Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: tendens till slirande koppling 9-3 ss?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073

    tendens till slirande koppling 9-3 ss?

    Jag tycker att vi kraftiga gaspådrag, plattan i mattan från växel 1 till låt säga 4an så går växlingarna väldigt mjukt i, tycker inte växlarna biter i direkt mellan växlingarna, ska lådan vara så? hur upplever ni eran bil?
    ja menar, det kan ju vara ganska skönt att dom inte biter direkt och att man har denna "mjuka" övergång..
    men man letar ju fel på bilen nu när den är så pass ny så det är lika bra att höra...

    provade i morse på vägen till jobbet lite att lägga mig i 70km/h ungefär och petade i 6an och tryckte plattan i golvet, tryckte efter nån sekund ner kopplingen snabbt och snabbt upp igen, bilen varvade fortfarande lika mycket som när kopplingen var nere i nån sekund efter detta, är detta normalt slirande vid denna körning eller är kopplingen halvkass?
    det är ju lite halt ute men inte kan det vara möjligt att jag får hjulspin med 6ans växel i en hastighet av 70km/h.
    Kan prova detta mer när det är torrare ute men tänkte höra va ni har för tankar..
    bilen är en 03a med strax 6000mil på mätaren, jag har själv bara kört 400mil med bilen.
    bilen var inne hos motormännen för ett plus test för en månad sen och har även varit inne på 6000mila service för ca 1månad sen utan att jag fick någon anmärkning på det.
    bilen är inte trimmad av mig, kan ha setat ett steg 1 på denna innan, då jag hittade ett insatssportluftfilter i den, behöver inte ha varit trimmad för det men vem vet.. gamla ägaren enbart förmodligen.. bilen har alltså varit en orginal aero så länge jag ägt den.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    505
    Hej!

    Se min tråd Sportkoppling 9-3ss aero -04? nedan så kan du se att jag har samma problem som dig. Jag har inte alls kört mycket i stadstrafik men jag köpte inte bilen ny. De första 1 000 milen så var det en 65-årig advokat i Stockholm som körde bilen och det finns ju risk att han körde i rusningstrafik varje dag.

    Jag märker slirandet mest på 5:ans växel. Jag har ju ca 260 hkr och ca 400 Nm i min så jag tror att jag har "lättare" att känna av det.
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    192
    jag började känna av slirande i min ss -04 idag. när jag tryckte fullgas i treans växel så lät det lite som en automat, bara en tendens så kör man lugnt håller den säkert ett tag till, men ska passa på att uppgradera koppling och tryckplatta när man ändå har jobb som bilmekaniker
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  4. #4
    finns där ingen garanti emot sådant ... en koppling bör väl hålla merän några tusen mil ... eller kopplingarna är så värdelösa i tidiga SS?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    458
    Tror det är YTTERST få som har problem med 210hk och koppling.. Finns en jävligt bra anledning till att Saab sänkte Aeron till 210hk, fast de egentligen ville ha högre när SS Aeron kom............................
    Kör man Steg1, räkna med kopplingsbyte, Steg2, garanterat kopplingsbyte..

    Sen kan man ju sänka en koppling hur lätt som helst, på vilken bil som helst, äldre människor är experter på det.. Rekordet jag vet med 100% säkerhet är 1200mil på 13 månader... Bilen var alltså sprillans ny när kunden fick den.. Och kopplingen var precis tokslut när han lämnade in den.. Och han tyckte inte ens han slirade på kopplingen... Fast han smög iväg på 4000rpm.... Så lita aldrig på föregående ägare.. xD

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    42
    Anledningen till slirande koppling i SS/SC är att det sitter Opel Corsa koppling i 1.8t.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    42
    Sorry läste inte att det gälde SS Aero. Hursomhelst så är det som jag skrev i 1.8t.

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling 9-5
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:49
  2. ESP aktiveras utan tendens till däcksläpp
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 18:47
  3. Slirande koppling, byt till vad?
    Av kongo_lasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 09:15
  4. Slirande koppling
    Av esox i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 21:53
  5. uppgradera 9-3ss 1.8t till steg 3=slirande koppling?
    Av 90002.3power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •