Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bussningar i bakvagn 9-5 Kombi

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Bussningar i bakvagn 9-5 Kombi

    Har nyss bytt några bussningar i bakvagn som brukar vara dåliga på 9-5an..

    Nu var den inne på service och nu har över länkarmsbussningen på ena sidan gett upp.. börjar bli smått less på denna bil nu då det är nåt nytt varje gång.. nu var det dom bussningarna och handbromsvajern + att den läker olja mellan motor och låda.. har detta nåt med uppgradering av vevhus att göra?? Har gjort det på min då det försvann olja utan att den blårykte.. detta har blivit bättre..

    Nu såg jag att speedparts hade ett par powerflex bussningar på hemsidan till 9-5an och de heter länkarmsinfästning främre, är dessa bussningar samma som de jag skall ha?? Tänkte att dessa bussningar kanske håller längre än 13k mil..
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166

    Re: Bussningar i bakvagn 9-5 Kombi

    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Har nyss bytt några bussningar i bakvagn som brukar vara dåliga på 9-5an..

    Nu var den inne på service och nu har över länkarmsbussningen på ena sidan gett upp.. börjar bli smått less på denna bil nu då det är nåt nytt varje gång.. nu var det dom bussningarna och handbromsvajern + att den läker olja mellan motor och låda.. har detta nåt med uppgradering av vevhus att göra?? Har gjort det på min då det försvann olja utan att den blårykte.. detta har blivit bättre..

    Nu såg jag att speedparts hade ett par powerflex bussningar på hemsidan till 9-5an och de heter länkarmsinfästning främre, är dessa bussningar samma som de jag skall ha?? Tänkte att dessa bussningar kanske håller längre än 13k mil..
    Kolla vid påfyllnings pluggen på växellådan(brevid, under batterihyllan) där sitter en plastplugg nedstucken(man kan dra upp den) den hade på min förra bil (-00) blivit gammal och hård, varpå den läckte olja. Trodde först att det var o-ringen runt växelföraren (den sitter alldeles nedanför plastpluggen) men det var denna lilla plastplugg som läckte. Fick min nya plugg gratis på Saab. Det droppade inte, men växellådan/motorn blev kladdig. Det kan vara värt att kolla


    Ja det är dom bussningarna som powerflex har. Har själv köpt dom men ej bytt än, gruvar mig inför 4-hjulsinställningen.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Re: Bussningar i bakvagn 9-5 Kombi

    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Har nyss bytt några bussningar i bakvagn som brukar vara dåliga på 9-5an..

    Nu var den inne på service och nu har över länkarmsbussningen på ena sidan gett upp.. börjar bli smått less på denna bil nu då det är nåt nytt varje gång.. nu var det dom bussningarna och handbromsvajern + att den läker olja mellan motor och låda.. har detta nåt med uppgradering av vevhus att göra?? Har gjort det på min då det försvann olja utan att den blårykte.. detta har blivit bättre..

    Nu såg jag att speedparts hade ett par powerflex bussningar på hemsidan till 9-5an och de heter länkarmsinfästning främre, är dessa bussningar samma som de jag skall ha?? Tänkte att dessa bussningar kanske håller längre än 13k mil..
    Kolla vid påfyllnings pluggen på växellådan(brevid, under batterihyllan) där sitter en plastplugg nedstucken(man kan dra upp den) den hade på min förra bil (-00) blivit gammal och hård, varpå den läckte olja. Trodde först att det var o-ringen runt växelföraren (den sitter alldeles nedanför plastpluggen) men det var denna lilla plastplugg som läckte. Fick min nya plugg gratis på Saab. Det droppade inte, men växellådan/motorn blev kladdig. Det kan vara värt att kolla


    Ja det är dom bussningarna som powerflex har. Har själv köpt dom men ej bytt än, gruvar mig inför 4-hjulsinställningen.

    /Per
    Ok då skall jag kolla det, för det droppade inte utan var mest kladd.. som att det rinner sakta..

    Ok men det måste ju vara lika bra att köpa såna då.. skiljer ju inte så mycket i pris mot orginal.. Så man måste göra hjulinställning också.. vilken tur att jag gjorde det för 2 månader sen då.. Tycker de borde sett det när de bytte de andra bussningarna..

    Tack för svar.. ska kolla det med pluggen..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Är inte hundra på hjulinställningen men Saab säger att man bör göra en..... medan andra menar att det beror på bakvagns konstruktionen om man måste göra det. Har själv som sagt inte hunnit under bilen för att undersöka saken, men om det inte finns någon juster mån utan det bara kan sitta på ett sätt så borde det inte vara några problem. Detta var bara en amatör terori men det borde finnas Saabmekaniker här som kan tala om hur det ligger till. Vi får se vem som hinner byta bussningarna först
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Är inte hundra på hjulinställningen men Saab säger att man bör göra en..... medan andra menar att det beror på bakvagns konstruktionen om man måste göra det. Har själv som sagt inte hunnit under bilen för att undersöka saken, men om det inte finns någon juster mån utan det bara kan sitta på ett sätt så borde det inte vara några problem. Detta var bara en amatör terori men det borde finnas Saabmekaniker här som kan tala om hur det ligger till. Vi får se vem som hinner byta bussningarna först

    Ok det lär nog märkas i så fall, får väl fråga Härjedalsbil och höra vad de säger... tackar..

    Ja vi får se det.. du är dock ett steg före! Har inte beställt mina ännu! Men vem vet det kanske blir en spurt över mållinjen!
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Är inte hundra på hjulinställningen men Saab säger att man bör göra en..... medan andra menar att det beror på bakvagns konstruktionen om man måste göra det. Har själv som sagt inte hunnit under bilen för att undersöka saken, men om det inte finns någon juster mån utan det bara kan sitta på ett sätt så borde det inte vara några problem. Detta var bara en amatör terori men det borde finnas Saabmekaniker här som kan tala om hur det ligger till. Vi får se vem som hinner byta bussningarna först

    Ok det lär nog märkas i så fall, får väl fråga Härjedalsbil och höra vad de säger... tackar..

    Ja vi får se det.. du är dock ett steg före! Har inte beställt mina ännu! Men vem vet det kanske blir en spurt över mållinjen!

    Isseh, nu har jag bytt bussningarna i bakvagnen, hur har det gått för dig? Hann jag före dig? Bilen går(rullar) som en dröm nu, helt tyst.....inget klonk eller gnäk.....hoppas det håller i sig. Dock upptäckte jag att det blir nödvändigt med en hjulinställning, ratten står snett samt att jag har lite vibrationer. Jag var ganska noga med att märka upp var "korgarna" satt i karossen bara för att jag kanske skulle slippa göra en hjulinställning, men icke. Äntligen dax för lite sömn.........
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    [quote=svl_per]
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Citat Ursprungligen postat av "svl_per":26sojr00
    Är inte hundra på hjulinställningen men Saab säger att man bör göra en..... medan andra menar att det beror på bakvagns konstruktionen om man måste göra det. Har själv som sagt inte hunnit under bilen för att undersöka saken, men om det inte finns någon juster mån utan det bara kan sitta på ett sätt så borde det inte vara några problem. Detta var bara en amatör terori men det borde finnas Saabmekaniker här som kan tala om hur det ligger till. Vi får se vem som hinner byta bussningarna först

    Ok det lär nog märkas i så fall, får väl fråga Härjedalsbil och höra vad de säger... tackar..

    Ja vi får se det.. du är dock ett steg före! Har inte beställt mina ännu! Men vem vet det kanske blir en spurt över mållinjen!

    Isseh, nu har jag bytt bussningarna i bakvagnen, hur har det gått för dig? Hann jag före dig? Bilen går(rullar) som en dröm nu, helt tyst.....inget klonk eller gnäk.....hoppas det håller i sig. Dock upptäckte jag att det blir nödvändigt med en hjulinställning, ratten står snett samt att jag har lite vibrationer. Jag var ganska noga med att märka upp var "korgarna" satt i karossen bara för att jag kanske skulle slippa göra en hjulinställning, men icke. Äntligen dax för lite sömn.........[/quote:26sojr00]

    Du hann före.. har inte ens beställt några bussningar ännu!! Men skall nog göra det om du säger att det blev mycket bättre!! För min har börjat klonka och låta i bakvagnen igen den och det är mindre än ett år sedan bussningarna byttes!!! Bra kvalite?

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Tydligen kan stötdämparna låta när de är dåliga. Kan verkligen bussningarna ha blivit dåliga igen, de borde iaf. hålla 7000-8000.


    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Tydligen kan stötdämparna låta när de är dåliga. Kan verkligen bussningarna ha blivit dåliga igen, de borde iaf. hålla 7000-8000.


    /Per
    Ok men dämparna är bytt samtidigt som bussningarna ibak för 1700mil sedan ungefär.. borde väl hålla lite längre tycker man!

    Blev det stor skillnad med nya bussningarna? Bytte du bara fram eller bak med?

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Du hann före.. har inte ens beställt några bussningar ännu!! Men skall nog göra det om du säger att det blev mycket bättre!! För min har börjat klonka och låta i bakvagnen igen den och det är mindre än ett år sedan bussningarna byttes!!! Bra kvalite?

    // Isse
    Hmm, smörjde de verkligen bussningarna vid montaget? Annars. är du verkligen säker på att klonket inte kommer från stötdämparna? Mina bussningar (som jag ser till blir smorda med Molycote 33 var 2000:e mil, detta ingår INTE i det normala serviceschemat) är fortfarande orginal och klonkar inte. Däremot är jag på tredje uppsättningen krängningshämmarstag fram och andra (än så länge...) uppsättningen stötdämpare bak.

    Sedan brukar jag låta verkstaden mäta hjulinställningen vid varje service, och den verkar vara klart känsligare än 9000:s. På min 9-5:a har hjuliställningen behövt justeras ungefär var 4000:e mil (ungefär lika ofta fram som bak), utan någon uppenbar orsak (och nej, jag har inte kört in i några trottoarkanter), med min 9000 var hjulinställningen betongstabil. Så, en hjulinställning efter bussningsbyte är säkert rätt. Liksom hjulinställning om du inte gjort något bussningsbyte men det var ett tag sedan du kollade upp inställningen sist...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Tydligen kan stötdämparna låta när de är dåliga. Kan verkligen bussningarna ha blivit dåliga igen, de borde iaf. hålla 7000-8000.


    /Per
    Ok men dämparna är bytt samtidigt som bussningarna ibak för 1700mil sedan ungefär.. borde väl hålla lite längre tycker man!

    Blev det stor skillnad med nya bussningarna? Bytte du bara fram eller bak med?

    // Isse
    Jag bytte bara bussningarna bak. Skall göra en hjulinställning i morgon. De fick se om det behövdes justera både fram och bak. Jag lämnar rapport senare.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Mmmm....vad fint den går på vägen efter hjulinställningen. 1663 kr fattigare, men det blev bra. Då justerade de fram och bak.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

Liknande ämnen

  1. Byta bussningar i bakvagn, 9-5 kombi
    Av rallyjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-22, 23:39
  2. byta bussningar i bakvagn og9-3?
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 22:49
  3. Bussningar i bakvagn
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •