Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Chip med dunderhonung...

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553

    Chip med dunderhonung...

    http://www.bsrab.se/products/n2*10/t654/

    Man kan undra vad det är för oduglingar på BMW:s M-avdelning som inte hittat de gömda 73 Nm som BSR hittat i denna M5:a!?!

    Ibland bör man nog vara lite kritisk till de resultat man får...... Nåja, nu ska jag inte klanka ned för mycket på en för övrigt seriös firma, men det man alltid skall fråga sig själv i alla vetenskapliga sammanhang när man fått fram ett resultat/värde är: Är detta rimligt?

    Jag anser att detta ej är rimligt, men jag kan ju ha fel.......


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Under Bilen
    Inlägg
    46
    Vem vet, om den äljar i sig två liter mer per mil så kanske det är rimligt. Detta dryftas det ju föga om...
    Heter även Airflow här, men det har hänt he... med det kontot..

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 839
    Men hallå, det är ju med SPORTLUFTFILTER


  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 947
    Medlem#
    4181
    Tror Du inte att Motorsport GmbH vill ha lite större marginaler än t ex BSR AB?

    Hirsh lämnar inte så våldsamt mycket effekt till våra SAABar heller...Men det finns andra som gör det.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 888
    Helt klart är det troligt. Trimfirmor kan väl inte ljuga?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Under Bilen
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Helt klart är det troligt. Trimfirmor kan väl inte ljuga?
    *host*
    Heter även Airflow här, men det har hänt he... med det kontot..

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 888
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Helt klart är det troligt. Trimfirmor kan väl inte ljuga?
    *host*
    http://www.bsrab.se/products/n392/t761/

    Denna låter ju faktiskt ännu bättre.

    Varför skulle inte de ha kommit med denna effekt från början. 60hk+ ur en GT2... Jihaaa! Om nu någon har råd att skrammla ihop till en vågar ni testa?

    Visst kanske går men vad blir driftsäkerheten på denna?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Helt klart är det troligt. Trimfirmor kan väl inte ljuga?
    *host*
    http://www.bsrab.se/products/n392/t761/

    Denna låter ju faktiskt ännu bättre.

    Varför skulle inte de ha kommit med denna effekt från början. 60hk+ ur en GT2... Jihaaa! Om nu någon har råd att skrammla ihop till en vågar ni testa?

    Visst kanske går men vad blir driftsäkerheten på denna?
    Nja. fast det ser jag inga konstigheter i alls. Du kanske har missa att den är turbomatad. Det är inte en M5:a

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde
    Vem vet, om den äljar i sig två liter mer per mil så kanske det är rimligt. Detta dryftas det ju föga om...
    En sugmotor tjänar man sällan på att överrika. Överrikning sänker ju verkningsgraden. Dock har man säkert kunnat öka på bränslet lite och vässat tändningen en del som i alla chiptrimningar och ökat verkningsgraden, vilket säkert i bästa fall kan ge kanske 20 Nm i denna motor......

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Under Bilen
    Inlägg
    46
    Jepps, jag delar din skepcis, stormästare.
    Heter även Airflow här, men det har hänt he... med det kontot..

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 888
    [quote=Grandmaster-T][quote=sebastian]
    Citat Ursprungligen postat av Luftflöde":14rxf2zc][quote=sebastian]Helt klart är det troligt. Trimfirmor kan väl inte ljuga?[/quote]

    *host*[/quote]

    [url="http://www.bsrab.se/products/n392/t761/
    http://www.bsrab.se/products/n392/t761/[/url]

    Denna låter ju faktiskt ännu bättre.

    Varför skulle inte de ha kommit med denna effekt från början. 60hk+ ur en GT2... Jihaaa! Om nu någon har råd att skrammla ihop till en vågar ni testa?

    Visst kanske går men vad blir driftsäkerheten på denna?
    Nja. fast det ser jag inga konstigheter i alls. Du kanske har missa att den är turbomatad. Det är inte en M5:a

    [/quote:14rxf2zc]

    Visst den är turbomatad men ändå? Varför skulle inte Porsche ha skruvat ur dessa hästar direkt? Är en lite annan sak med att Saab eller Volvo inte krämar ur fullt ur en motor men en GT2:a?

    Om M5:an är också rätt svårt att tro det. Har åkt i en med 380hk och det var då inte enbart chip i den maskinen utan skulle ha varit riktigt dyrt enligt ägaren.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    123 Nm/l.

    Jo, jag tackar jag. Vi får nog gå till tävlingsbanorna för att hitta sådana förbränningstryck i en sugis.

    Oj oj oj...titta på kurvorna BSR lägger ut.
    Sånt som gör att jag tänker två gånger innan jag kontaktar det företaget.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 276
    Hej,

    Instämmer helt med GT. Hur sjutton kan man på fullt allvar publicera såna siffror? M5 3,8 är ju inte direkt känd för att vara en motor med trimningsgrad i klass med Dodge Viper från fabrik...

    Att plocka "bara" 60 Nm extra på en GT2:a får en ju snarare att fundera på varför det skulle vara värt besväret att "chippa" den.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 624
    Ja det låter ju onekligen lite latjo.. Även om det är optimerat för 98 oktan och allt så..

    Sen om jag ägde en Porsche 911 GT2.. vet e tusan om jag skulle gå till BSR för att få den trimmad
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 386
    Jaja, då ska vi nog inte köpa nån Koenigsegg ändå då..

    Fast den här var mycket värre än M5-an:

    http://www.bsrab.se/products/n321/t539/

    Också 18% mer maxvrid men hela 28% mer effekt till skillnad mot 5% för M5. Och så kan man fortsätta med flera motorbestyckningar. Kanske är dessa siffror omöjliga i jordelivet, men kunde inte vi blöjbarn få hyfsat exakt förklarat varför? BSR är trots allt inte det allra minst trovärdiga företaget i landet.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jaja, då ska vi nog inte köpa nån Koenigsegg ändå då..

    Fast den här var mycket värre än M5-an:

    http://www.bsrab.se/products/n321/t539/

    Också 18% mer maxvrid men hela 28% mer effekt till skillnad mot 5% för M5. Och så kan man fortsätta med flera motorbestyckningar. Kanske är dessa siffror omöjliga i jordelivet, men kunde inte vi blöjbarn få hyfsat exakt förklarat varför? BSR är trots allt inte det allra minst trovärdiga företaget i landet.

    /jn
    Just i detta fall är det faktiskt ganska troligt.
    De nyare (20V) av Volvos sug femmor likadana hv mässigt men finns endå med 2 olika effekter från fabrik:
    -140hk
    -170hk

    Det som skiljer dessa är programvaran.
    140 hästaren öppnar inte gasspjället helt (och ja det är sant) och anpassar tändning o spridartider efter den mindre luftmängden.
    170hästaren har 100% öppet spjäll, mer sås och annan tändning.

    Detta ger att det är ganska lätt för en firma att få siffrorna att se bra ut då man får mycket "gratis"
    genom att ladda i 170hästarens program och utgå från det.

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 386
    Kanske BMW har ett +5/18%-progg på hyllan som BSR fått tag på?

    Eller varför inte Alpina, som inte brukar nöja sig med 5% hk även om vrid är nedprioriterat.

    Tänkte i största allmänhet på att ett nätforum tenderar att dra ytterligare löjets skimmer över sig i somligas ögon ifall professionella företags uppgifter ifrågasätts lättvindligt, dvs utan vidare argumentering.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 838
    Hej !

    Det kan ju finnas flera anledningar till att trimmsiffrorna är som de är....
    Här är några:

    *De kan vara ihopljugna, vilket jag "måste" utgår från att de inte är.
    *Det kan finnas "politiska skäl" till att motorn har den karaktäristik som den har i standard M-utförande, man vill ha ett flackt moment för att få en varvvillig känsla. Därför kan man öka på lite.
    *Motorn håller inte för mer än vad den gör i M-utförande
    *Emissioner
    *xxxxxxxxxxx......

    Alla vet väl om konsekvenserna av att äta dunderhonung, hål i kolvarna, äähhh, förlåt menade ont i magen....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 129
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !
    Alla vet väl om konsekvenserna av att äta dunderhonung, hål i kolvarna, äähhh, förlåt menade ont i magen....
    Åjo,,det händer väl knappast bara på dundermatade magar hördu du..
    Om inte några på SAAB slängt i lite Dunderhonung i maten på bandet till endel motorer..


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 838
    Hej !

    Ja, men ÅÅÅHHH va kul att du fick din chans idag...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Kan chip ge upp?
    Av pont i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 23:29
  2. Bsr chip
    Av RNR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 21:45
  3. Chip, ppc eller normalt chip.
    Av Excalibur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •