Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilprovningen och Bromsar

  1. #1

    Bilprovningen och Bromsar

    Jag besökte nyligen bilprovningen och fick i bak värdena H 1,1 V 1,1.
    Kanske inga supervärden men bilen blev godkänd.

    Straxt efter besiktingen började bakbromsarna låta illa. Till en början var jag säker på att det inte var skivorna eftersom bilen blev godkänd och att jag dessutom hade fått jämna värden.
    Jag bestämmde mig endå för att byta skivor och när jag tar av de gamla skivorna ser jag att insidan på dem är helt förstörda. Stora bitar av bromsskivan hade rostat bort. Inte konstigt att bromsarna lät illa. Utöver kassa skivor så hade ena belägget rostat fast i oket.

    Av detta kan jag rimligen bara dra två slutsatser.
    1. Bilprovningens bromstester är helt värdelösa och utvisar ingenting.
    ALTERNATIVT
    2. Även fast bromsskivorna ser ut som f*n och ett belägg har rostat fast så duger det för bakbromsarna.

    I övrigt är det rätt dumt att det inte går att inspektera baksidorna av skivorna, kanske skulle man kunna ha ett inspektionshål i skölden.
    (Fram fick jag värdena V 2,0 H 2,0, dessa ryker säkert snart också.)
    900 2.0 T Coupe -97

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737
    Råka oxå ut för en sån störande sak.

    Hade precis besiktigat bilen med anmärkning på bromsljus och ett dåligt bromsrör samt en bra att veta på att insidan av framskivorna var lite rostiga och inget mer.
    1 eller 2 dagar senare så moddade jag apc´n och åkte på några rakor och justerade samt ställde in glt när det i ganska bra fart börjar skrapa i fram och bromsarna överhettas så bromsvätskan kokar och jag tappar säkert 85% av bromsverkan , anledningen till det hela var att ett belägg var helt slut så det blev metall mot metall och det hade nog kunna undvikits om dom på bilprovningen sagt till om det för då hade jag inte kört mkt innan byte
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Själv så ska man besiktiga om 30 min...Hoppas för bövlen att bromsarna är okej eftersom jag fick köpa nya ok bak för 2 veckor sedan
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Så här j*vlig såg ena skivan ut.

    http://www21.brinkster.com/eurix/
    900 2.0 T Coupe -97

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: Bilprovningen och Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Eurix
    Jag besökte nyligen bilprovningen och fick i bak värdena H 1,1 V 1,1.
    Kanske inga supervärden men bilen blev godkänd.

    Straxt efter besiktingen började bakbromsarna låta illa. Till en början var jag säker på att det inte var skivorna eftersom bilen blev godkänd och att jag dessutom hade fått jämna värden.
    Jag bestämmde mig endå för att byta skivor och när jag tar av de gamla skivorna ser jag att insidan på dem är helt förstörda. Stora bitar av bromsskivan hade rostat bort. Inte konstigt att bromsarna lät illa. Utöver kassa skivor så hade ena belägget rostat fast i oket.

    Av detta kan jag rimligen bara dra två slutsatser.
    1. Bilprovningens bromstester är helt värdelösa och utvisar ingenting.
    ALTERNATIVT
    2. Även fast bromsskivorna ser ut som f*n och ett belägg har rostat fast så duger det för bakbromsarna.

    I övrigt är det rätt dumt att det inte går att inspektera baksidorna av skivorna, kanske skulle man kunna ha ett inspektionshål i skölden.
    (Fram fick jag värdena V 2,0 H 2,0, dessa ryker säkert snart också.)
    Bilprovningen jämför bromskraften mellan höger och vänster sida på var axel.
    Eftersom de inte mäter förhållande mellan pedalkraft och bromsverkan så går det säkert att få upp dina bakbromsar till 2 på båda sidorna med att trampa hårt nog på pedalen.
    Låga bromsvärden bak är ju inget nytt, titta på gamla 900 med bromsklossar passande en moped i storlek.
    Det bästa är nog att kontrollera bromsarna lite då och då, eller övertala bp att jämföra pedalkraften mot bromsverkan och betala 250 spänn mer för en besiktning.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Eurix
    Så här j*vlig såg ena skivan ut.

    http://www21.brinkster.com/eurix/
    Knappt slitna ju.
    Knacka bort rosten och kör över dom med en slipskiva så går dom 18000 mil till.
    Kanske renovera oken först då.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Bilprovningens bromstester är helt sjukt dåliga och borde inte få användas, som jag har gaggat med bilprovningen om dessa tester, vid ett tillfälle så blev jag så förbannad för att det blev ombesiktning att jag ringde till bilprovningens huvudkontor och tjatade med dom, anledningen var den att min bil blev underkänd på bromsar bak, jag gjorde inget med bromsarna utan körde bara dit igen och besiktigade om bilen med godkänt resultat, vad var problemt med bromsarna????????? . Den historien slutade med att jag fick tillbaka pengarna för ombesiktningen 150:- inget att göra sig besvär för igentligen men det är fan en princip sak. NER MED PROVNINGEN
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Jag har också fått underliga fel hos Bilprovningen ibland. T.ex. högerhjulager fram var dåligt på en og 900 Turbo jag hade. Det tyckte inte jag men ingen idé att stå och bråka med dem där i hallen. Jag åkte hem. Dagen efter åkte jag till bilprovningen för efterkontroll och hjullagret gick igenom utan att gjort någonting med det.

    Sen att dem missar bromsksivor som ser ut som dina Aeronorpan är ju lite taskigt men det är ju svårt att se baksidan. Dem är ju bara människor dem som jobbar där också visserligen.

    Men ibland blir man arg på dem helt klart!
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Jag har också fått underliga fel hos Bilprovningen ibland. T.ex. högerhjulager fram var dåligt på en og 900 Turbo jag hade. Det tyckte inte jag men ingen idé att stå och bråka med dem där i hallen. Jag åkte hem. Dagen efter åkte jag till bilprovningen för efterkontroll och hjullagret gick igenom utan att gjort någonting med det.

    Sen att dem missar bromsksivor som ser ut som dina Aeronorpan är ju lite taskigt men det är ju svårt att se baksidan. Dem är ju bara människor dem som jobbar där också visserligen.

    Men ibland blir man arg på dem helt klart!
    Det var faktiskt Eurix fina skivor du tittade på och inte mina.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Bilprovningen
    Av Anders021 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 05:41
  2. Skärmblinkers vs bilprovningen
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 12:24
  3. Bilprovningen
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 15:45
  4. Ljusvred vs bilprovningen
    Av Davidt8 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 09:29
  5. TCS vs Bilprovningen ?
    Av Lynx i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •