Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Glasruta bakdörr 9000

  1. #1

    Glasruta bakdörr 9000

    Lilla "trekanten" i bakre dörren på en 9000 CSE -92. Hur får man dit en sån? Min har dom nämligen knackat och jag har en ny. Men hur får jag dit den?

    Snabba tips uppskattas då jag hade tänkt göra jobbet 16.00 idag.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Jag bytte denna rutan i helgen på en kompis bil, dock var det en CC -90 men jag antar att dörrarna är samma, eller iaf väldigt lika. Har tyvärr inga bilder.

    Börja med att demontera dörrklädseln på insidan.
    Sen vevar du ner rutan (eller kör ner den med elhissen, då måste du ha manöverpanelen ikopplad).

    Lyft försiktigt bort listen som ligger i nederkant av rutorna, jag använde en mejsel och handkraft och började i framkant då det är där listen sitter som hårdast. Om man börjar bakifrån är det lätt att man böjer sönder listen.

    Sen skruvar du loss den stora rutan från sitt fäste i gejdern (?). Rutan sitter med 2st M6. Märk gärna hur bultarna satt för att underlätta justeringen av rutan vid återmonteringen. Låt rutan "ramla ner" i dörren.

    Tag tag i tätningslisten för den stora rutan i bakre övre hörnet och drag ut den en bit ur den svarta profil som sitter mellan stora och lilla rutan.

    Profilen sitter med 1st M6 på insidan av dörren mellan rutorna, samt att den har en spets som är instucken i ett spår i överkant. När du skruvat bort bulten tar du tag i profilen och drar den rakt nedåt. Var noggrann här så att du inte tappar bort den lilla gummi tätningen som ligger ovanpå profilen.
    När du ser att spetsen är fri så böjer du fram profilen i överkant och joxar fram den i underkant. Nu har du bara resterna av "trekanten" och gummillisten den sitter i kvar. Jobba loss loss listen snett framåt/utåt. Isär!

    Det pilligaste med monteringen är att få den svarta profilens spets tillbaka i sitt spår. Kan gå åt lite svordomar här. Se till att rutan och listen verkligen är så långt in som möjligt. Själv tog jag tag runt dörren och kramade rutan och listen mot mig.

    Resten monteras tillbaka ganska snabbt.


    Lycka till!
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. byte glasruta (liten bak) saab 900
    Av maglux i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 12:49
  2. Baklåst Bakdörr 9000
    Av croos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 23:53
  3. Glasruta
    Av BadBoyRA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 12:05
  4. Bakdörr på saab 9000..
    Av mattiasgranno i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 09:59
  5. Glasruta
    Av NnR i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •