Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad är detta för fett?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256

    Vad är detta för fett?

    Taget från Quasimotors "If dielectric grease hasn't been used on the plug boots in the past, the spark can and will arc down the outside of the insulator to the base of the plug. The evidence is a faint black (probably discontinuous) line on the insulator. Every time you remove the DI unit, apply dielectric grease to the plug boots."

    Vad är det för fett? Och vad menar han? Nybörjare på detta

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    873
    Medlem#
    6272
    Vad jag hittat så hindrar detta fett korrosion på elektriska detaljer så som tändstift. Dock kan jag inte svara på exakt VAD det är.
    EDIT: Driver även ut fukt. Går även under namnet: Silicone Grease
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    610
    Fettet fungerar som en tätning mot högspänning och fukt.
    Blir det en liten glipa vid gummitätningen runt stiftet tycker gnistan som ska in i tändstiftet att det är lättare att springa utanpå stiftet ner till jord.
    Detta gör kanske inte så mycket om det händer nån enstaka gång, men gnistan är varm så den bränner gummit i tätningen till kol som leder mycket bra i sammanhanget.
    När du har fått denna kolkanal blir det inga gnistor i cylindern, allihop springer utanpå istället för det är lättare, med di byte som följd, eller gummitätningen om du har tur.
    Även stiftet måste bytas för det har mest troligt blivit bränt på isolatorn.
    Fettet ifråga är "elektriskt tätt" och fyller gliporna så spänningen kommer inte igenom från början så den tvingas gå den väg den ska istället.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Fettet fungerar som en tätning mot högspänning och fukt.
    Blir det en liten glipa vid gummitätningen runt stiftet tycker gnistan som ska in i tändstiftet att det är lättare att springa utanpå stiftet ner till jord.
    Detta gör kanske inte så mycket om det händer nån enstaka gång, men gnistan är varm så den bränner gummit i tätningen till kol som leder mycket bra i sammanhanget.
    När du har fått denna kolkanal blir det inga gnistor i cylindern, allihop springer utanpå istället för det är lättare, med di byte som följd, eller gummitätningen om du har tur.
    Även stiftet måste bytas för det har mest troligt blivit bränt på isolatorn.
    Fettet ifråga är "elektriskt tätt" och fyller gliporna så spänningen kommer inte igenom från början så den tvingas gå den väg den ska istället.
    Tack för ett bra svar. Var kan man hitta detta fettet och vad heter det på svenska? Det kan ju inte skada att trycka i lite.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    610
    Jag tror Saab använder Krytox av DuPont.
    Men det finns andra tillverkare, som Permatex och Loctite.
    Det är ett högtemperatur silikonfett och borde heta dielektriskt fett på svenska.
    Ska nog finnas i välsorterade biltillbehörsaffärer eller hos Saab.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Jag tror Saab använder Krytox av DuPont.
    Men det finns andra tillverkare, som Permatex och Loctite.
    Det är ett högtemperatur silikonfett och borde heta dielektriskt fett på svenska.
    Ska nog finnas i välsorterade biltillbehörsaffärer eller hos Saab.
    Gott! Jag tackar än en gång för all hjälp.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    221
    Hej!

    Jag tror inte det är ett siliconfett, snarare ett teflonfett(PTFE) se länk:
    http://www.automaterialgrossisten.se/am ... enDocument

    Hälsn.
    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Japp, Krytox är det !
    Men, syftet är inte att det skall funka som dielektriskt fett, utan förhindra fastbräning av spenarna. Vilket senare ger överslag om man har lite otur.

    PS. Röka inte cigg o ha Krytox på gullera....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. 900 Aero -84 går fett
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 19:47
  2. Hjälp, vad är detta för fett(underrede)
    Av lätttryckarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 18:46
  3. 9-3 Aero -02 går på tok för fett.
    Av Dahlhjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 10:39
  4. Powerflex, fett?
    Av Spets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 23:35
  5. Nya kammar.. Fett?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •