Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fråga angående garanti på oilsludge!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257

    Fråga angående garanti på oilsludge!

    Var och kollade på en 9-5 aero -03 10600 mil, idag hos lokala saab-handlaren. Han sa att man gjort allt vad gäller oilslude-åtgärder på bilen. Med det menade han, bytt var turbo kamkedja mm. Vet inte om det var fel på den eller om det gjorts i förbyggande syfte? 11000 milsservice var är gjord precis, alltså vid ca 10600. Jag påpekade att då gäller ju inte motorgarantin, gjord 150 mil för tidigt. Då sa han : att om de gått igenom motorn så gäller garantin ändå, för att de har godkänt den! Det är ju bra så länge jag äger den, men hur blir det för nästa ägare? Gäller den även för honom? Kan alltså garantin gälla även om servicen inte följts, bara saab-handlaren godkänt den på nytt?
    Mvh
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Min har oxå varit in på åtgärder där förutom ombyggd vevhusventilation även turbo, topplockspackning och kamdrivning bytts trots bara 13 000mil.

    Den förlängda motorgarantin på 8 år gäller alla bilar förutsatt att sevicarna är gjorda enligt intervallerna. Sedan skall det finnas ett papper i serviceboken som intygar detta. Det kommer ett enligt SAAB de närmaste veckorna ett nytt och sista åtgärdspaket modell större. Där man ev. kommer byta oljetråg mot ett som rymmer mer olja, man kommer få flytta avgasrör/katalysator samt revidera hela vevhusventilationsbiten som trots alla hittils gjorda åtgärder (tror det är fem totalt) inte funkar tillfredställande.

    Har personligen så sent som i onsdags pratat med SAAB direkt där just frågor om motorgarantin besvaras.

    Tel SAAB direkt: 020-99 99 00

    Dom kunde då bara säga att paketet är på gång ut och har redan monterats i några bilar. Däremot fick jag inget svar på vad specifikt som ändras. Läs mer på:

    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Min lokala SAAB verkstad sa när jag var upp med min 9-5´a där det blivit värsta majonäsen i oljepåfyllningen trots senast gjorda service för drygt 300mil sen: Korta körningar är värst, byt isåfall olja mellan serviceintervallerna och var jättenoga med att ha olja upp till maxstrecket. Korta körningar innebär högre oljeförbrukning och marginalerna finns inte pga. oljetrågets lilla oljemängd. Jag fyllde på drygt en halvliter olja samt körde trettio mil i helgen och nu finns det bara aningens aning av "majonäs" i oljestickshålet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Tack för ett utförligt svar Hotrodder!
    Men jag vet inte om jag fick svar på om garantin kan gälla även om man servat bilen lite tidigt, alltså om Saab gått igenom motorn och godkänt den på nytt, så garantin börjar om/forstsätter? Så sa Saab-handlaren i alla fall!?
    Mvh
    Jons.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 halmstad
    Tack för ett utförligt svar Hotrodder!
    Men jag vet inte om jag fick svar på om garantin kan gälla även om man servat bilen lite tidigt, alltså om Saab gått igenom motorn och godkänt den på nytt, så garantin börjar om/forstsätter? Så sa Saab-handlaren i alla fall!?
    Mvh
    Jons.
    Saab handlaren har rätt.. garantin gäller åtta år och framåt från åtgärd gällande oil-slugde men det skall finnas ett dokument som styrker detta och där datumet står.

    I mina papper som hör till bilen så står det att för motorgarantin skall gälla så måste det finnas en fullständing och uppföljd service-historik. Jag kan inte tänka mej att bara för "din" bil är servad 150mil före mätaromslag så skulle den inte gälla. Det är väl ingen som lyckas och lämnar in sin bil precis på milen. Har pratat om detta med bla. Saab i min stad och max ett par hundra mil åt varje håll kan man acceptera. Mitt tips är du pånytt kollar av bilen och servicebok sen ställer direkta frågor till återförsäljaren (SAAB) på orten där bilen står. Sen till sist, garantin följer bilen oavsett ägare.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Att det skall vara så oklart detta?

    För att garantin skall gälla krävs det att man servar, minst var 2000mil eller varje år. Är servicen gjord för tidigt spelar det ingen roll, så vida nästkommande service är gjord med samma förskjutning. Dvs max 2000mil eller 1år från föregående service.

    Man får tumma lite på dessa intervall och det är max 3mån och/eller 250mil från föregåande service.

    Man räknar alltså alltid från föregåande service och inte de fasta som står i boken. (1000-3000-5000-7000mil osv)
    Undantaget är första servicen som det är 1000mil intervall.

    Om bilen inte är skött ordentligt, kan man bekosta en komplett kamtransmissionsrenovering hos en Saabverkstad och där efter få den förlängda garantin, på de delar som berörs.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Tack för bra och snabba svar!

    Jag ska tillbaka till handlaren senare i denna vecka och provköra bilen!
    Mvh
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

Liknande ämnen

  1. Fråga angående garanti.
    Av JohnM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 20:05
  2. Angående åtagande av garanti från Bilhandlare
    Av Renjaveln i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 01:00
  3. Köp av 9-5 utan garanti men med åtgdat oilsludge...
    Av Daddan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 09:40
  4. Oilsludge garanti? (har sökt)
    Av Blonke i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 19:12
  5. Kriterier "oilsludge-garanti"
    Av peter8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •