Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp! Konstiga onaturliga skakningar (9-5 kombi -99)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784

    Hjälp! Konstiga onaturliga skakningar (9-5 kombi -99)

    Har haft detta problem nu i ett par veckor och det är så här.

    En morgon när vi skulle till jobbet (tjejen körde) så började bilen skaka kraftigt som om ett däck satt löst. Jag gick ut och kände över alla hjul-bultar och dom satt som dom ska. När vi körde iväg sen så var vibrationerna borta, men efter nästa sväng kom dom tillbaka. Då funderade jag på obalans då dom blir kraftigare ju snabbare man kör. Men det var det inte då vibrationerna försvinner när bilen kommer upp i arbets-temp...
    Nu har jag hört mig för bland mina polare och ingen har råkat ut för detta och jag vet inte vad det kan vara. Jag har haft bilen i två månader knappt så jag ska köra iväg den till handlaren och dom ska rätta till felet enl. 6-månadersregeln. Men jag vill veta vad det är. Någon som råkat ut för/hört om detta problem? Tacksam för alla idéer.

    Mvh Danne

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Hjulet kan vara löst. Inte alltid det går att känna när bilen står med hjulen på marken. Varit med om det själv...
    Fredrik J

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Samma här, o då satt dom så löst att det gick att dra åt dom med bara en hylsa. Men de va på förra bilen (en 900).

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 113
    Medlem#
    6101
    Kan inte vara så att däckstrycket är dåligt. Man kan då få sk. ståplatta på däcket som försvinner när dom blir varma, men som kan komma tillbaka när bilen har stått ett tag igen.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098
    Hej,

    Om du har fått snö i hjulen kan det vara obalans, i såfall ställ bilen i varmt p-hus eller tvätthall.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    123
    tror också på is! Det kan frysa på så att man nästan inte ser att det sitter där...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    608
    Kan vara en yttre drivknut som gått sönder.
    Kolla om damaskerna är hela.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Har kollat drivknutarna och dom är bytta för inte så länge sedan. Men han sa hos handlarn att det kunde ligga is i fälgen
    Låter detta troligt? Han tyckte jag skulle känna efter när jag satt på sommarhjulen. Så jag får åka tillbaka då så att dom kollar på bilen om det kvarstår... Även om 6 månaders regeln är ute (fick papper på det).

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 586
    hade is i fälgarna fram på min 9000 och det skakade som F*N i ratten, sköljde försiktigt med lite vatten och ställde in bilen i ett varmgarage och dagen efter var allt borta, inga skakningar eller något
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Jag råkade ut för vibrationer/skakningar i bilen efter att bilen stått ute en natt med handbromsen åtdragen. Givetvis minusgrader, hade tagit ledigt från jobbet, skulle på långtur med dottern 1 år gammal. Kom 500 meter hemmifrån. Bara att åka sakta till jobbet och tina upp i 20 minuter så funkade allt.
    Behöver jag säga att allt i bromsväg är bytt nu.....

    MVH Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Tror att så är fallet för mig med. Märkte det då jag skulle till jobbet i fredags morde o bilen gick väldigt trögt. Och troligtvis har bromsskivorna slått sig. Så de får dom kika på. Får åka dit i veckan igen.

Liknande ämnen

  1. Skakningar
    Av bm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •