Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bakdörrar i baklås OG9-5

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Bakdörrar i baklås OG9-5

    Halloj !

    Nu har jag sökt och läst några trådar ang problemet med att bakdörrarna går i baklås på 9-5:or. Blir dock inte klokare. Det enda jag fått fram är att det kanske ingår i nåt åtg.paket, that's it. Jo förresten, har fått fram en sak till - felet verkar bara gälla Kombibilar...??....

    Är det någon som vet vad som händer i dörrarna när detta händer ?? Är det något man kan åtgärda själv, eller kan man rent av åberopa någon form av goodwill ??

    Skulle uppskatta ett snabbt svar, då "problembilen" i fråga ägs av en kompis som jag "lurat över" från Vo**o.....så mycket står på spel.....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Du får helt enkelt plocka ner dörrsidan med stängd dörr

    Öppna dörren och skruva bort låset.

    På låskistan sitter det en fjäder som har hoppat ur läge.

    Böj den tillbaka och montera dit låset igen.

    Klart.

    Kan vara lite jä***g att få veck dörrsidan dock.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Är detta sant, är du min hjälte fredde1!!
    Inga tips på hur man tar bort sidan med stängd dörr ??

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Fredde1
    Är det denna fjäder du menar ??


    Klicka för större bild !

    Den låg ungefär som de röda strecken. På bilden är den på plats igen....tror jag
    Fattar inte hur i hela friden den kan ha kommit ur läge. Verkar mera vara en felmontering från början......???....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Japp det är den fjädern.
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ett väldigt vanligt fel eller?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Det tror jag inte.
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 374
    Medlem#
    1774
    Felet uppkommer oftare när det är kallt ute, då verkar det som fjädern vill gå runt...

    Vi fick in 3st på en vecka när det var 20minus....

    Mvh Johan...
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    1
    Hände på min 9-5:a nu i veckan. Vet inte exakt hur kallt det var men skulle tippa på runt -15. Bilen är ingen combi.

  10. #10
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Felet uppkommer oftare när det är kallt ute, då verkar det som fjädern vill gå runt......
    Utan att veta, så tror jag inte temperaturen har nån inverkan på att fjädern hoppar fel. Däremot så märker man att den gjort det när det blir kallt ute. Det sitter tydligen ytterligare en returfjäder inne i låset. Den fjädern räcker till så länge det är hyffsat varmt ute. När det sen blir kallt och fett etc i och utanpå låset blir segt, så behövs den "yttre" returfjädern...å sitter den på sne' så bli re' inte bra som bekant.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    118
    Har en granne som nu har samma problem. 95:a combi 01:a där höger bakdörr inte går att öppna. Så hur i fasiken får man egentligen bort dörrpanel från insidan. Vi skruvade bort de 3 skruvar som finns. Men det går fasiken inte att få lös insidan. Tip och råd på hur man bör gå tillväga motages!!

    JB
    9-5 Aero 02, numera Original.
    Opel Tigra 1,8i 06 CAB.
    Kawasaki ZX9R.

  12. #12
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av JAS-95
    .... Så hur i fasiken får man egentligen bort dörrpanel från insidan. Vi skruvade bort de 3 skruvar som finns. Men det går fasiken inte att få lös insidan. Tip och råd på hur man bör gå tillväga motages!!
    Vi tog bort dörrinsidan genom att först värma den lite försiktigt med en kupevärmare så den blev lite mjuk. Därefter gick det att kroka av den från ovansidan. I den lilla springa som blir när man bryter ut dörrinsidan "fiskade" vi sen efter hävarmen med en tillbockad ståldråd till vi fick upp dörren. The rest is history !

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    232
    Har öppnat dörr med ovanstående problem utifrån....
    Lossat skraplisten och stuckit ner en lång vanlig skruvmejsel ( 1m )och sedan petat tillbaka hävarmen manuellt.......lite trångt men det går!!
    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  14. #14

    bakdörrar i baklås.

    Hallå nu år det kris, bilen en 9-5 vector kombi -02 problemet är det att bägge bakdörrarna har gått i baklås, knappen åker upp, men dörren är fortfarande låst, går varken att öppna innifrån eller utifrån, någon som kan hjälpa mig med detta, hur man eventuellt demonterar panelen etc,etc, tacksam för svar,

    Tack, kanonbra!
    Jag har nu rivit dörrsidorna och fixat låsen,stort tack MVH .ERIKSSON

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Fredde1
    Är det denna fjäder du menar ??


    Klicka för större bild !

    Den låg ungefär som de röda strecken. På bilden är den på plats igen....tror jag
    Fattar inte hur i hela friden den kan ha kommit ur läge. Verkar mera vara en felmontering från början......???....

    Regards/ Mr_Nitro
    Såg exakt likadant ut på min 9-5 2007.

    Tips för den som försöker få upp en stängd dörr är att lossa på dörrsidan i överkant(bryta den över lås-knappen), sen ta en lång mejsel och köra in den i riktning mot låset. Drar man lite i handtaget och lyser in med ficklampa ser man vilken spak det är man ska peta på. Funkade för mig tidigare idag, var nära ta fram rondellen...

  16. #16
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Bakdörrar i baklås OG9-5

    Nu när bilen är sönder igen söker man gärna sig hit för att få lite mer kunskap.

    Har samma problem som diskuterats här tidigare. Problemet började när kylan kom då dörren inte gick att stänga utan att värma låset, sedan för ca en vecka sedan upptäckte jag att dörren istället inte gick att öppna längre.

    Efter att lyckas dra bort inredningen så pass att jag får in handen har jag konstaterat något är sönder i låskassetten, spaken som den nämnda fjädern sitter på har uppenbarligen gått av. Finns absolut inget motstånd alls i den om man nu bortser från att fjädern inte är på plats.

    Börjar få lite smått panik här, någon som har ett tips på hur jag ska lyckas få upp dörren. Befarar att jag får såga hål i dörren för att komma åt låset, offrar hellre dörren än Vector inredningen. Låskassetter har jag men är inte mycket värt när den gamla inte går att ta bort.

    Edit.
    Har nu fått upp dörren. Känner mig ganska dum när det visade sig att dörren var låst vilket jag var helt säker på att den inte var. Förstår inte varför jag tidigare inte kunde öppna dörren, för nu funkar det både inifrån och utifrån
    Senast redigerat av Raysed den 2020-03-21 klockan 14:27.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Baklucka i baklås OG9-5 SC -04
    Av Lill_Erik i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-02-27, 19:43
  2. [LÖST] Centrallås i baklås under körning OG9-5
    Av -Skoglund- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •