Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Läckage kopplingens slavcylinder 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Läckage kopplingens slavcylinder 9000

    Hej!

    Jag har nyligen bytt, eller snarare renoverat huvudcylindern till kopplingen... eller tja.. huvud eller slav vete 17 men det är iaf den cylindern som sitter vid kopplingspedalen som jag renoverat... allt har fungerat bra efter operationen tills nu då min bromsvätskebehållare töms på en dag ungefär... dvs den dräneras alltid till precis under där matarslangen till kopplingen sitter och nivån blir inte lägre efter det. Därför har jag uteslutit att det är bromsarna som läcker...

    sen kan man se ett visst droppande under bilen i linje med där luftnippeln till kopplingen sitter vid växellådan. Problemet är att det ser inte ut att läcka/droppa ut i motsvarande mängd man fyller på i behållaren.. därför misstänker jag att bromsvätsakn samlas någonstans...

    Det jag tänker på nu är såklart om slavcylindern läcker.. men det konstiga är att kopplingen fungerar perfekt sålänge jag har bromsolja över matarslangen till huvudcylindern. Men det kanske den gör även om den läcker rejält?

    Det verkar torrt o fint i kupén där huvudcylindern sitter så jag har uteslutit att det läcker någon större mägd därifrån.. frågan nu är ju vad man gör härnäst... för o komma åt slavcylindern så måste väl lådan bort?? ... det ser ut att kunna läcka vid röranslutningen som sitter vid kopplingen brevid luftnippeln... men det kan likagärna vara rester från de 20-tals luftningar jag fått göra varje gång behållaren har hunnit tömmas utan påfyllning... jag är ENORMT tacksam för all hjälp eller tipps jag kan få för att idetifiera problemet... Bilen är ju lite svårtkörd utan koppling

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Varför inte lägga en pappskiva eller liknande under bilen och sätta dig i bilen o "torrköra" alltså tryck ned kopplingen ett 20-30:tal gånger?
    Är mängden försvunnen vätska ur behållaren lika med motsvarande mängd på skivan är det slavcylindern som läcker....och som du redan vet är då låd-demontering ett faktum

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Jag vet (eller tror) att det läcker från där slavcylindern borde sitta.. men jag vet ju inte om det ÄR slavcylindern eller ej.. men jag antar att det inte går att göra så mycket annat än att demontera lådan för o hitta läckan oavsett om det är cylindern som läcker eller någon koppling...

    Frågan då är... HUR får jag väck lådan? Och vilka verktyg behöver jag? Måste motorn lyftas? Jag har ju bilen i ett garage med normalinventarier i verktygsväg.. men behöver jag en motorlyft eller kan jag lossa lådan underifrån och sänka ner den med en domkraft eller liknande? kanske finns någon beskrivning om hur detta görs?! Skulle gärna lämna in bilen om det gällde en finare bil.. men med tanke på dess värde så är detta inget alternativ...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    ...... kanske finns någon beskrivning om hur detta görs?!
    Tips (på engelska dock) och bilder.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Klipper in en svensk version av "kopplingsbytarinstruktion" från en annan tråd där du kan få endel tips:



    Citat Ursprungligen postat av Jag
    -Bort med hjulet.
    -Bort med innerskärm.
    -Demontera nödvändig plast på undersidan.
    -Rensa lite lagom under huven, tryckrör, batteri + konsol. Vill du trängas lite går det utan att ta bort dessa delar....
    -Lossa röret till kopplingen, det kommer olja....
    -Lossa de 3 skruvarna till spindelleden.
    -Lossa krängarpinnen i länkarmen.
    -Lossa inre drivknutsdamasken på förarsidan.
    -Lossa spindeln och dra ur drivaxeln.
    -Plasta in tripoden på axeln så den skyddas mot smuts.
    -Montera en bygel att hänga motorn i:


    Usch va det ser ut...

    -Lossa framvagnsbryggan, sitter ett par skruv vid "flygplansbussningen", styrväxel, och i främre hörnet.
    -Lossa växellådans fästpunkt i framvagnen och fäll ned framvagnsbryggan alternativt ta loss hela bryggan.
    -Demotera växelförargummit.
    -Lossa kontakten till hastihetsgivaren.
    -Börja lossa alla skruven till lådan men spara de 2 övre. De vid startmotorn är förjä*****

    Nu är det dax att ta ned skrället och i det här läget är det en fördel om man är 2 personer eller har en domkraft/växellådslyft tillhands.

    -Demontera de 2 återstående skruven och jucka dän lådan. Drivaxeln på passagerarsidan behöver du inte tänka på, den sköter sig själv:



    Att demontera kopplingen är inget konstigt, det är bara att ta ett par varv i taget på varje skruv till tryckplattan så den får följa med i "spänningen"



    Personligen hade jag renoverat slavcylindern oxo när skrotet endå är nere, kostnaden är ju inte stor.
    Inte fel att byta kopplingsslang/rör heller då gummit i slangen kan vara av dålig kvalité. Röret lär vara rätt rostigt oxo på en gammel -92:a, på min ramlade det nästan isär....
    Leta efter oljeläck bakom svänghjulet och hittar du det så läcker packboxen vid vevaxeln.
    Demotera isf svänghjulet och byt denna.

    Sedan är det bara att montera ihop allt igen

    Lite att tänka på vid monteringen:

    När du monterar den nya kopplingen skall du tvätta lamell och tryckplatta NOGA med typ cleaner (lättflyktigt).
    Skadar inte att smärjla av platta/lamell med fint smärjelduk oxo.
    Du kommer att behöva ett centreringsdorn för att centrera lamellen när du drar dit tryckplattan igen.
    Slarvar med centreringen av lamellen blir det ett h-vete att får dit lådan, det är nog så jobbit som det är....
    -Momentdra tryckplattan, lite loctite på skruvarna skadar inte.


    Sachs 600

    -Dra den stora skruven som sitter i ett öra i sumpen SIST och tänk på att inte dra den tokhårt, finns risk för att sumpen spricker annars och det är jobbigt....
    -Kopplingen måste luftas och när du gör dettta skall burken vara full full full!
    Fyll på ofta oxo.
    En "luftman":
    är inte fel att använda, det underlättar.

    Att inhandla/skaffa:
    -Bromsvätska.
    -Fett till inre drivknut.
    -Renoveringssats till slaven?
    -Nytt kopplingsrör?
    -Bygel att hänga motorn i.
    -Centreringsdorn till lamell.

    __________________________________________________ _________
    Ovanstående är taget från huvudet, dvs det kan förekomma tankevurpor och småfel.
    Hoppas det hjälper nått.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Man tackar!! - Ni har övertygat mig nu.. det blir att ta väck lådan... huja.. alltid lär man sig väl nått...

    När jag ändå håller på.. om jag nu lyckas få bort lådan osv... är det något jag bör passa på att byta när jag ändå har sakerna väck?!

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Jahaja.. då stötte man på sitt första bekymmer... hur får man bort hastighetsmätargivaren från lådan? Ser ut att vara av plast.. men hur fan ska man komma åt den?! Man får ju inte in en nyckel där...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Jahaja.. då stötte man på sitt första bekymmer... hur får man bort hastighetsmätargivaren från lådan? Ser ut att vara av plast.. men hur fan ska man komma åt den?! Man får ju inte in en nyckel där...

    MVH: Marcus
    Det sítter en liten skruv på sidan som håller fast givaren. Skruva ut denna en liten bit och plocka upp hela givaren med drev och allt. Bara att vicka lite och dra försiktigt rakt upp.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    AHA!.. Jag satt just o funderade på om den skruven kunde ha nått med det att göra.. jag lossade den men tyckte den satt fast ändå.. så jag vågade inte ta i.. men dåså då vet jag hur det är tänkt iaf! Åter till garaget då.. sova kan man göra när man är död! ¨

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Hej igen!

    Nu är lådan borttagen och bytet av slavcylindern kan börja - MEN jag stötte på ett enormt problem! Ena bulten som sitter genom subframen och in i styrväxel-fästet hade rostat fast totalt.. jag kapade bultskallen undertill och tänkte knacka ut den underifrån.. men icke.. den sitter som berget.. nåväl när jag väl fick bort subframen och lådan så tänkte jag att det går nog bra att få bort den med mer svängrum.. sagt o gjort.. bulten sitter som fastlimmad i gummibussningen.. det som händer om man försöker dra runt den är att hela bussningen snurrar i fästet... det går ju inte att kacka underifrån heller då bussningen bara flexar tillbaka i samma position... och även om jag kapar ovandelen så kommer jag inte åt att knacka ovanifrån. Här är en bild på eländet...



    Översta pilen: Bulten jag inte får bort... Nedersta pilen: Vad 17 är detta? ser ut som ett bromsrör som är helt av precis vi gummidamaskens början? ska de vara så eller har jag slagit av något?!

    Well well.. har gett upp för nu.. men om någon kommer på något smart sätt att få ur bulten på så är jag den personen evigt tacksam!

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Hej igen!

    Nu är lådan borttagen och bytet av slavcylindern kan börja - MEN jag stötte på ett enormt problem! Ena bulten som sitter genom subframen och in i styrväxel-fästet hade rostat fast totalt.. jag kapade bultskallen undertill och tänkte knacka ut den underifrån.. men icke.. den sitter som berget.. nåväl när jag väl fick bort subframen och lådan så tänkte jag att det går nog bra att få bort den med mer svängrum.. sagt o gjort.. bulten sitter som fastlimmad i gummibussningen.. det som händer om man försöker dra runt den är att hela bussningen snurrar i fästet... det går ju inte att kacka underifrån heller då bussningen bara flexar tillbaka i samma position... och även om jag kapar ovandelen så kommer jag inte åt att knacka ovanifrån. Här är en bild på eländet...


    Översta pilen: Bulten jag inte får bort... Nedersta pilen: Vad 17 är detta? ser ut som ett bromsrör som är helt av precis vi gummidamaskens början? ska de vara så eller har jag slagit av något?!

    Well well.. har gett upp för nu.. men om någon kommer på något smart sätt att få ur bulten på så är jag den personen evigt tacksam!

    MVH: Marcus
    Röret antar jag är luftningen till kuggstången och vad den trilskande bulten anbelangar så skulle jag personligen ta trycklufthackspetten och ösa på för fullt med drivdornet på den avkapade bulten underifrån. Det skall till bra nog om inte den får bultjäkeln att släppa taget inne i gummibussningen. Går inte det river jag ner hela styrstången och går lös på den uppe på verkstadsbänken.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Hmm intressant... var införskaffar man detta mirakelverktyg? - Men att demontera hela styrväxeln? Är inte det enormt mycket mer jobb?? Ja menar, vad är det som säger att det inte ser likadant ut för de andra bultarna?

    En sak till förresten... var får jag tag i en ersättningsbult om jag nu skulle lyckas få ur skiten?! Skall väll vara en viss härdning va? verkar var kraftigare saker än de elförzinkade bultar jag har hemma Rostfri gängstång kanske skulle duga? Det är ju rätt hårt...
    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Hmm intressant... var införskaffar man detta mirakelverktyg? - Men att demontera hela styrväxeln? Är inte det enormt mycket mer jobb?? Ja menar, vad är det som säger att det inte ser likadant ut för de andra bultarna?

    En sak till förresten... var får jag tag i en ersättningsbult om jag nu skulle lyckas få ur skiten?! Skall väll vara en viss härdning va? verkar var kraftigare saker än de elförzinkade bultar jag har hemma Rostfri gängstång kanske skulle duga? Det är ju rätt hårt...
    MVH: Marcus
    Givetvis ser andra bulten mycket jävligare ut och sitter mycket värre tror du nåt annat Hackspetten finns på Biltema och nya bultar hittar du i järnhandeln eller orginal på SAAB.

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=80494
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Hmm.. nu är jag säker slut i huvudet eller nått.. men vad är "hackspett" för nått? Då jag utgår från att det inte är en fågel du pratar om så funderar jag på om det kanske är en mejselhammare du menar? Har du tipps (från biltema) på någon lämplig variant?

    EDIT: Missade länken... jahaja.. en mejselhammare får det bli... vad använder man lämpligen en sådan till normalt sett? Tänkte på vilken modell jag ska välja för att ha nytta av den längre fram..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Hmm.. nu är jag säker slut i huvudet eller nått.. men vad är "hackspett" för nått? Då jag utgår från att det inte är en fågel du pratar om så funderar jag på om det kanske är en mejselhammare du menar? Har du tipps (från biltema) på någon lämplig variant?

    MVH: Marcus
    Och du såg inte länken i mitt förra inlägg??

    Mejselhammare
    För nitning, mejsling, plåtskärning m.m. Fäste: 3/8". Reglerventil för inställning av önskat slagantal, max. 2700 rpm. Luftförbrukning: ca 250 l/min. Vikt: 1,8 kg. Med mejselhållare och nippel för snabbkoppling.


    Art nr Pris Antal
    15-1816 195,00 kr

    och i den här satsen finns det oxå en...:

    Verktygsats, tryckluft
    Borrmaskin med 10 mm chuck.Mutterdragare med 1/2"-hylsfäste.Mejselhammare med skär-, hugg-, punktsvets- och hålmejsel.Rak slipmaskin, 6 mm, för slipstift m.m.Slipmaskin för fiberrondeller, med 10 mm-chuck och 3 stödrondeller.Slipmaskin med 145 mm excenterroterande rondell.Nipplar för luftanslutning.Levereras i plastväska med formgjuten inredning: 435 x 340 x 100 mm. Vikt: 10,2 kg.


    Art nr Pris Antal
    15-1890 990,00 kr
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Nu skrev vi samtidigt... Tack för hjälpen! Börjar blir lite trött i huvudet..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Nu skrev vi samtidigt... Tack för hjälpen! Börjar blir lite trött i huvudet..

    MVH: Marcus
    Fixa det där nu.. fram me STORA släggan..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag är tveksam till "hackspetten" i detta fall även om det är ett grymt verktyg. Tror nämligen att bussningen bra fjädrar även när man slår med den maskinen .

    Jag föreslår i stället att försöka pressa ur bussning och bult tillsammans.

    Problemet är mkt likt det dom flesta som bytt stötdämpare bak på en 9000 upplevt och där hjälper det inte med hackspetten ...


    Edit: Det lösa röret ska sitta i ett hål på "gaveln" till styrväxeldamasken.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Jag är tveksam till "hackspetten" i detta fall även om det är ett grymt verktyg. Tror nämligen att bussningen bra fjädrar även när man slår med den maskinen .

    Jag föreslår i stället att försöka pressa ur bussning och bult tillsammans.

    Problemet är mkt likt det dom flesta som bytt stötdämpare bak på en 9000 upplevt och där hjälper det inte med hackspetten ...


    Edit: Det lösa röret ska sitta i ett hål på "gaveln" till styrväxeldamasken.
    Hmm.. det var vad jag var rädd för också.. att bussningen bara flezar... att försöka pressa ut bussningen är ju en idé.. men frågan är hur 17 man ska komma åt med en avdragare där?... svårt att se på bilden kanske.. men bulten lutar mot torpeden och det finns inte mer än någon cm ovanför så att komma åt ovanifrån blir svårt...

    Menar du att man ska plocka väck styrväxeln helt? - Usch va jobbigt allt blev nu.. inte nog med att hela växellådan måste väck för att fixa ett annars simpelt fel.. nu måste styrväxeln bort också =(...

    EDIT: Kom på en sak till jag funderade på... Hur är det med renpveringssatsen till slavcylindern? Är det ett fullgott alternativ till att byta hela cylindern? Kostar väl en 800:- på mekononmen ungefär.. självklart vill jag komma undan så billigt som möjligt, men vill inte riskera att åka på samma jobb igen.. det är det hellt enkelt inte värt för att spara några hundralappar... så vad är era erfarenheter? Brukar det "hålla" med renoveringssatsen?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Menar du att man ska plocka väck styrväxeln helt? - Usch va jobbigt allt blev nu.. inte nog med att hela växellådan måste väck för att fixa ett annars simpelt fel.. nu måste styrväxeln bort också =(...
    Lider med dig Marcus men lite tips och bilder på att få ur styrväxeln hittar du här i alla fall.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Slavcylinder 9000-97
    Av melwin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 02:56
  2. Gummibälg slavcylinder 9000 -98
    Av Filbrun i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 21:52
  3. Slavcylinder 9000
    Av Krister K i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 15:58
  4. slavcylinder 9000 2.3T- 92
    Av 9K turbo sport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 10:19
  5. 2.3t (170 hk) och kopplingens hållbarhet?
    Av assar_w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 14:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •