Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 4-stegs automaten på OG9-5, Bra eller dålig?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589

    4-stegs automaten på OG9-5, Bra eller dålig?

    har nu börjat leta efter en nyare bil och fastnat för 9-5:an ordentligt, även börjat snegla på automatarna.

    Det jag tittar efter är en 9-5:a årsmodell 98-00 då dessa ligger i min prisklass. skall vara en 2,3ltt och jag har då hittat några fina exemplar med automat.
    Dock undrar jag om denna 4 stegsautomat ( 5stegsautomaten komm 02- tror jag) på 9-5an är bra eller dålig. är den seg, låter den mycket i vissa hastigheter. är den lik 9000 automaten eller?

    skriv ner era kunskaper runt detta, ge mig även råd om jag skall skippa denna automatlåda och gå på manuellväxlad bil istället.
    Bilen kommer endast användas som bruksis med ett kankse ett steg 2 och sänkning men inget mega trim.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    253
    Jag har en automat 2,3 med Nordic steg 2 och den funkar fint!
    Vad jag vet så ligger gränsen vad lådan klarar av på ca 380nm(är vad jag har..). Automaten växlar ganska snällt men ibland lite ryckigt, jäkligt skön att köra automat både i och utanför stan.

    Lycka till!

    Mvh/ Oskar
    Volvon ska bli en Saab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    103
    Jag kör själv en 2,3 ltt -98.. å jag är mer än nöjd, visst den växlar lite ryckigt då å då men i övrigt så är jag förbannt nöjd.
    Saab 9-5 -98 2,3 T... Bilder kommer när jag fått lite ordning på henne..

    "Antingen var det jätte lätt- eller så är jag bara skit stark - Rene M"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    ok låter som ni är nöjda med erat val då skall jag inte avskräckas från att automatlådan är av 4 stegs klass.

    låter bra för jag vill helst ha en automat för jag tycker det är så förbannat skönt att köra med automat, man slipper rycka i spaken vid köer och man slipper hålla ned koplingen.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 997
    Efter att ha kört båda så tycker jag att 5 steg mest är en marknadsföringsgrej. Dessutom tyckte jag inte om den osmidiga uppväxlingen från 3:an till 5:an vid gassläpp efter acceleration till 70. Kanske går det att programmera snällare då jag vet att 5 stegaren går att uppdatera. Hur som helst har min 4 stegare fungerat kalasbra och växlar fint utan problem även efter 16000 mil...
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    härligt låter som man inte behöver undvika automatarna då håller just nu koll på en kombi med automat, får se om det blir den.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 997
    Trots mitt mail så tycker jag att vilken av dom är bättre än manuell....
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    ok¨men hur är det här med den ryckiga växligen. hur rycket skall det egentligen vara? en automatlåda som rycker allt för mycket är väl inget att satsa på eller?
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Det är svårt att beskriva hur ryckigt det "ska" vara via ett forum! Jag tycker min -98 växlar ganska mjukt, det man kan märka är att det rycker till om man gör något oväntat - gasar fullt, släpper av och gasar fullt igen medan lådan håller på växla.

    Tänk också på att ett oljebyte kan göra susen. På min bil blev det en klart märkbar förbättring, trots att jag inte hade upplevt den som ryckig innan. Enligt serviceprogrammet ska växellådsoljan bytas vid 11.000 mil, men det skadar nog inte att byta den oftare.

    Mattias

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257
    Lånar tråden lite bara,

    En fråga angående den femstegade -02 och framåt...
    det skrevs att den fyrstegade:

    visst den växlar lite ryckigt då å då men i övrigt så är jag förbannt nöjd.

    Hur är det med den femstegade? är den lika ryckig eller är det bara den fyrstegade som växlar lite ryckigt?
    Mvh
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 293
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 halmstad
    Hur är det med den femstegade? är den lika ryckig eller är det bara den fyrstegade som växlar lite ryckigt?
    Växlar hur mjukt och fint som helst. Se till att byta växellådsolja + få programvara i TCM (växellådans styrenhet) uppgraderad bara.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    Det är svårt att beskriva hur ryckigt det "ska" vara via ett forum! Jag tycker min -98 växlar ganska mjukt, det man kan märka är att det rycker till om man gör något oväntat - gasar fullt, släpper av och gasar fullt igen medan lådan håller på växla.

    Tänk också på att ett oljebyte kan göra susen. På min bil blev det en klart märkbar förbättring, trots att jag inte hade upplevt den som ryckig innan. Enligt serviceprogrammet ska växellådsoljan bytas vid 11.000 mil, men det skadar nog inte att byta den oftare
    ok men det är inga större ryckningar utan endast vanliga automat ryckningar så att säga. har kört några automater en jaguar och en passat och där var det som du beskriver det ryckningar när man gjorde något plötsligt.

    jaha skall oljan inte bytas först vid 11000 mil, det tycker jag var lite för långt intervall. blir det en bil med automat så blir det byte av oljan oftare än så iaf
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Kör man en ny bil eller en ganska ny bil växlar automaten bra.
    Min bil är ryckig, som om växlarna kastas i.
    I övrigt så skrev jag ett inlägg om denna låda.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=127904

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    Kör man en ny bil eller en ganska ny bil växlar automaten bra.
    Min bil är ryckig, som om växlarna kastas i.
    I övrigt så skrev jag ett inlägg om denna låda.
    okej känns nu som jag nästan har börjat ge upp den 4 stegade automaten och kanske går på manuell istället men jag får se det beror på vad som hittas bland bila anonserna
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    Kör man en ny bil eller en ganska ny bil växlar automaten bra.
    Min bil är ryckig, som om växlarna kastas i.
    I övrigt så skrev jag ett inlägg om denna låda.
    okej känns nu som jag nästan har börjat ge upp den 4 stegade automaten och kanske går på manuell istället men jag får se det beror på vad som hittas bland bila anonserna
    Jag tror att detta "problem" går att lösa, tror att det är en mekanisk fråga.
    Någonstans i bakhuvudet kommer ordet "synkring" upp.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    hmm ok man kanske skall kolla lådorna lite nogranare så det inte är ett överdrivet ryck på grejerna
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  2. Batteripluskabel dålig eller vad?
    Av cedete i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 14:18
  3. Xtremt.se's bromssats, bra eller dålig?
    Av eleganten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 18:01
  4. Maptun's Bränslepump? bra eller dålig?
    Av KirKen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •