Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Check Engine

  1. #1
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    Check Engine

    Hej allihopa !

    Har fått ett knepigt fel på sambons 9000 CDT, Check Engine tänds lite då och då, och vid läsning av felkoder så dyker följande upp:

    Kod 12111 samt 12112, Oxygen Sensor self-compensation circuit problem, 12111 gäller vid körning. 12112 vid tomgång, skall vara fel på bränsle/luftblandning, har testat att byta Lamdasond, ingen skillnad.

    Kod 12223, Air mixture to lean, den går alltså för snålt, kan bero på t.ex. luftläckage efter luftmassemätaren, har kollat allt, sprayat startgas runt alla vakumslangar och anslutningar för dessa, dom som går in under brädan har jag tagit bort och pluggat, ingen skillnad, har även kollat flöde och tryck från pumpen, ligger på 1 l/halvminut och 2,5 bar, vilket skall vara ok.

    Kod 12241, Air mixture fault, jo det har jag fattat, men vad för fel ?

    Har kollat trottelgivaren, den beter sig som den skall.

    Mätning på signalen från Lamda sonden ger väldigt varierande värden, pendlar på tomgång mellan 0,05 V och 0,3 V, ungefär 1 Hz takt (1 sekund 0,3 V, 1 sekund 0,05 V), rycker man en vakumsland nånstans på insuget så går den dåligt, och när man sätter tillbaka den så stabiliserar sig signalen från Lamdasonden på 0,3 V under ca3 sekunder, för att börja pendla sen igen.

    Vid körning så känns det som den missar vid fullgas från ca 70 km/h upp till 130 km/h, har inte testat högre fart med tanke på dubbdäcken, detta på 4:e steget (den är automatväxlad).

    Vid normal körning så märks inget särskilt, förutom lite högre tomgång, vilket skulle kunna indikera luftläckage, men det borde ju visa sig vid sprayning med startgas, och det gör det inte.

    Nån som har nån idé om vad det kan vara ???
    /mvh m277

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    5737
    Luftmassemätaren. Hade glapp i sladden till min och fick då några av koderna du skrev, om jag inte minns fel. Min gick iofs inge vidare då.. Värt att kolla upp kanske.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60
    Skall kolla det i morgon, den sitter ju alldeles under batteriet (skit från batteriet landar på kåpan över ventilhsuet på automaten och styrs sen ut över LMM:en)
    /mvh m277

  4. #4
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    Re: Check Engine

    Glömde lite basfakta:

    Bilen är en 9000 CDT Aut 1990 års modell

    Insprutningen är en omodifierad LH 2.4

    I övrigt är den servad med nya stift och övrig motorservice för ca 100 mil sedan.

    Stiften ser väldigt ljusa och torra ut, så den verkar gå som felkoderna säger, snålt.
    /mvh m277

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451
    JAg vaar med och tittade på denna bil,,,.

    En sak som jag tyckte var konstig vara att om man mätte spänningen från labdasonden så låg den först stabil på drygt 0,4V, för att sedan göra en liten dipp och så en störe dipp och så en ännustörre och efter 6-8 dippar så fastnade värdet på 50mV. Om man provocerade adaptionen genom att med flit läcka in luft så efter att man slutat läcka in luft så tog det längre tid innan dippandet började. Men man kunde aldrig provocera så att man nån gång hamnade över de dryga 0,4 volten.

    Känslan jag fick var att något fick regleringen att börja självsvänga för att slutligen stanna på 50mV. Vilket fel som skulle kunna skapa detta plus att det var omöjligt att komma över 0,45V hur man "lurades" fattar jag inte.

    /Anders

  6. #6
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    Check Engine

    Nu har vi hittat felet, det var en kass LMM.

    Så att gå efter felkoderna och de åtgärdsförslag som finns till resp. felkod är inte alltid det smartaste.

    Hur som helst, bilen går som den ska nu ch det är ju huvudsaken.

    Nåt som inträffat under felsökningen är att när jag startar så står det inte längre vilken lägsta spänning som var under starten, utan "Err", nån som vet vad det beror på ?
    När man rullat några meter så visar den som vanligt yttertemp, alla funktioner som momentan/genomsnittlig förbrukning, sträcka till tomt i tanken och batterispänning fungerar som dom skall när man bläddrar igenom dom med info knappen.
    /mvh m277

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •