Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lamdasonds frågor....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457

    Lamdasonds frågor....

    Hur fungerar det när man mäter med multimeter som vissa gör och kan man ta i princip vilken lamda som helst och sätta på tex dpn på min 99T16?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 567

    Re: Lamdasonds frågor....

    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Hur fungerar det när man mäter med multimeter som vissa gör och kan man ta i princip vilken lamda som helst och sätta på tex dpn på min 99T16?
    Du mäter med VOLT på den ensamma svarta ledningen.
    Kontakten skall vara ihop hela tiden.

    Ja bara anslutningarna är lika till antalet.
    (viss skillnad kan dock förekomma)
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457

    Re: Lamdasonds frågor....

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Hur fungerar det när man mäter med multimeter som vissa gör och kan man ta i princip vilken lamda som helst och sätta på tex dpn på min 99T16?
    Du mäter med VOLT på den ensamma svarta ledningen.
    Kontakten skall vara ihop hela tiden.

    Ja bara anslutningarna är lika till antalet.
    (viss skillnad kan dock förekomma)
    Jo men hur vet man inom vilka "områden" det är bra blandning?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    229
    Medelvärdet av det du läser ska vara 0.5Volt, då har du en "bra" blandning. "bra" mätt med en smalbandslambdasond är "bra" ur avgasreningssynpunkt d.v.s. ett blandingsförhållande på 14.7:1. Max effekt har man däremot vid 12.8:1 och det är svårt att mäta med en smalbandslambda. När du mäter med en sån så skall medelvärdet av avläsningarna vara mer åt 0.8--0.9Volt. Det säger dock tyvärr bara att blandningen är fet... Men å andra sidan, mäter du och får ett medelvärde på 0.1----0.2Volt så vet du att blandningen är för mager och det är INTE bra....

    Kolla på min hemsida om min brux-bil. Där har jag skrivit lite om just detta (i samband med om hur man chip-trimmar LH2.2), och har en länksida med länkar till bl.a. en nyttig "avgas-skola" och NGK's hemsida om lamdagivare....

    Besvärligt är det.....

    / Scabben
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    237
    Är inte så insatt i just Saab 99, men tror det funkar lika på alla bilar.

    Lambdasonden är till 99.9% av smalbands typ, vilket innebär att du inte kan mäta det exakta lamdavärdet utan bara om det är för mager eller för fet blandning.

    Insprutningssystem brukar funka som så att det får ett mätvärde från lambdasonden som säger t.ex. "för magert" och då ger insprutningen fetare blandning. Nästa mätvärde kommer då att bli "för fett" som i sin tur gör att insprutningen ger magrare blandning. Och så håller det på.......

    Detta gör att spänningen över lambdasonden kommer att vara en pulserande likspänning. För att kunna mäta denna bör man ha en analogvoltmeter (en med vanlig visare), en digital kommer bara visa en massa blädrande siffror som blir svåra att tolka.

    När motorn är kall så brukar den inte köra lambda reglerat utan att gå lite "för fett" tills den blir varm.

    Så man kan säga att man har tre olika lägen på lambdanvärdet:

    1. Jämn fart (belastning) vid t.ex. motorvägskörning eller tomgång ska spänningen pulsera alltså reglera mellan fet och mager blandning.

    2. Vid kraftig belstning av motor t.ex. full gas eller kraftig backe på hög växel ska spänningen vara konstant hög alltså fet blandning.

    3. Vid motorbromsning så strypt bränsletillförseln för motorn och detta ska ge en konstant låg spänning alltså mager blandning.

    Spänningen när den är låg brukar vara 0-0,2 volt och när den är hög 0,8-0,9 volt, men det kan skillja har jag märkt.

    Det viktiga är att spänningen pulserar vid jämn belastning av motor för det visar att regleringen funkar som den ska. Om denna reglering inte funkar brukar man få CE-lampan att tändas.

    Så för att svara på din fråga:

    Det finns inget "rätt värde" utan det ska variera (reglera).

    Lycka till..... mvh Tomas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    457
    Ja jag har ju helt klart fått mer rätsida på det hela

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    229
    Jag använder en digital multimeter att mäta utspänningen från lambdassonden. (Biltemas för 79:-) Funkar bra men som sagt man får medelvärdesbilda "i huvudet". Fördelen med en digital är attt den är högohmig så det räcker (den belastar inte lambdasonden) vilket är viktigt. Det finns analoga instrument men det är en avsevärd risk att de inte är tillräckligt högoohmiga. Man bör ha minst 1Mohm, gärna mer.
    Belastar man för mycket så kan man inte lita på sin mätning.

    Tittar man "noga" på signalen från lambdan så finner man att det är en sinussignal med frekvensen c:a 1 Hz och en medelutspänning på 0.5volt vid lambda=1.0. Frekvensen finns fär alltid, det är bara medelvärdet som ändras.

    (En analog mätare "filtrerar" signalen bättre p.g.a. sin mekaniska tröghet i visaren.)

    Man bör alltså lågpassfiltrera signalen för att få ut en "snygg" signal.

    Du bör välja en lambda med inbyggd förvärmning (3 eller 4 anslutningstrådar).

    Om du inte behöver lambdan till insprutningsstyrningen (LH2.X t.ex) och har tillräckligt med pengar så är en bredbandslambda att föredra. Då får du reda på exakt vad du har vär lambdavärde och inte bara mager,lagom eller fet.

    Och.... leta reda på en gammal navmutter till en og900 bakaxel. Den har rätt gänga för att skruva fast lambdasond i

    /Scabben
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. Frågor 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 22:50
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  4. Frågor om 3,5 Bar BTR.
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 10:49
  5. Har två frågor?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •