Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Renovera turbon

  1. #1

    Renovera turbon

    Jag har en 9000 2.0 turbo -92. Jag har för avsikt att dela turbon och byta lager son har skurit. Jag har fått av låsringen och delat turbon, men jag fattar inte hur jag ska få ut själva rotorn. Någon som vet?

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Jag hoppas du vet vad du gör.. Renovera turbo bör man nog inte ge sig på om man inte kan sina grejer. En balansering behöver ju gärna göras efteråt.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Om lagren skurit eller vad som nu verkligen har hänt, så är det lite tveksamt om du bör fortsätta med det du håller på med.

    Du får jobba dig in från kompressorsidan, lossa kompressorhjulet (utan att böja axeln) lossa backplaten o gräv dig innåt. Förr eller senare får du trycka ur turbinaxeln.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    OM du verkligen skall göra detta, märk upp exakt hur kompressorhjulet och dess mutter sitter i förhållande till axeln. Det är A och O att grejjerna hamnar exakt som innan för att det ska vara balanserat, annars kommer lagren obevekligen att slitas ner på mycket kort tid.

    Kolla på http://www.900aero.com, klicka på "DIY" där uppe och välj "TE05 Rebuild" till vänster för att få inspiration!

    Lycka till!
    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av David V
    OM du verkligen skall göra detta, märk upp exakt hur kompressorhjulet och dess mutter sitter i förhållande till axeln. Det är A och O att grejjerna hamnar exakt som innan för att det ska vara balanserat, annars kommer lagren obevekligen att slitas ner på mycket kort tid.

    Kolla på http://www.900aero.com, klicka på "DIY" där uppe och välj "TE05 Rebuild" till vänster för att få inspiration!

    Lycka till!
    /David
    Lite halvnoga är det ju med en pinne som ska snurra med 200000 varv i minuten utan att skramla .
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Renovera en 2,1
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 11:48
  2. Renovera ok
    Av Tomsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •