Dr själva svara på frågan hur stor sannolikheten är att topp/ventiler skulle överleva de ~330 bänkade häståsnorna min spis presterar i längden? Det är alltså originalgrejor som sitter på och bilen är den som återfinnes i signaturen.

    Mvh Stoffe

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Kan hända att det vore vettigt att köpa ventiler till toppen som håller bättre än original, en ventil som skaftet går av på ställer ju till med lite skada. Synd ifall det skulle drabba ett topplock som man satsat pengar och tid på.

    Finns ju "raceventiler" som skall tåla de höga påfrestningar som högre varv ger.
    Med de storlekar på ventilerna Saab har så bör 5 mm skaft vara fullt tillräckligt även om man kör med ordentliga ventilaccelerationer. Kom ihåg att delarnas egen massa är vad som orsakar belastningen på ventilsystemet. Smalare skaft innebär inte bara bättre flöde utan också mjukare ventilfjäder för givet maxvarvtal (då ventilens massa är lägre). Mjukare fjädrar innebär också lägre friktionsförlust.

    Aero/2,3t M01 samt nyare har avgasventiler av Nimonic 80A, dessa är bättre än de "rostfria racingventiler" som finns att köpa för ett par hundra styck. Ska man ha bättre än dessa ventiler får man räkna med att lägga ut över 1000 kr/ventil. Ska man inte använda större ventiler, behåll då dessa.

    Finns ju titanventiler förstås men dessa brukar inte uppskatta allt för höga avgastemperaturer. För insug duger dock ett par enkla titan gr. 5 ventiler i de flesta fall bra. Kostnad kring 1000 kr/ventil.

    Vad det är för material/tillverkningsmetod i insugsventilerna är jag dock osäker på.

    Ventilsäten med bättre värmeledningsförmåga (BeCu el. liknande) kan dock vara lämpligt.
    Men hur dålig år igentligen raceventilerna ? jag menar jag vet en bil som har kört med dom i några år nu riktig hård körning samt vardags körning och den är bänkd till bra bit över 600hk ?

    har sådan själv oxå montera dom iom att jag kom över dom för 0kr

    utveckla lite mer om du har lust

    mvh Martin

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Menar du att använda t5 fjädrar?

    Är inte ventilfjädertallriken lite klen på t7 motorerna?

    Det har ju hänt att nån spruckit och ventilen ramlat ner i cylindern även vid orginalvarvtal.
    När vi moddar T7 toppar till höga effekter,, (måttligt nu. ) så byter vi ibland till antingen Trollspeed fjädrar eller T5 fjädrar,, dock får man modda tallriken lite på T7:an för att få dit T5 fjädern,,men något hållbarhetsprob har jag inte sett på tallriken,,dock är ju knastren toksmå på T7:an....

    Så jag slår hårt för T5..!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    [quote=M frändberg]
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":16qwl1gy
    Kan hända att det vore vettigt att köpa ventiler till toppen som håller bättre än original, en ventil som skaftet går av på ställer ju till med lite skada. Synd ifall det skulle drabba ett topplock som man satsat pengar och tid på.

    Finns ju "raceventiler" som skall tåla de höga påfrestningar som högre varv ger.
    Med de storlekar på ventilerna Saab har så bör 5 mm skaft vara fullt tillräckligt även om man kör med ordentliga ventilaccelerationer. Kom ihåg att delarnas egen massa är vad som orsakar belastningen på ventilsystemet. Smalare skaft innebär inte bara bättre flöde utan också mjukare ventilfjäder för givet maxvarvtal (då ventilens massa är lägre). Mjukare fjädrar innebär också lägre friktionsförlust.

    Aero/2,3t M01 samt nyare har avgasventiler av Nimonic 80A, dessa är bättre än de "rostfria racingventiler" som finns att köpa för ett par hundra styck. Ska man ha bättre än dessa ventiler får man räkna med att lägga ut över 1000 kr/ventil. Ska man inte använda större ventiler, behåll då dessa.

    Finns ju titanventiler förstås men dessa brukar inte uppskatta allt för höga avgastemperaturer. För insug duger dock ett par enkla titan gr. 5 ventiler i de flesta fall bra. Kostnad kring 1000 kr/ventil.

    Vad det är för material/tillverkningsmetod i insugsventilerna är jag dock osäker på.

    Ventilsäten med bättre värmeledningsförmåga (BeCu el. liknande) kan dock vara lämpligt.
    Men hur dålig år igentligen raceventilerna ? jag menar jag vet en bil som har kört med dom i några år nu riktig hård körning samt vardags körning och den är bänkd till bra bit över 600hk ?

    har sådan själv oxå montera dom iom att jag kom över dom för 0kr

    utveckla lite mer om du har lust

    mvh Martin[/quote:16qwl1gy]

    Hur bra eller dåliga de är beror förstås på vad det är för material i dem och hur de är tillverkade. Men ett vanligt rostfritt stål för ventiler är 21-4N och detta material håller ju inte lika hög klass som Nimonic 80A. Jämför man hållfastheten direkt så har 21-4N en sträckgräns av ca 330 MPa motsvarande Nimonic 80A's 550 MPa, detta vid 649 grader C. Jämför man belastning för brott efter 1000 timmar så krävs för 21-4N 207 MPa medans Nimonic 80A kräver 420 MPa, också detta vid 649 grader C. Även när det gäller korrosion och nötning, och förstås då krypning så är Nimonic 80A bättre. Även om en ventil av 21-4N har fördelen av att ha 7 mm skaft istället för 5 mm så är den mera sannolik att haverera än Nimonic ventilen på sikt.

    I regel så smider man ventiler av nimonic, om det dock skulle vara en nimonic tallrik på ett stålskaft (ihopsvetsat) så skulle jag dock vara mer försiktig. Samma teknik används dock då man tillverkar turboaggregat (turbin/axel).

    När det gäller trimning och ventilsystem så skulle jag tro att den största faran, vilken är svårare få de flesta att undersöka, och som många sannolikt inte ens känner till farorna med är självsvängning och resonans.

    När det gäller säten så brukar man för tävlingsbruk göra dessa i beryllium koppar, medans man gör stryrningar i beryllium koppar eller mangan brons. Dessa har fördelen att de leder värme bättre bort från ventilen. Kanske inte nödvändigt på de flesta motorer men på en motor som ska gå hårt och länge är de definitivt ingen nackdel.

    Ska man upp på riktigt höga varvtal så ökar sedan förstås kraven väldigt mycket på just ventilfjädrarna. Notera också att nitrerhärdade ventilfjädrar har visat sig nöta hårt mot fjäderbrickor av titan, med sådana fjädrar bör man alltså använda fjäderbrickor av stål. De ventilfjädrar som tillverkas av titan får inte användas i dubbel uppsättning där fjädrarna nöter mot varandra vilket är ganska vanligt hos fjädrar för höga varvtal, detta ger en viss dämpning.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Men tjänar man något på att montera en nyare T7 topp på en T5 motor? Om man nu har kunskap/tillgångar till att bygga om insug osv.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    [quote=SaabJohan]
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":459i6ife
    Kan hända att det vore vettigt att köpa ventiler till toppen som håller bättre än original, en ventil som skaftet går av på ställer ju till med lite skada. Synd ifall det skulle drabba ett topplock som man satsat pengar och tid på.

    Finns ju "raceventiler" som skall tåla de höga påfrestningar som högre varv ger.
    Med de storlekar på ventilerna Saab har så bör 5 mm skaft vara fullt tillräckligt även om man kör med ordentliga ventilaccelerationer. Kom ihåg att delarnas egen massa är vad som orsakar belastningen på ventilsystemet. Smalare skaft innebär inte bara bättre flöde utan också mjukare ventilfjäder för givet maxvarvtal (då ventilens massa är lägre). Mjukare fjädrar innebär också lägre friktionsförlust.

    Aero/2,3t M01 samt nyare har avgasventiler av Nimonic 80A, dessa är bättre än de "rostfria racingventiler" som finns att köpa för ett par hundra styck. Ska man ha bättre än dessa ventiler får man räkna med att lägga ut över 1000 kr/ventil. Ska man inte använda större ventiler, behåll då dessa.

    Finns ju titanventiler förstås men dessa brukar inte uppskatta allt för höga avgastemperaturer. För insug duger dock ett par enkla titan gr. 5 ventiler i de flesta fall bra. Kostnad kring 1000 kr/ventil.

    Vad det är för material/tillverkningsmetod i insugsventilerna är jag dock osäker på.

    Ventilsäten med bättre värmeledningsförmåga (BeCu el. liknande) kan dock vara lämpligt.
    Men hur dålig år igentligen raceventilerna ? jag menar jag vet en bil som har kört med dom i några år nu riktig hård körning samt vardags körning och den är bänkd till bra bit över 600hk ?

    har sådan själv oxå montera dom iom att jag kom över dom för 0kr

    utveckla lite mer om du har lust

    mvh Martin
    Hur bra eller dåliga de är beror förstås på vad det är för material i dem och hur de är tillverkade. Men ett vanligt rostfritt stål för ventiler är 21-4N och detta material håller ju inte lika hög klass som Nimonic 80A. Jämför man hållfastheten direkt så har 21-4N en sträckgräns av ca 330 MPa motsvarande Nimonic 80A's 550 MPa, detta vid 649 grader C. Jämför man belastning för brott efter 1000 timmar så krävs för 21-4N 207 MPa medans Nimonic 80A kräver 420 MPa, också detta vid 649 grader C. Även när det gäller korrosion och nötning, och förstås då krypning så är Nimonic 80A bättre. Även om en ventil av 21-4N har fördelen av att ha 7 mm skaft istället för 5 mm så är den mera sannolik att haverera än Nimonic ventilen på sikt.

    I regel så smider man ventiler av nimonic, om det dock skulle vara en nimonic tallrik på ett stålskaft (ihopsvetsat) så skulle jag dock vara mer försiktig. Samma teknik används dock då man tillverkar turboaggregat (turbin/axel).

    När det gäller trimning och ventilsystem så skulle jag tro att den största faran, vilken är svårare få de flesta att undersöka, och som många sannolikt inte ens känner till farorna med är självsvängning och resonans.

    När det gäller säten så brukar man för tävlingsbruk göra dessa i beryllium koppar, medans man gör stryrningar i beryllium koppar eller mangan brons. Dessa har fördelen att de leder värme bättre bort från ventilen. Kanske inte nödvändigt på de flesta motorer men på en motor som ska gå hårt och länge är de definitivt ingen nackdel.

    Ska man upp på riktigt höga varvtal så ökar sedan förstås kraven väldigt mycket på just ventilfjädrarna. Notera också att nitrerhärdade ventilfjädrar har visat sig nöta hårt mot fjäderbrickor av titan, med sådana fjädrar bör man alltså använda fjäderbrickor av stål. De ventilfjädrar som tillverkas av titan får inte användas i dubbel uppsättning där fjädrarna nöter mot varandra vilket är ganska vanligt hos fjädrar för höga varvtal, detta ger en viss dämpning.[/quote:459i6ife]

    Får tacka för intressant läsning

    Mvh Martin

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Men tjänar man något på att montera en nyare T7 topp på en T5 motor? Om man nu har kunskap/tillgångar till att bygga om insug osv.
    Jag kan inte låta bli att bli nyfiken också.... och under förutsättning förstås att man inte tänker varva förtvivlat högt.

    Men om inte T7-insuget passar på någon T5-topp är det kanske inte besväret värt?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Jo T7 insuget passar, med bultmönstret, men man måste porta upp kanalerna upptill för spridarna, då det skiljer nästan 5mm uppåt jämnfört ned T5. Sedan måste man fylla ut toppen med antingen alu (svetsa då) eller nån kemisk metall, då nästan hela tätningsytan upptill vid spridarna försvinner när du portat klart för spridarna. Jag har gjort detta arbetet, och det är lite tidsödande, men fungerar kanon sedan. MEN jag kör också T5 toppackning då jag misstänker att T7 packning snart skulle börja läcka, då en vattenkanal inte stämmer riktigt överens vid cyl1 högra nederkant, som verkar vara en aktiv kylkanal dessutom.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Medans vi diskuterar toppar.
    Vilka toppar är förstärkta från fabrik?
    Jag pratar nu om så kallade "Eklund-toppar".
    Gjutnr och när dom producerades hade varit fint att veta...

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    är dom verkligen från fabrik ut i vanliga bliar tror inte dom är det

    men det är någon modell det skiljer på ha rjag för mig 97-98 elle rnått men inte säker som sagt

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är dom verkligen från fabrik ut i vanliga bliar tror inte dom är det
    Det var någon special topp man tog fram. Om denna konstruktion användes till några produktionsmotorer vet jag inte men jag hörde rykten på att man ska ha funderat på detta.

    Lite intressant kan man ju också notera att Saabs topp för "Ecotec" var en förstärkt topp, samma topp med CNC portade kanaler utgår man nu från då man bygger dragracingmotorer med upp till 1400 hk.

Liknande ämnen

  1. b234 topp eller b235 topp ? Vad är bäst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31
  2. vilken org. krängningshämmare är styvast eller bäst..?
    Av radical i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 19:16
  3. Vilken 9-3 är bäst?
    Av Molla i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •