Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kylarfläkten går igång felaktigt 9000

  1. #1

    Kylarfläkten går igång felaktigt 9000

    Det är en 9000 T -97. Ibland dyker värmemätaren ner till 0 och samtidigt startar kylarfläkten och går konstant. Stänger inte av färrän en stund efter att motorn stängts av. När jag startar med kall motor på morgonen, inga problem, kan inträffa att felet uppträder under gång, med oftast när man startar med varm motor. Värmemätaren går alltid ner till 0 samtidigt med att kylarfläkten kör.

    Jag har ingen beskrivning över systemet, de jag har stämmer inte. Men det sitter en kontakt intill termostaten vilket jag tror är givaren, Vid tillfälle vill jag försöka koppla en mätare över kontakten och dra in i bilen för att följa värdena för att se om det är där felet sitter.

    Tacksam för tips om någon känner igen felet.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684
    Termokontakten till fläkten sitter nertill på vänstra sidan av kylare. Antagligen den som inte funkar ordentligt, kostar inte många kronor så testa och byt det.

    Tempgivaren är antagligen den du har hittat, sitter i närheten av termostaten, ser den oskadd ut?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Jo, jag vill gärna tro det du skriver, det stämmer också enligt Haynes, men jag har letat och kan inte hitta någon termokontakt på kylaren, vilket gör mig förbryllad. Jag får titta en gång till, men så tokig tror jag inte min syn är. Termokontakten borde vara väl synlig.

    Tempgivaren ser oskad ut. Sedan är det frågan om de har hittat på något finurligt och även styr kylarfläkten via motortemperaturen. Motorn upplever jag går som den ska.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-10 klockan 17:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684
    Har det funnit tidigare ägare så kan det ju alltid finnas någon som har kopplat något spännande till kylarfläkten. Ser kylaren ut att vara en originalre. Kan ju vara så att den är bytt till något från en annan bil och sedan har det gjort någon hemmalösning för att styra fläkten?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-10 klockan 17:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Nu är jag ju inte lika tvärsäker som bart112 men jag har för mig att på de nyare 9000 sitter det ingen termokontakt på kylaren utan motorstyrdonet använder tempgivarsignalen för att styra kylfläkten, via relä naturligtvis.

    Det som talar emot det är väl att jag har för mig att det sitter en tempgivare under insuget som motorstyrdonet använder sig av och att tempgivaren på toppens kortsida används endast till visarinstrumentet. Därför får jag inte riktigt ihop det med att visaren dalar ner till noll när fläkten startar.


    Kan väl tillägga något jag är helt säker på, jag länkar till en bild på tempgivaren i min bil för den vet jag var den sitter i alla fall.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684
    Jag utgick bara från min egen -87, om det skiljer sig från nyare modeller vet jag inte, möjligheten finns helt klart där och att du LM har rätt är mycket troligt.
    Då är det ju inte heller omöjligt att tempgivaren till mätaren sitter på en annan plats heller.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-10 klockan 17:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Så här är det....

    Din 9000 M/97 har INTE nå'n termokontakt i höger kylargavel.
    (sista årsmodell var M/94)

    Givaren för tempmätaren och kylfläktlogiken sitter i gaveln (vänster) på cylinderhuvudet.

    Motorstyret har en egen givare, sitter skruvad till insuget.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Raka besked, man tackar!

    (Jag fattar fortfarande inte riktigt sambandet mellan att tempmätarnålen faller till noll och att fläkten startar, hade det varit så att nålen slagit i taket så..)

    Tilläggas kan dock att den aktuella tempgivaren kostar kring 200:- på SAAB samt byts på en normallång kafferast. Det jag hade mest problem med var att fiska fram kontaktstycket (vid skruvmejseln på bilden).

    Lycka till!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-10 klockan 17:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Termokontakten till fläkten sitter nertill på vänstra sidan av kylare. Antagligen den som inte funkar ordentligt, kostar inte många kronor så testa och byt det.

    Tempgivaren är antagligen den du har hittat, sitter i närheten av termostaten, ser den oskadd ut?
    Jo, jag vill gärna tro det du skriver, det stämmer också enligt Haynes, men jag har letat och kan inte hitta någon termokontakt på kylaren, vilket gör mig förbryllad. Jag får titta en gång till, men så tokig tror jag inte min syn är. Termokontakten borde vara väl synlig.

    Tempgivaren ser oskad ut. Sedan är det frågan om de har hittat på något finurligt och även styr kylarfläkten via motortemperaturen. Motorn upplever jag går som den ska.
    Har det funnit tidigare ägare så kan det ju alltid finnas någon som har kopplat något spännande till kylarfläkten. Ser kylaren ut att vara en originalre. Kan ju vara så att den är bytt till något från en annan bil och sedan har det gjort någon hemmalösning för att styra fläkten?
    Svar: på punkten om hemmalösning, där är jag övertygad om att ingen har pillat, jag känner den förra ägaren och han har inte öppnat huven i onödan.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Så här är det....

    Din 9000 M/97 har INTE nå'n termokontakt i höger kylargavel.
    (sista årsmodell var M/94)

    Givaren för tempmätaren och kylfläktlogiken sitter i gaveln (vänster) på cylinderhuvudet.

    Motorstyret har en egen givare, sitter skruvad till insuget.
    Raka besked, man tackar!

    (Jag fattar fortfarande inte riktigt sambandet mellan att tempmätarnålen faller till noll och att fläkten startar, hade det varit så att nålen slagit i taket så..)

    Tilläggas kan dock att den aktuella tempgivaren kostar kring 200:- på SAAB samt byts på en normallång kafferast. Det jag hade mest problem med var att fiska fram kontaktstycket (vid skruvmejseln på bilden).

    Lycka till!
    Tackar för alla tipsen.
    Jag fortsätter med det jag tänkte från början, att ansluta en mätare till kontakten på vänstra gavlen. Jag håller med bristande logig i att värmemätaren går ner till noll då fläkten är i gång. Det är därför jag vill ansluta en mätare, dra in några tillfälliga sladdar i cupen. Det kan kanske förhoppningsvis ge signal om tempgivaren beter sig normalt eller ej. Jag har hittat kontakten och den sitter lite små trångt till, tack för bildlänken.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Tempgivaren till -97an är betydligt dyrare än tidigare årsmodeller, bytte på min bil men jag har fortfarande problem med mätaren så jag kan sälja min beg fungerande till dej billigt om du vill.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  12. #12

    Nu funkar det, fläkten beter sig normalt

    Hej
    Jag lyfte upp reläet och satte i det igen, sedan har den bara krånglat en gång. Så nu låter jag deta vara tills det ev. uppkommer igen. Då ger jag mig på ellådan där reläet sitter, ev något kontaktproblem, vi får se. Sedan kan man undr om det har med kraftig kyla att göra, något som påverkas av detta, nu är det i denna landsändan inte så kallt längre.

    Tack för goda råd
    9000 2,3T 200hk CSE -97

Liknande ämnen

  1. ACC felaktigt temperaturområde 9000
    Av PelleJ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 20:56
  2. [LÖST] Kylarfläkten stannar aldrig NG9-3
    Av Naslund i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 11:06
  3. Kylarfläkten går konstant 9000
    Av 9kltt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •