Hoppsan, missade viss FAQ:en.
Här ändå lite frågor. Verkar som om jag har ABS MKII på min kärra.
Förklaring till varningslamporna:
ABS = Varningslampa ABS. När den lyser är ABS-funktionen urkopplad.
(!) = Bromsvarningslampa. Tänds vid låg bromsvätskenivå eller lågt servotryck. KÖR INTE BILEN NÄR DEN LAMPAN LYSER!
När bromsvarningslampan (!) tänds så tänds oftast även ABS-lampan eftersom ABS inte kan jobba om det inte finns servoverkan och fungerande bromsar. Vid utebliven servofunktion (t.ex. pga trasig hydraulpump) finns det fortfarande bromsar, dock enbart på framhjulen och utan servoassistans.
Verkar med andra ord som pumpen lagt ner.
[quote:14vgnork]Hydraulikenhet ABS MKII
Hydraulikenhet är hjärtat i systemet och således också den dyraste.
En elektrisk hydraulpump har ersatt den konventionella bromsservon och den en är sammanbyggd med servocylinder, huvudcylinder, bromsvätskebehållare och ventilpaket till en enhet. Tyvärr går det bara att byta några av delarna på hydraulikenheten.
Pumpenheten med elmotor, pump, accumulator (”bomben”) och tryckvakt sitter fast med 2 skruvar, en slang och ett rör i hydraulikenheten kan enkelt lossas.
Pump, accumulator och tryckvakt finns att köpa som reservdel och kan således enkelt bytas.
Enl. uppgift ska det gå att hitta en pump och motor som passar våra Saabar även på någon Ford Scorpio.