Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Har man råd att köpa Saab igen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    26

    Har man råd att köpa Saab igen?

    Något som sällan diskuteras är värdeminskningen på 9-5:or. Köpte min -01:a för 1,5 år sedan, kombi, 2,3t med lite utrustning och knappt 9000 mil på mätaren. En sådan låg på runt 160 000 kr då. Nu 3000 mil och 18månader senare får man väl vara glad om man får 100 000kr. Innebär ca 60 000kr på 18månader!!! och ändå är bilen 5år gammal!

    Hur kan man motiver att köpa SAAB igen?
    9-5 2,3t Automat -01 Steg 1

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Har man råd att köpa Saab igen?

    Citat Ursprungligen postat av magr
    Något som sällan diskuteras är värdeminskningen på 9-5:or. Köpte min -01:a för 1,5 år sedan, kombi, 2,3t med lite utrustning och knappt 9000 mil på mätaren. En sådan låg på runt 160 000 kr då. Nu 3000 mil och 18månader senare får man väl vara glad om man får 100 000kr. Innebär ca 60 000kr på 18månader!!! och ändå är bilen 5år gammal!

    Hur kan man motiver att köpa SAAB igen?
    Genom att köpa en nolletta nu och inte för 1,5år sen

    Skämt å sido men detta drabbar ju många bilar. Anledningen till att just 9-5 faller beror ju på tillgången och efterfrågan. Massor går som tjänstebilar vilket påverkar andrahandspriset rejält när marknaden i princip översvämmas av beg. bilar. Du kan ju i dag snudd på välja både färg och utrustning på en beg. 9-5´a. Står ju drösvis av dom hos Saab handlarna. Sen är det mycket mer allmänt känt idag med denna modells motorproblem och just detta är något som hos konsumenterna väger blytungt när det gäller att köpa bil/märke.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Oilsludge problemet som har uppdagats lär ju inte göra det bättre heller.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    26
    Precis!
    Har tänkt att byta nu till våren men man har ju inte lust att förlora dessa pengar. Om man köper något annat märke runt 150 000 så kanske man "klarar sig" med halv värdeminskningen (30 000) på samma tiden. Det är ju trots allt pengar man lever av tyvärr...
    9-5 2,3t Automat -01 Steg 1

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Tjenare

    Du är helt fel ute. ALLA "vardagsmärken" har tappat mycket den senaste tiden. Detta pga tillgången av bilar och att tiderna är lite "oroliga". Markanden är riktigt mättad och vad jag erfar av de handlare jag känner så gäller det att handeln har minskat kraftigt.

    Här där jag jobbar stänger vi skift pga minskad försäljning världen över. Och det är ändå Volvo som i många år gått bra. Men inte längre alltså.

    Så, oavsett vilket m,ärke du kört så hade du förlorat dessa pengar då alla har tappat mycket i värde.

    Att behålla bilen längre är ju ett sätt att minska på skadorna. Personligen så tror jag på att byta ofta. Dvs minst ett par ggr / år på den bil man brukar. Sen ha en "hobbybil" som man äger några år. Men alla vill ju inte göra så heller

    Så som några handlare säger här. Och detta skiljer sig vart man befinner sig i landet.
    BMW. I princip osäljbart om det inte är riktigt billigt och iordning.
    Volvo V70. Svårsåld på begmarknaden.
    Volvo XC90. Svårsåld.
    Saab 9-5. Svårsåld om den inte är bilig. Då är det lättsålt.
    Saab 9-3 SS lättsåld.
    MB Svårsåld. Har problem med el och rost från -00 och uppåt.
    Opel. Inte annorlunda mot innan.
    Ford. Svårsåld. Som det varit länge.

    Detta är vad de sagt till mig. Cabbar av kvalitetsmärken går att sälja relativt lätt. Om de är i ordning.

    Mvh Johan S 264


    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Mer bil för pengarna lär du inte få om du hittar ett välskött exemplar. Med tanke på att du får en 01 Aero för runt 120k. Ska du köpa en bil för stunden som du ska sälja och inte gå förlust på, då ska du inte köpa en 9-5. Ska du köpa en bil som du ska äga i 5 år eller längre så är det ett kanonköp.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Ingenting är svårsålt egentligen, det är bara priset som är fel. Många har verkligen noll koll på marknadsvärdet och lägger glatt ut sina bilar i samma priser eller till och med högre än vad bilfirmor begär.
    Toyota Verso 1,8 -11

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Ett svar på din fråga i rubriken är att köpa/sälja bilen privat. Kräver lite tålamod, men du kan spara åtskilliga tusen på det.
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Ingenting är svårsålt egentligen, det är bara priset som är fel. Många har verkligen noll koll på marknadsvärdet och lägger glatt ut sina bilar i samma priser eller till och med högre än vad bilfirmor begär.
    Just det. Tack vara importen så börjar vi i Sverige få samma prissänkningar i samma takt som övriga europa.

    Men tack vare att handlarna i Sverige har hållt uppe begpriserna på våran marknad så skillde det ju jättemycket innan på svensksålda bilar och importerade. Nu skiljer det fortfarande men inte lika mycket.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Tjenare

    Du är helt fel ute. ALLA "vardagsmärken" har tappat mycket den senaste tiden. Detta pga tillgången av bilar och att tiderna är lite "oroliga". Markanden är riktigt mättad och vad jag erfar av de handlare jag känner så gäller det att handeln har minskat kraftigt.

    Här där jag jobbar stänger vi skift pga minskad försäljning världen över. Och det är ändå Volvo som i många år gått bra. Men inte längre alltså.

    Så, oavsett vilket m,ärke du kört så hade du förlorat dessa pengar då alla har tappat mycket i värde.

    Att behålla bilen längre är ju ett sätt att minska på skadorna. Personligen så tror jag på att byta ofta. Dvs minst ett par ggr / år på den bil man brukar. Sen ha en "hobbybil" som man äger några år. Men alla vill ju inte göra så heller

    Så som några handlare säger här. Och detta skiljer sig vart man befinner sig i landet.
    BMW. I princip osäljbart om det inte är riktigt billigt och iordning.
    Volvo V70. Svårsåld på begmarknaden.
    Volvo XC90. Svårsåld.
    Saab 9-5. Svårsåld om den inte är bilig. Då är det lättsålt.
    Saab 9-3 SS lättsåld.
    MB Svårsåld. Har problem med el och rost från -00 och uppåt.
    Opel. Inte annorlunda mot innan.
    Ford. Svårsåld. Som det varit länge.

    Detta är vad de sagt till mig. Cabbar av kvalitetsmärken går att sälja relativt lätt. Om de är i ordning.

    Mvh Johan S 264


    Mvh Johan S 264

    Håller inte riktigt med om det. Ta tex en Volvo V70 T5 -00 och nyare så ligger dom 30-40 tusen över en motsvarande 9-5 Aero. Och nypriset på en T5 vs Aero är väl ungefär likvärdigt..
    9-5 2,3t Automat -01 Steg 1

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin
    Pjaa. skall man prata dyrbilar så kan jag nämna min Mustang mach 1 -69 bara ökar i värde år från år. Å visst soppa vill han väl ha men den e helförsäkrad för under tusenlappen per år..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin
    Pjaa. skall man prata dyrbilar så kan jag nämna min Mustang mach 1 -69 bara ökar i värde år från år. Å visst soppa vill han väl ha men den e helförsäkrad för under tusenlappen per år..
    Fast jag antar att det blir rätt hög milkostnad ändå med de bilar ni nu räknar upp?

    Kanske dags att sluta jämföra k*k*ar och morötter i den här tråden?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin
    Pjaa. skall man prata dyrbilar så kan jag nämna min Mustang mach 1 -69 bara ökar i värde år från år. Å visst soppa vill han väl ha men den e helförsäkrad för under tusenlappen per år..
    Det är en starkt bidragande orsak till att jag ska skaffa gammjänk (+ att jag har velat ha en sen jag var lite glytt) nu när jag säljer Aeron! Räknade lite snabbt på vad jag lagt ut/får in på saaben och det är (för mig) en helvetes massa stålar jag aldrig kommer se igen, och det bara på 2½ år!

    Chevelle -68, kommer aldrig bli billigare än vad dom är just nu!

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin
    Pjaa. skall man prata dyrbilar så kan jag nämna min Mustang mach 1 -69 bara ökar i värde år från år. Å visst soppa vill han väl ha men den e helförsäkrad för under tusenlappen per år..
    Fast jag antar att det blir rätt hög milkostnad ändå med de bilar ni nu räknar upp?

    Kanske dags att sluta jämföra k*k*ar och morötter i den här tråden?
    En gammal jänk är rätt billig per mil, spelar ingen roll om den så drar 3 liter milen.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin
    Pjaa. skall man prata dyrbilar så kan jag nämna min Mustang mach 1 -69 bara ökar i värde år från år. Å visst soppa vill han väl ha men den e helförsäkrad för under tusenlappen per år..
    Fast jag antar att det blir rätt hög milkostnad ändå med de bilar ni nu räknar upp?

    Kanske dags att sluta jämföra k*k*ar och morötter i den här tråden?
    En gammal jänk är rätt billig per mil, spelar ingen roll om den så drar 3 liter milen.
    Absolut! Min Aero kostar mig över 13000:-/år bara i skatt och försäkring (påställd året runt dvs)...

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Japansk sportbil typ Skyline, Sunny GTi-R, Honda NSX tappar inte lika mkt i värde om den nu inte är krockad eller riktigt rostig. Sunny GTi-R ligger till exempel runt 90 000 - 110 000 (original sånär som på avgas och chip) och har gjort det i några år. Dock kostar dom mer i försäkring och bensin
    Pjaa. skall man prata dyrbilar så kan jag nämna min Mustang mach 1 -69 bara ökar i värde år från år. Å visst soppa vill han väl ha men den e helförsäkrad för under tusenlappen per år..
    Fast jag antar att det blir rätt hög milkostnad ändå med de bilar ni nu räknar upp?

    Kanske dags att sluta jämföra k*k*ar och morötter i den här tråden?
    En gammal jänk är rätt billig per mil, spelar ingen roll om den så drar 3 liter milen.
    Jodå, jag förstår vad ni alla är ute efter men jag antar ändå att trådskaparen knappast tänkt sig en Mach 1:a eller en Honda NSX som bruksbil istället för en 9-5 kombi, eller hur?

    Om sen bilen drar 3 liter milen kommer det verkligen att kännas om man som här var fallet kör ca 2000 mil /år. Men själv anammar jag gärna resonemanget om att bränsleförbrukningen spelar liten roll för totala milkostnaden, så länge det handlar om några deciliter/mil hit eller dit.

    För att svara på frågan i trådens rubrik skulle man ju kunna säga: "Visst har du råd att köpa en SAAB igen, frågan är om du har råd att sedan sälja den."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Mmm det blir lätt lite OT ibland Hur som helst har väl aldrig Saab varit speciellt känd för ha ett bra andra-hands värde förutom hos Saab-handlarna. Helt klart så har inte GM själva gjort något speciellt mycket åt den nedåtgående spiralen som Saab upplever. Snarare tvärt om och 9-5´ans motorproblem späder ju på.

    Hur som helst sitter Trollhättefolket på en diger kunskap som GM inte har haft vett att anamma och jag tycker det var fullständigt åt helvete att just General Motors köpte upp Saab med tanke på statusen denna bilfabrikant har i USA. Ford/ Chrysler whatever har varit bättre utom just GM och jag hoppas verkligen att det blir allvar av Aero-X´en

    Jag tvekade inte att köpa mej en 9-5 och kommer göra det igen eftersom jag idag anser (iaf. sedanen) är ruskit prisvärd om man jämför mot tex. en 9000. Har ägt många olika bilmärken och många gånger köper man snarare med hjärtat än förnuftet men så mycket kan jag väl säga att jag har nog aldrig tidigare varit så notoriskt analyserande vid min senaste affär just med tanke på oil-slugden (stavning?)

    Anser väl inte Saab speciellt prisrasad gentemot många andra märken det finns värre exempel och hur värdet står sej kan man ju bara spekulera i. Hur som helst anser jag en 9-5 otroligt prisvärd idag gentemot många andra märken med tanke på vad man får för pengarna. Komfort/prestanda/säkerhet/bränsleförbrukning osv. Men jag upprepar igen att man skall ha is i magen och inte köpa första bästa med tanke på hur många som finns till salu.

    Sen ere lite konstigt vad som nämdes om att: bilhandlarna håller uppe priserna.... Visst kan det vara så, framförallt när man får veta att en Saab-handlare bjuder och byter in en lågmilad nollettas kombi för sjuttio tusen som efteråt ställs ut i skylten för 120-130... Man blir lite paff över påslaget och sen... folk är beredda att ta den affären
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Såg lite siffror på omsättningshastigheten på beg. bilar i dag. I MRF-handeln så har V70 en omsättningshastighet på 4,5 och 9-5 bara 2,7. 9-5an tillhör därmed de bilar av de vanligare modellerna som har lägst omsättningshastighet (står längst i lager).
    Toyota Verso 1,8 -11

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder

    "lång text"
    Sen ere lite konstigt vad som nämdes om att: bilhandlarna håller uppe priserna.... Visst kan det vara så, framförallt när man får veta att en Saab-handlare bjuder och byter in en lågmilad nollettas kombi för sjuttio tusen som efteråt ställs ut i skylten för 120-130... Man blir lite paff över påslaget och sen... folk är beredda att ta den affären
    JAG påstår att av utpriset i hallen så har handlarna gett max 70% vid inbytet.
    På 120k så blir det cirka 84k
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. köpa saab igen ?
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 10:38
  2. Varför köpa saab igen?
    Av i forum Allmänt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •