Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsproblem 9000, trasig pump?

  1. #1
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Bromsproblem 9000, trasig pump?

    Hejsan.

    Jag har en Saab 9000 2.0i -91 MED ABS

    Har fått problem med bromsarna. I går började varningslampan för bromsarna (!) att lysa samtidigt som ABS-lampan när jag startade bilen. Har tidigare uppmärksammat att dessa lampor lyst lite ”för länge” i vissa fall, men de har alltid slocknat. Igår slocknade de aldrig. När jag testade bromsarna gick pedalen till en början i botten vid hårt tryck, för att sedan helt tappa servoverkan och bli stenhård. Det finns bromsvätska i behållaren.

    Är det hydralpumpen som är paj? Vad ska jag börja kolla?

    /David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    609

    Re: Bromsproblem 9000, trasig pump?

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Hejsan.

    Jag har en Saab 9000 2.0i -91 MED ABS

    Har fått problem med bromsarna. I går började varningslampan för bromsarna (!) att lysa samtidigt som ABS-lampan när jag startade bilen. Har tidigare uppmärksammat att dessa lampor lyst lite ”för länge” i vissa fall, men de har alltid slocknat. Igår slocknade de aldrig. När jag testade bromsarna gick pedalen till en början i botten vid hårt tryck, för att sedan helt tappa servoverkan och bli stenhård. Det finns bromsvätska i behållaren.

    Är det hydralpumpen som är paj? Vad ska jag börja kolla?

    /David
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    Hoppsan, missade viss FAQ:en.

    Här ändå lite frågor. Verkar som om jag har ABS MKII på min kärra.

    Förklaring till varningslamporna:
    ABS = Varningslampa ABS. När den lyser är ABS-funktionen urkopplad.
    (!) = Bromsvarningslampa. Tänds vid låg bromsvätskenivå eller lågt servotryck. KÖR INTE BILEN NÄR DEN LAMPAN LYSER!
    När bromsvarningslampan (!) tänds så tänds oftast även ABS-lampan eftersom ABS inte kan jobba om det inte finns servoverkan och fungerande bromsar. Vid utebliven servofunktion (t.ex. pga trasig hydraulpump) finns det fortfarande bromsar, dock enbart på framhjulen och utan servoassistans.
    Verkar med andra ord som pumpen lagt ner.

    Hydraulikenhet ABS MKII
    Hydraulikenhet är hjärtat i systemet och således också den dyraste.
    En elektrisk hydraulpump har ersatt den konventionella bromsservon och den en är sammanbyggd med servocylinder, huvudcylinder, bromsvätskebehållare och ventilpaket till en enhet. Tyvärr går det bara att byta några av delarna på hydraulikenheten.
    Pumpenheten med elmotor, pump, accumulator (”bomben”) och tryckvakt sitter fast med 2 skruvar, en slang och ett rör i hydraulikenheten kan enkelt lossas.
    Pump, accumulator och tryckvakt finns att köpa som reservdel och kan således enkelt bytas.
    Enl. uppgift ska det gå att hitta en pump och motor som passar våra Saabar även på någon Ford Scorpio.
    Så pumpen sitter ihop med bromsvätskebehållaren m.m. Pumpen ska väl surra när tändningen är på? Jag har inte kollat detta ännu, p.g.a typ 3m snö

    Om pumpen inte går, kanske man kanske kan börja med och kolla de säkringar och relän som sitter i ABS-boxen? Men det är väl svårt att ta reda på om reläna är hela…

    Några andra tips? Är det bara att byta pumpen? Är det svårt?

    /David

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 573
    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Hoppsan, missade viss FAQ:en.

    Här ändå lite frågor. Verkar som om jag har ABS MKII på min kärra.

    Förklaring till varningslamporna:
    ABS = Varningslampa ABS. När den lyser är ABS-funktionen urkopplad.
    (!) = Bromsvarningslampa. Tänds vid låg bromsvätskenivå eller lågt servotryck. KÖR INTE BILEN NÄR DEN LAMPAN LYSER!
    När bromsvarningslampan (!) tänds så tänds oftast även ABS-lampan eftersom ABS inte kan jobba om det inte finns servoverkan och fungerande bromsar. Vid utebliven servofunktion (t.ex. pga trasig hydraulpump) finns det fortfarande bromsar, dock enbart på framhjulen och utan servoassistans.
    Verkar med andra ord som pumpen lagt ner.

    [quote:14vgnork]Hydraulikenhet ABS MKII
    Hydraulikenhet är hjärtat i systemet och således också den dyraste.
    En elektrisk hydraulpump har ersatt den konventionella bromsservon och den en är sammanbyggd med servocylinder, huvudcylinder, bromsvätskebehållare och ventilpaket till en enhet. Tyvärr går det bara att byta några av delarna på hydraulikenheten.
    Pumpenheten med elmotor, pump, accumulator (”bomben”) och tryckvakt sitter fast med 2 skruvar, en slang och ett rör i hydraulikenheten kan enkelt lossas.
    Pump, accumulator och tryckvakt finns att köpa som reservdel och kan således enkelt bytas.
    Enl. uppgift ska det gå att hitta en pump och motor som passar våra Saabar även på någon Ford Scorpio.
    Så pumpen sitter ihop med bromsvätskebehållaren m.m. Pumpen ska väl surra när tändningen är på? Jag har inte kollat detta ännu, p.g.a typ 3m snö

    Om pumpen inte går, kanske man kanske kan börja med och kolla de säkringar och relän som sitter i ABS-boxen? Men det är väl svårt att ta reda på om reläna är hela…

    Några andra tips? Är det bara att byta pumpen? Är det svårt?

    /David[/quote:14vgnork]

    Det är ganska jä***t att byta den motorn.
    Brukar typ aldrig vara fel på annat än just motorn.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Det är ganska jä***t att byta den motorn.
    Brukar typ aldrig vara fel på annat än just motorn.
    OK, så det är motorn som brukar paja? Tänkte försöka få tag på beganade grejer så det är ju bra om man vet vad som skall köpas

    Vad är problemet vid bytet?

    /David

  6. #6
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    Hej igen.

    Har varit ute och kollat lite nu. 30-A Säkringen till ABS-pumpen hade gått. Vad kan detta bero på? Enl. Haynes ska säkringen inte bytas förrän felet lokaliserats, jag vill ju inte bränna pumpen om den trots allt fungerar.

    Som sagt, det började ju med att pedalen gick i botten, och att lamporna lyste, för att sedan tappa all "servoverkan" (Antar att säkringen gick här). Någon idé vad problemet kan vara?

    /David

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 242
    Prova att byta säkringen först.
    Mest troligt har du en kass motor alt skuren pump.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Prova att byta säkringen först.
    Mest troligt har du en kass motor alt skuren pump.
    Tänkte testa det. Men varför gick bromspedalen att trycka i botten först? Låter ju mer som ett läckage...men då borde väl inte säkringen till pumpen gå?

    /David

Liknande ämnen

  1. byta/repa trasig ABS-pump Saab 9000 1991
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-20, 23:33
  2. Trasig ABS pump 9-5
    Av Michael Rasmussen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 01:06
  3. Aeromotive pump trasig
    Av gidlund88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 20:36
  4. Symptom på en trasig b-pump ng900 turbo?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 20:04
  5. min bränsle pump är nog trasig= tyst saab9-5a
    Av peter 95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •