Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förstärka 5-växlad låda og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233

    Förstärka 5-växlad låda og900

    För oss som vill trimma lite och uppgradera växellådan, finns det något sätt att förstärka den 5-petade lådan?
    Har hört att de sista 3 årsmodellerna var lådan på något sätt förstärkt eller förbättrad, på vilket sätt?
    Någon mer än jag som vill kunna trimma en bit över 200 hk utan att göra avkall på den femte växeln? I så fall hoppas jag det här blir en lååång tråd.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762

    Re: Förstärka 5-växlad låda og900

    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    För oss som vill trimma lite och uppgradera växellådan, finns det något sätt att förstärka den 5-petade lådan?
    Har hört att de sista 3 årsmodellerna var lådan på något sätt förstärkt eller förbättrad, på vilket sätt?
    Någon mer än jag som vill kunna trimma en bit över 200 hk utan att göra avkall på den femte växeln? I så fall hoppas jag det här blir en lååång tråd.
    Det fina med 89>93 lådorna är att pinjonglagren är större och där med stabilare. Annars så går det att göra samma förstärkningar i princip som med en 4 vxl. Har du kört sönder någon låda än, annars skulle jag vänta med ev förstärkningar och satsa på en fräsh 89>93 låda. Jag har aldrig kört sönder någon 5 vxl men tror att det brukar vara 4 an som brukar gå på dom eller så ger sig huset runt difen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    109
    5'te giret er ikke overgir, overdrive. siste gir er 1-1, samme om det er 4 eller 5 gir.

    på 4 pet er det lengre mellom girene, men dette er jo bra om man har turbo?

    ser ingen anledning til å gire oftere, så for meg er det 4 gir...

    sett evt på 8 primær.

    Petter
    APC-meteret står alltid på rødt!

    Hvem er mats Damhäck?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    Jag har en 89'a så det borde vara senare typen. Inget rassel eller så, alla växlar går i bra men har en tendens att liksom "hoppa" ur lite för snabbt när man växlar, särskilt tvåan och treans växel.
    Om man kollar på de rally-lådorna som Speedparts säljer så är ju dreven bredare i dem, jag tänkte att om det bara finns plats borde man väl kunna göra detsamma i en 5-växlad.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    Jag har en 89'a så det borde vara senare typen. Inget rassel eller så, alla växlar går i bra men har en tendens att liksom "hoppa" ur lite för snabbt när man växlar, särskilt tvåan och treans växel.
    Om man kollar på de rally-lådorna som Speedparts säljer så är ju dreven bredare i dem, jag tänkte att om det bara finns plats borde man väl kunna göra detsamma i en 5-växlad.
    Det finns förstärkta 5 vxl drevsatser, det är bara att hosta upp en redig slant. Tror du får en "SP-låda" för ungefär samma pris om en ny 5 vxl drevsats.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    Har du koll på var man kan hitta såna drevsatser? för på SP finns det inte. En annan grej: Finns det siffror på hur mycket vridmoment och hästkrafter en standard 5-petad klarar av på varje växel?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    Har du koll på var man kan hitta såna drevsatser? för på SP finns det inte. En annan grej: Finns det siffror på hur mycket vridmoment och hästkrafter en standard 5-petad klarar av på varje växel?
    Ang förstärkt 5 vxl så är det vxl-Jörgen du ska prata med.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Har sett nånstans att en förstärkt 5 petad låda ska palla lite drygt 350 Nm.
    Kan det stämma? Jag knäckte treans drev på min 5 växlade efter trim. Hade iofs den klenare lådan.
    /Henrik

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    698
    finns inga garantier att en förstärkt jörgen låda håller. Alla lådor går att rasa om man vill. Og900 o vrid på över 400Nm betyder alltid problem nästan. 4 petad kokillåda med maxförstärkningen är en bra början. Jag har haft sönder 2 og900 lådor, en gick 4an på o den andra diffen.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 785
    Jag har haft sönder 2 lådor men vanliga insprutare så de är inte världens stabilaste
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Växellådsolja 9-3 SS med 6 Växlad låda!
    Av HybQ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 13:30
  2. Förstärka man-låda 9-5.
    Av Incredibool i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 21:59
  3. Std. med 6-växlad låda på 9-3SS Aero?
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 19:24
  4. 9-5 motor+ 6-växlad låda
    Av johanb81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 13:46
  5. 6 växlad låda i en 900 -94?
    Av zeroova i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 07:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •