Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: RostBlomma (Bild)

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    133
    herregud så negativ man kan vara.

    kan ju fundera på vad för ställe du jobbar på, låter du punktblästern gå hur länge som helst eller?
    och ärligt talat på en yta som är ca: 2 cm2, hur stor bula kan det bli? ingen typ...

    färgen slipas ju ner innan klarlacken läggs på, det borde väl du som proffisionell lackerare veta?

    o nej, det blir inte värre för en lackerare även om man varit där o pillat innan, han får göra exakt samma jobb ändå, slipa spackla o måla, that´s it.


    och som jag sa, jag jobbar inte med detta men har ändå lyckats få det så bra så att det inte gått att se att det varit något fel innan.


    förstår inte hur folk orkar med ibland, men det är väl som med allt yrkesfolk...gör det inte själv för då tjänar jag inga pengar.

    Mvh Pelle
    Saab 9000 2.3 T -93
    blå cykel -02
    diverse skor

  2. #22
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Det är väl ingen som sprajar bilfärg från burk direkt på plåt? Vad jag minns brukar man som amatör kunna åstadkomma tillräckligt bra resultat om man grundar ordentligt.

    Att få själva färgen snygg är ju det minsta problemet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Gör som ni vill... ingen som hindrar er. Om ni vill förstöra era bilar så varsågoda.

    Gone country....

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    510
    Det handlar om träning av ögat... Och jag kan sätta pengar på att även om Pelle W säger att hans bättringar blev hur bra som helst och att man inte ser skarvarna, så hade jag sett dem från månen.. Och det är en jä_la skillnad på solid och pearl/metallic.

    Och jag gissar på Saab 264 som färgkod och att blomman sitter på det allra mjukaste plåtstället, nämligen på en dörr, på den stora mjuka ytan direkt under vecket under dörrhandtagen... Där behövs det f_n inte mycket blästring för att det ska slå sig...

    Men Snabbe!! Det är lika bra att vi lägger ner.

    Pelle W säger ju själv att han inte jobbar med "det", så vad har vi att komma med? Jag har ju bara jobbat med "det" i 10 år, så va f_n vet jag....??

    Nästa gång någon frågar om råd så skiter vi helt enkelt i att ställa vår yrkeskunskap till förfogande, så kan vi ha Amatörernas Afton här. Så blir allt mycket bättre...

    /5451 Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Det handlar om träning av ögat... Och jag kan sätta pengar på att även om Pelle W säger att hans bättringar blev hur bra som helst och att man inte ser skarvarna, så hade jag sett dem från månen.. Och det är en jä_la skillnad på solid och pearl/metallic.

    Och jag gissar på Saab 264 som färgkod och att blomman sitter på det allra mjukaste plåtstället, nämligen på en dörr, på den stora mjuka ytan direkt under vecket under dörrhandtagen... Där behövs det f_n inte mycket blästring för att det ska slå sig...

    Men Snabbe!! Det är lika bra att vi lägger ner.

    Pelle W säger ju själv att han inte jobbar med "det", så vad har vi att komma med? Jag har ju bara jobbat med "det" i 10 år, så va f_n vet jag....??

    Nästa gång någon frågar om råd så skiter vi helt enkelt i att ställa vår yrkeskunskap till förfogande, så kan vi ha Amatörernas Afton här. Så blir allt mycket bättre...

    /5451 Släggan

    Jepp... håller med... just på grund av såna här diskussioner som jag oftast inte orkar hjälpa till med tips å råd. Det finns alltid folk som vet bättre än oss som jobbar med det.
    Gone country....

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    133
    ska man tänka så som ni göra kan man inte göra nåt själv, då yrkesmän gör det bättre.

    vad ska man med ett forum till om svaret alltid skulle vara: lämna in bilen på vekstad.

    Mvh Pelle
    Saab 9000 2.3 T -93
    blå cykel -02
    diverse skor

  7. #27
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Problemet med all professionell rådgivning (alltså även utanför detta forumet) är den vanligt förekommande nedlåtande attityden "Du som inte jobbar med det här ska både hålla truten och hålla fingrarna borta, för det är bara vi proffs som begriper nånting. Ingen annan."

    Den stöter man på titt som tätt. Och de flesta av oss amatörer vet att bara för att man inte lönearbetar med en sak betyder inte det att vi suttit och petat näsan hela livet.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    133
    stämmer så bra så cedete, om med detta håller jag truten o fingrarna borta från denna tråd.

    Mvh Pelle
    Saab 9000 2.3 T -93
    blå cykel -02
    diverse skor

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Pelle W
    ska man tänka så som ni göra kan man inte göra nåt själv, då yrkesmän gör det bättre.

    vad ska man med ett forum till om svaret alltid skulle vara: lämna in bilen på vekstad.

    Mvh Pelle
    Därför att saker du köper på biltema inte ersätter de grejorna vi använder. Ska du göra det själv så måste du använda riktig billack och inte sprayfärg.

    Vi säger inte att spray är skit för att ni ska lämna in det till verkstad utan för att sprayfärg verkligen är skit. Det är den nakna sanningen, vill du inte tro på det så är det upp till dig.

    Sprayburken duger till vinterbilen, inget annat.
    Gone country....

  10. #30
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Pelle W
    om blomman är så liten som den ser ut så kan du göra så här.

    slipa ner bara blomman, o så att du ser att ingen rost finns kvar, punktblästra om du har möjlighet.

    lägg i lite spackel o jämna till.
    sen tar du ett papper o klipper ett runt hål, ungefär samma storlek som det du ska lacka.

    håll pappret ca: 5 cm ifrån blomman o blås på lite.

    när färgen torkat tar du o våtslipar så det blir en fin yta.

    piece of cake

    Mvh Pelle
    ja å sen är rosten tillbaka igen efter en månad eller två. Förmodar att det är en nyare bil å då gör man ju definitvit inte så utan lämnar in å får det gjort på riktigt. Inget halvmesyr jobb med piss på sprayburk.
    Vill man lägga tusentals kronor på varje rotstblomma som dyker upp så bör man ha fet plånbok. Är bilen mer än några år så lär d komma fler, större och oftare... Om man punktblästrar och använder spraylack tillredd hos lackfirma funkar Pelles tips utmärkt. Om man inte kollar över bilen med förstorningsglas så klart...

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Pelle W
    ska man tänka så som ni göra kan man inte göra nåt själv, då yrkesmän gör det bättre.

    vad ska man med ett forum till om svaret alltid skulle vara: lämna in bilen på vekstad.

    Mvh Pelle
    Därför att saker du köper på biltema inte ersätter de grejorna vi använder. Ska du göra det själv så måste du använda riktig billack och inte sprayfärg.

    Vi säger inte att spray är skit för att ni ska lämna in det till verkstad utan för att sprayfärg verkligen är skit. Det är den nakna sanningen, vill du inte tro på det så är det upp till dig.

    Sprayburken duger till vinterbilen, inget annat.
    Du känner inte att du överdriver en aning nu?

    Nåja, är det den nivån så hoppas jag du bara ar din -95a ute nån månad mitt på sommaren... Bilar rostar i Sverige, även nyare, tacka saltet för det. Bor man vid kusten får man det dessutom på sommaren med.

    Det finns dessutom fler ställen än Biltema att handla bildelar på! *suprice*
    Men förstår hur du tänker iofs, vad tar ni för att fixa till det?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Som skapare av denna tråd ville jag ha tips bara, uppskattar att ni diskuterar och reder ut oklarheter för mig.
    Men meningen var inte att ni skulle smutskasta varandra eller diskutera om huruvida ni hade sett lagningen eller inte?

    Jag har själv inget tränat öga för sådant även om jag brukar upptäcka minsta skavank på bilen.

    Färgen är Cosmic blue mica 264 och blomman sitter som jag skrevi i mitt första inlägg mitt på höger bakskärm några centimeter under kanten! . Var inne på Saab och köpte en sprayburk 264 och en sprayburk klarlack för ett tag sedan, jag ska prova att laga själv när det blir lite varmare, blir det för jävligt så får jag ju ändå lämna in bilen!

    Men räcker det då med slipa bort blomman grundligt (har inte tillgång till punktbläster), finspackla om det behövs, lägga primer, färgpigmentet och sist klarlacken?

    OBS: Tack för alla råd, och då menar jag faktiskt alla råd!

    Mvh Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Enligt mina egna erfarenheter så kan du lika gärna låta bli om du inte har punktbläster för rosten kommer börja gro där under rätt snabbt igen om du bara har slipat...

    Ska du ha bort all rost genom att slipa kommer du få hålla på så länge att det nästan blir hål i plåten.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Det handlar om träning av ögat... Och jag kan sätta pengar på att även om Pelle W säger att hans bättringar blev hur bra som helst och att man inte ser skarvarna, så hade jag sett dem från månen.. Och det är en jä_la skillnad på solid och pearl/metallic.

    Och jag gissar på Saab 264 som färgkod och att blomman sitter på det allra mjukaste plåtstället, nämligen på en dörr, på den stora mjuka ytan direkt under vecket under dörrhandtagen... Där behövs det f_n inte mycket blästring för att det ska slå sig...

    Men Snabbe!! Det är lika bra att vi lägger ner.

    Pelle W säger ju själv att han inte jobbar med "det", så vad har vi att komma med? Jag har ju bara jobbat med "det" i 10 år, så va f_n vet jag....??

    Nästa gång någon frågar om råd så skiter vi helt enkelt i att ställa vår yrkeskunskap till förfogande, så kan vi ha Amatörernas Afton här. Så blir allt mycket bättre...

    /5451 Släggan

    Jepp... håller med... just på grund av såna här diskussioner som jag oftast inte orkar hjälpa till med tips å råd. Det finns alltid folk som vet bättre än oss som jobbar med det.
    Jag håller absolut INTE med, snälla lägg inte ned.
    Har suttit och sökt en hel del på detta forum och några andra utan att hitta någon bra vägledning till oss amatörer som gärna vill lära oss, vill prova på och vill ha råd av proffsen. Allt man inte kan och behärskar är ju svårt eller hur!
    Jag har flera bekanta som pysslar med jänkare och är självlärda på att lacka med gott resultat så visst går det!
    En FAQ skulle vara mycket uppskattad och då förmodligen av många fler än mig.
    Som någon nämner så har ju inte alla de ekonomiska förutsättningarna som behövs när man behöver fixa ett tanklock som fått en rostbubbla, (Varför rostar tanklocket på alla saabar?) har köpt en begagad vinge eller en spoiler i fel färg etc. etc. men man måste ju börja någonstans om man skall lära sig och hur många skruvar inte sjäva utan att vara utbildade bilmekar???
    Och oavsett vad man ger sig på så gäller det ju att ge sig på lagom stora projekt som man har råd att misslyckas för vem gå med mössan i hand för att ha skruvat isär hela växellådan i minsta detalj, eller lackat om bilen med Biltema spray...

    Då mina bilar är gamla har finns det behov av att fixa såväl rostbubblan på tanklocket som byte av skärmkant med tillhörande lackering.
    900an med solid lack kan jag mycket väl offra för att lära mig då den redan har en del rost. Om det är lönsamt kan väl säkert diskuteras men det heter ju "lärpengar"
    Jag har även behov av att lacka plast och glasfiberdetaljer som är proffslackade i fel färg.

    Att detta kräver viss utrustning är ju underförstått men vi behöver någon som lotsar oss lacksugna rätt.
    Det jag skulle vilja veta/lära mig som amatör är.

    - Vad skall man välja för spruta?
    Under- eller överliggande kopp?
    Storlek på munstycke?
    Att en stor yta kräver en större spruta är ju klart men en hint om vad som är en allroundspruta för spoilers, en skärm eller liknade.
    Lämpligt tryck, avfuktare...
    Duger en Julasprutatill nåt?
    Eller har ni nåt annat tips för en rimlig peng?
    En spruta från Tipro för ca 3000:- känns lite dyrt att börja med.

    -Hur mycket skall gammal lack slipas ner vid färgbyte?

    -Val av grovlek på slippapper vid olika moment?
    Maskin eller för hand?

    -Val av lackprodukter som:
    Spackel
    Slipgrund
    Primer/Rostskydd
    2-komp lack
    Klarlack
    Snabb eller långsam förtunning?
    Mjukgörare för lack av flexibla detaljer?
    Bättre eller sämre fabrikat finns det?


    Hur skall man göra för att fixa rostskador på plåt som var galvade från början för att få ett fullgott rostskydd och en godkänd finish?
    Att all rost skall bort är ju självklart och valet av metod kommer ju att avspegla sig i resultatet!

    Och det viktigaste av allt, vad skall man inte välja eller kombinera?
    Att man inte använder sprayburk förstod jag redan innan jag läste detta inägg då den inte är tät och skyddar mot korrosion eller att den inte heller är slipbar som någon lackerare har sagt.
    Vi amatörer har ju också någon gång lackat nån liten kåpa eller nåt fäste till nåt och varit helnöjda med resultatet för att i nästa sekund slägga på ett lager klarlack för att få behålla resultatet nåt år och "CRACK" så reser sig Himalaya upp!! SKIT, gör om, gör rätt... ja... vi ÄR amatörer om än envisa sådana.
    Att vi pratar billack köpt av lackfirman och inte Blufftema är ju redan avklarat.

    För mig är rostskydd viktigt och finishen skall vara bra men nåt utställningsskick kommer jag aldrig att sträva efter, det är ju ert jobb.
    Vi amatörer kan ju hålla på mycket längre för att kompensera lite när yrkesskickligheten saknas

    Allehanda tips som påverkar arbetet och resultatet är ju också uppskattat.
    T.ex. "En solid ljus lack är lämpligare för en amatör att öva på än en mörk metallic"
    Övriga knep, speciella verktyg, lättarbetade produkter, you name it.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Det handlar om träning av ögat... Och jag kan sätta pengar på att även om Pelle W säger att hans bättringar blev hur bra som helst och att man inte ser skarvarna, så hade jag sett dem från månen.. Och det är en jä_la skillnad på solid och pearl/metallic.

    Och jag gissar på Saab 264 som färgkod och att blomman sitter på det allra mjukaste plåtstället, nämligen på en dörr, på den stora mjuka ytan direkt under vecket under dörrhandtagen... Där behövs det f_n inte mycket blästring för att det ska slå sig...

    Men Snabbe!! Det är lika bra att vi lägger ner.

    Pelle W säger ju själv att han inte jobbar med "det", så vad har vi att komma med? Jag har ju bara jobbat med "det" i 10 år, så va f_n vet jag....??

    Nästa gång någon frågar om råd så skiter vi helt enkelt i att ställa vår yrkeskunskap till förfogande, så kan vi ha Amatörernas Afton här. Så blir allt mycket bättre...

    /5451 Släggan

    Jepp... håller med... just på grund av såna här diskussioner som jag oftast inte orkar hjälpa till med tips å råd. Det finns alltid folk som vet bättre än oss som jobbar med det.
    Jag håller absolut INTE med, snälla lägg inte ned.
    Har suttit och sökt en hel del på detta forum och några andra utan att hitta någon bra vägledning till oss amatörer som gärna vill lära oss, vill prova på och vill ha råd av proffsen. Allt man inte kan och behärskar är ju svårt eller hur!
    Jag har flera bekanta som pysslar med jänkare och är självlärda på att lacka med gott resultat så visst går det!
    En FAQ skulle vara mycket uppskattad och då förmodligen av många fler än mig.
    Som någon nämner så har ju inte alla de ekonomiska förutsättningarna som behövs när man behöver fixa ett tanklock som fått en rostbubbla, (Varför rostar tanklocket på alla saabar?) har köpt en begagad vinge eller en spoiler i fel färg etc. etc. men man måste ju börja någonstans om man skall lära sig och hur många skruvar inte sjäva utan att vara utbildade bilmekar???
    Och oavsett vad man ger sig på så gäller det ju att ge sig på lagom stora projekt som man har råd att misslyckas för vem gå med mössan i hand för att ha skruvat isär hela växellådan i minsta detalj, eller lackat om bilen med Biltema spray...

    Då mina bilar är gamla har finns det behov av att fixa såväl rostbubblan på tanklocket som byte av skärmkant med tillhörande lackering.
    900an med solid lack kan jag mycket väl offra för att lära mig då den redan har en del rost. Om det är lönsamt kan väl säkert diskuteras men det heter ju "lärpengar"
    Jag har även behov av att lacka plast och glasfiberdetaljer som är proffslackade i fel färg.

    Att detta kräver viss utrustning är ju underförstått men vi behöver någon som lotsar oss lacksugna rätt.
    Det jag skulle vilja veta/lära mig som amatör är.

    - Vad skall man välja för spruta?
    Under- eller överliggande kopp?
    Storlek på munstycke?
    Att en stor yta kräver en större spruta är ju klart men en hint om vad som är en allroundspruta för spoilers, en skärm eller liknade.
    Lämpligt tryck, avfuktare...
    Duger en Julasprutatill nåt?
    Eller har ni nåt annat tips för en rimlig peng?
    En spruta från Tipro för ca 3000:- känns lite dyrt att börja med.

    -Hur mycket skall gammal lack slipas ner vid färgbyte?

    -Val av grovlek på slippapper vid olika moment?
    Maskin eller för hand?

    -Val av lackprodukter som:
    Spackel
    Slipgrund
    Primer/Rostskydd
    2-komp lack
    Klarlack
    Snabb eller långsam förtunning?
    Mjukgörare för lack av flexibla detaljer?
    Bättre eller sämre fabrikat finns det?


    Hur skall man göra för att fixa rostskador på plåt som var galvade från början för att få ett fullgott rostskydd och en godkänd finish?
    Att all rost skall bort är ju självklart och valet av metod kommer ju att avspegla sig i resultatet!

    Och det viktigaste av allt, vad skall man inte välja eller kombinera?
    Att man inte använder sprayburk förstod jag redan innan jag läste detta inägg då den inte är tät och skyddar mot korrosion eller att den inte heller är slipbar som någon lackerare har sagt.
    Vi amatörer har ju också någon gång lackat nån liten kåpa eller nåt fäste till nåt och varit helnöjda med resultatet för att i nästa sekund slägga på ett lager klarlack för att få behålla resultatet nåt år och "CRACK" så reser sig Himalaya upp!! SKIT, gör om, gör rätt... ja... vi ÄR amatörer om än envisa sådana.
    Att vi pratar billack köpt av lackfirman och inte Blufftema är ju redan avklarat.

    För mig är rostskydd viktigt och finishen skall vara bra men nåt utställningsskick kommer jag aldrig att sträva efter, det är ju ert jobb.
    Vi amatörer kan ju hålla på mycket längre för att kompensera lite när yrkesskickligheten saknas

    Allehanda tips som påverkar arbetet och resultatet är ju också uppskattat.
    T.ex. "En solid ljus lack är lämpligare för en amatör att öva på än en mörk metallic"
    Övriga knep, speciella verktyg, lättarbetade produkter, you name it.



    Kunde inte sagt det bättre själv

    // Tobbe

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Underbart skrivet HeRmAN (varför inte Herman)!!!

    Jag har nu skaffat punktbläster och ett litet garage ( tänkte spola vatten på golvet, sätta på byggfläkten på max värme och gå in när det är riktigt varmt och prova o lacka).
    Färgen är iofs i sprayburk men kan man hälla över lacken på till en lackspruta? och prova istället??

    Lägger upp bilder när jobbet är fixat, ligger lite annat före i planeringen just nu!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    Färgen är iofs i sprayburk men kan man hälla över lacken på till en lackspruta? och prova istället??
    Om jag nu förstod lackerarnas kommentarer rätt så var det väl just färgen i sig
    som var den största bristen och inte flaskan i sig ?

    Har du lokal och spruta så verkar det ju lite dumt att inte köpa en skvätt "riktig" färg.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Jag köpte ju färgen innan, trodde inte jag skulle få tag i spruta och lokal. Men, men. Nu gör jag det bästa utav situationen, ska bättra i lite stenskott med när jag ändå är igång!
    Jag måste också säga att jag är nybörjare när det gäller lackering så det kan sluta hur som helst! +

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  18. #38
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Om det nu är första gången, så testa gärna på något annat än bilen

    Just för att du ska lära dig tekniken någorlunda...
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    eller så maskerar man på rätt sätt, inte lägger man ju skydd precis runt om fläcken du ska lacka, då får man ju skylla sig själv.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Jaha ja, lite klent gensvar måste jag säga.

    Får väl som envis amatör utforska ämnet själv.
    Söka fakta på nätet hos tillverkare och kanske hitta några läsvärda böcker i ämnet misstänker jag är en bra start och förhöra bekanta som lackar själv och sedan kanske man kan trackasera lackfirman å se vad de rekommenderar/lurar på mig.

    Julasprutan tror jag efter mindre efterforskning passar att måla om dasset med då munstycket är 2.0mm, 1.3-1.4mm har jag läst mig till och 1.6-1.7mm till slipgrund.

    Nåväl jag har ju en Saab att kladda på för att lära mig

    Tips och länkar på läsvarda saker i ämnet mottages tacksamt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Bild på apc box
    Av lelle^^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 12:56
  2. Bild på den nya 93:an?
    Av Ekan i forum Allmänt
    Svar: 168
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 10:39
  3. bild
    Av Fredda1980 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:36
  4. bild på ace rex?
    Av Oakbeach i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •