Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bygge om til nya bakljusen på 9000 CD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    105

    Bygge om til nya bakljusen på 9000 CD

    Hur gjör man med dom inre lamporna (de på bakluckan)?

    Måste man kopla om elen mycket?

    Det funkar vel inte om jag bara tar dom ytre lamporna?

    Dom nya er så snygga!

    Bilen det gjelder er en -94 9000 CD, vil ha lyktorna från en -95 och nyare

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Jag tror att kontaktstyckena till de yttre lysena skiljer mellan '94 och '95 års modell.

    För lysena i själva luckan krävs håligheter i plåten, det skulle inte förvåna mig om hålen finns även i äldre luckor men kanske säkrast att kolla det först?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Lyfter tråden lite...

    Är inne på samma linje jag Tycker oxå att de nyare baklamporna är mycket snyggare, så därför vill även jag veta om det är möjligt att konvertera till de nyare...

    Vad är det för lampor som sitter innanför de "inre" glasen? Är det bakljus & dimljus eller?
    Vad jag har förstått så passar de yttre även på äldre modeller medan de inre kräver någon form av modifikation/håltagning i luckan. Stämmer det?? INGEN som vet hur luckan ser ut bakom lamporna på -95 eller nyare??

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag tror att kontaktstyckena till de yttre lysena skiljer mellan '94 och '95 års modell.
    OM det är så så kanske det räcker med att göra nya kontakter... "Friskt kopplat, hälften brunnet"

    Skulle vara bra om man slapp byta hela luckan tycker jag

    mvh
    Tobbe

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Vad är det för lampor som sitter innanför de "inre" glasen? Är det bakljus & dimljus eller?
    Endast dimljus.

    Vad jag har förstått så passar de yttre även på äldre modeller medan de inre kräver någon form av modifikation/håltagning i luckan. Stämmer det?? INGEN som vet hur luckan ser ut bakom lamporna på -95 eller nyare??
    Jag vet att på min bil är det hål i plåten bakom lampinsatserna. Jag minns att jag rotade i luckan på min gamle CD också men kan inte svära på hur den luckan såg ut. De yttre insatserna passar rakt av rent fysiskt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag vet att på min bil är det hål i plåten bakom lampinsatserna. Jag minns att jag rotade i luckan på min gamle CD också men kan inte svära på hur den luckan såg ut. De yttre insatserna passar rakt av rent fysiskt.
    /J
    Då borde man väl kunna ta ett par såna från nån skrotad -95 och skruva dit?
    Om någon vet hur det ser ut bakom rampen på en CD så hör av er!
    Annars får jag väl meckla loss den själv och titta
    Men då vet jag ju fortfarande inte hur -95:ans ser ut... Måste man ju veta om man ev. ska såga upp två hål eller nått

    Hjälp oss nu

    mvh
    Tobias

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Men då vet jag ju fortfarande inte hur -95:ans ser ut... Måste man ju veta om man ev. ska såga upp två hål eller nått
    Om du får tag på lampinsatserna till luckan, och får loss plasten som nu sitter där - så tror jag det ger sig per omgående hur stora hål som måste till för att lamporna ska kunna sitta dikt an mot luckan (ett hål på varje sida om regplåten, typ 10-12 cm i kvadrat).

    Sen är det förstås luckor på insida klädsel oxå - för att kunna byta glödlamporna.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Okej..

    Kan man ta hela denna biten och byta ut mot "reflexrampen" som sitter på min nu?? Eller är det som det ser ut, att denna delen sitter ihop med hela luckan?


    Om så är fallet, så måste man alltså göra ett urtag i den befintliga rampen och även såga upp ett hål för varje lampinsats. Hur man får det att bli tätt så att det inte forsar in vatten där när det spöregnar eller så vet jag inte, men det löser sig nog på någe vis...
    Och sen sa du att det var en annan form av kontakter med? Är det inte samma lampor i de båda versionerna då, så att man skulle kunna arrangera om sladdarna lite så att de passar i den gamla kontakten??

    Usch, nu fatta ja knappt vad jag menade själv , men men...

    mvh
    Tobbe

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Kan man ta hela denna biten och byta ut mot "reflexrampen" som sitter på min nu?? Eller är det som det ser ut, att denna delen sitter ihop med hela luckan?
    Nja, lampinsatserna är monterade direkt på luckans plåt, över dessa sitter en list i bilens färg (osäker på materialet just nu) och regskylten är skruvad rätt i plåten. På min gamle satt ett stort grått plastsjok över alltihop, men hur det ser ut under en reflexramp vet jag ej. I vilket fall så måste ju rampen bort. Själva listen där tror jag är identisk med en 92-94:a som saknar reflexrampen.

    Och sen sa du att det var en annan form av kontakter med? Är det inte samma lampor i de båda versionerna då, så att man skulle kunna arrangera om sladdarna lite så att de passar i den gamla kontakten??
    Bilelektricitet är inte min hemmabana, men om man kan reda ut vilken kabel som hör till vad borde det ju lösa sig med egen koppleriverksamhet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Om man klarar sig utan dimljus ser det ut såhär:
    http://www.produktionskollektivet.se/we ... C00015.JPG

    Jag vet inte hur det är kopplat för det såg ut så när jag köpte bilen, men snyggt är det, särskilt när bilen är nytvättad (det är den till synes inte på bilden).
    Marcus.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Ja,det kan ju räcka med de yttre egentligen... Då slipper man ju allt extra arbete

    Men OM man vill ha med de inre oxå så är det bara lamporna man kan plocka då??

    Vad säger lagen om att inte köra med bakre dimljus?

    mvh
    Tobbe

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    105
    Sitter inte backljuset også i de inre lamporna?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Nej backljusen sitter i de yttre lamporna. En liten rektangel som är röda ränder på.

    Jag har dock gått åt andra hållet och tagit bort de inre lamporna
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 717
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Ja,det kan ju räcka med de yttre egentligen... Då slipper man ju allt extra arbete

    Men OM man vill ha med de inre oxå så är det bara lamporna man kan plocka då??

    Vad säger lagen om att inte köra med bakre dimljus?

    mvh
    Tobbe
    Bakre dimljus bör dom inte klaga på
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Haha Ja, som alltid så är ju smaken olika... men jag skulle nog helst vilja ha med även de inre

    Men det är ingen som vet om man måste ha dimljus eller? Finns det ingen lag på det? Ska nog försöka få tag i en uppsättning baklampor ändå Borde väl finnas på vilken skrot som helst tycker jag

    mvh
    Tobbe

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Ja,det kan ju räcka med de yttre egentligen... Då slipper man ju allt extra arbete

    Men OM man vill ha med de inre oxå så är det bara lamporna man kan plocka då??

    Vad säger lagen om att inte köra med bakre dimljus?

    mvh
    Tobbe
    Bakre dimljus bör dom inte klaga på
    Säkert?
    I så fall så...

    mvh
    Tobbe

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Bakre dimljuset skiter besikningen i
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    490
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Bakre dimljuset skiter besikningen i
    Okaj Tackar för svaren

    mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 CSE 2.3T Billjuds bygge
    Av bolle_ i forum Projekt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 13:10
  2. stereo bygge till 9000 -98
    Av rick_s920 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 16:34
  3. Bygge om fra 2.0 til 2,3 i en 9000 T 89 mod. TIPS?
    Av Petter 900 t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 20:40
  4. Baslåde bygge i min 9000.
    Av N3O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 00:47
  5. Högt. bygge framdörrar 9000
    Av Falo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •