Aero original ~10mm
Hirsch ~20mm
H&R ~35-40mm
Att sänka bilen 40mm känns som om det blir lite för mycket, så finns det några andra alternativ än Hirsch om man vill ligga på ~20-25mm ?
/Magnus
Aero original ~10mm
Hirsch ~20mm
H&R ~35-40mm
Att sänka bilen 40mm känns som om det blir lite för mycket, så finns det några andra alternativ än Hirsch om man vill ligga på ~20-25mm ?
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
Eibach sänker upp till 30mm, det kanske kan vara nåt?
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=358
nittinians niofemma kombi två komma tre t med nordic steg två. den är röd oxo.
30mm börjar bli mycket, men det verkar bara vara Hirsch som ligger på ~20mm och deras fjädrar kan man väl inte köpa lösa.
Vet inte hur pass bra deras dämpare är, men det hade varit trevligt att kunna kombinera dom fjädrarna med ex. Bilstein.
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
tycker du min är för låg??
http://www.garaget.org/?car=681
den har nordic's "höga" kombi bakfjädrar. sänker kanske 25-30 bak.
(Själv tycker jag den är för hög )
Annars:
Köp org Aero fjädrar o ta bort bara en aning.
kanske max ett halvt varv...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Nja, inte för låg rent utseendemässigt.
Men jag vill ändå behålla ett visst mått av körbarhet på andra vägar än E18
Det tillkommer ju en Hirschfront och 18"-are till våren och skulle man då sänka den 40mm
så känns det som om den blir förbaskat låg och att det finns en ganska stor risk för att däcken tar i.
Så därför kändes 20mm som en lagom kompromiss mellan Aero-original och toklåg.
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
Ursprungligen postat av SAABoholic
1) Min förra sedan som var sänkt 45+ mm (säckiga eibach) kördes med 18-tummare och 225/40.
- Hela familjen + full semesterpackning, Nemas problemas på semestern... Tog inte i nånstans,
- 4 halvfeta it-konsult gubbar + skuffen full av laptops (10 st) , 2 stationära, nån proje + våra väskor o reklam.
Inga bekymmer... (lite stötig då kanske...)
Skrapade i 1 gång, det bar när jag skulle ner för en jäkligt brant p-hus infart, då tog feritta systemet i, mitt under.
2) Min nuvarande funkar som den skall på alla vägar, har hittills inte tagit i, inte ens på/av färjorna. Inte speciellt stötig. Hjulen skrapar i skydsslisten (lätt åtgärdat) men det gör den även med org fjädrar och BBS CH. Dock kör jag ju 8,5 med ET 35.
Hade det varit ET 38-40 eller högre hade det gått.
3) förra kombin kördes 10.000 mil utan ett enda skrap, 8x17 ET 40 med 225/40.
Sänkt med Nordic's 35 mm kit.
Sikta på en 30 mm sats du, du blir inte besviken.
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
OK, OK, OK, point takenUrsprungligen postat av perr
Men "säckiga eibach" !? Då är det alltså H&R som gäller ?
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
Näe, jag hade otur med en sats bara.Ursprungligen postat av SAABoholic
Nordic erbjöd ju naturligtvisa att byta ut satsen på garantin, men va faan, det blev ju fränare med lägre bil juh...
kör min femte bil med Eibach nu, så att jag fick tag i en sats som var dålig, det var bara ren otur.
Skulle gissa att jag kört drygt 40000 mil med just eibach fjädrar sedan -96?
4 saabar och en volvo...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Snart kommer väl en moderator och anklagar oss för chat
Kommer ihåg dina vinterdäck som var ganska så sneslitna p.g.a. sänkningen, fur fungerar det på det röda skåpet och BBS'arna ?
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
Hade jag inte varit så upptagen av en annan tråd så...Ursprungligen postat av SAABoholic
Ni lyckas ju i alla fall avhålla er från att diskutera både kinesiska billarm, Amazoner & annat så jag låter er hållas ett tag till.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Perr har ju ganska bra erfarenhet på området sänkta 9-5'or och det dyker ju lätt upp följdfrågor.
Skulle kännas lite smått surt om man betalade 24000:- för däck/fälg och så är dom utslitna på insidan p.g.a. en "allt för" kraftig sänkning.
/Magnus
Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."
Jag har Nordic Eibach sänkning på min 9-5 SC.
Bor i Norrland och kör där jag vill (även kostig och gruväg) utan att känna att bilen sätter gränser för mig.
Står bara allt rätt till i chassit med rätt vinklar och schysta bussningar så är det ju definitivt ingen fara med nåt slitage på däck.
/Thomas
9-5 kombi
"Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost
Har faktiskt inte haft bekymmer med snedslitna v-däck...Ursprungligen postat av SAABoholic
Däremot vissa typer av sommardäck (solfjäder-mönster) funkar ej så bra.
Ha preciss bytt bakvagnsbussningarna på min, inkl schimsning av cambern.
(vilken skillnad på hur den beter sig i mycket snö Nu går den riktigt bra)
JAg kan bara säga att den stod väldigt illa innan. (de mätte innan de rev isär bak oxo...) Trots detta slets inte mina michelinare snett. Vilket e bra då de inte går skifta sida på.
Mina Dunlop SP 9000 gick oxo jäkligt långt (1800 mil) innan jag vände på dem, på förra bilen, hann med 3 uppsättningar på 3 somrar.
Mina billiga Falken tog slut bak på 1200 mil om man inte vände dem
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Tjôt säger vi väl i den här klubben för Trollhättans stolthet?Ursprungligen postat av SAABoholic
Skämt åsido, Eibach 30 mm-sats verkar sänka helt perfekt på 9-5:an. Sen skall man nog inte hänga upp sig sååå mycket på angivelsen i exakta mm. Vi noterade i vintras att min bil (förvisso på 16" vinterdäck, men ändå) är lägre med original fjädrar/dämpare än "Mr. X" 9-5:a som rullar på 18" och Eibach 30 mm. Hur vi vet det? Min tar i hans garageuppfart och inte hans... Ställer man dem bredvid varandra så syns skillnaden tydligt. Det beror säkerligen till viss del på skillnaden i hjul, men det är ändå (tycker jag mig ha märkt i alla fall) en märkbar skillnad i höjd på tidigare 9-5 Aero och M/04-05. Min teori är att man har höjt upp den något för att inte få frigångsproblem med den nya fronten.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Har en sänkning på ca; 35mm. Har inte orkat ta reda på vilken sort då stället som utförde detta till första ägare, inte vill eller orkar upplysa mig om detta.
Då hela stockholm e proppat med sabotagegupp, va ja lite orolig för vintern. Trots nåra missar med lågflygning till följd, har det inte slagit i annat än den snö som samlats i hjulhusen.
Så kommentarer om "att bara kunna köra på E18" e löjliga.
För å komma till polarens garage med lyft e de 4 kilometer dåligt plogat grusväg. Går utmärkt med denna sänkning. Fast vi får lyfta bilen lite i sidan när lyftarmarna ska på plats.
Jag antar att alla kvalitetssatser har rätt hårdhet i fjädrarna.
Körde fullastat släp å nåra byråer i bakluckan i höstas. Bilen sjönk väl ihop nån centimeter bak.
Vill fortfarande ha reda på vad för fabrikat de plockat på. Fjädrarna har en färgmärkning a la Saab. Skumt.
Dessutom e bilen komfortabelt hård. Inte ens svärmor tycker den stöter. Å hon klagar på allt som går att klaga på. "Fin bil men den kostar för mycket" osv.
Trevligt har jag iaf. Göran
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Hej,
Vad är skillnaden i komfort mellan std. Aero och Eibach?
Blir det stötigare vid körning på vanliga vägar?
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Både fjädrar o stötdämpare måste "lira ihop". Annars blir det osköna upplevelser. E allt rätt tappas ingen komfort.
Fast e man van vid "gunghästar" a la volvo o dylikt skrot, så är väl alla Saabar stötiga. Själv blir jag åksjuk i polarns Vingel70 -05. Kanske e för Saabiserad sen födseln?!?
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Komfort är ju subjektivt, vissa gillar lite stötigare, andra gillar lite gungigare. Vad vill du uppnå med ett stötdämparbyte? Det är rätt sällan man är ute och kör på racingbana. Vägen till jobbet kan ju iofs kännas som en racingbana men där är det tillräckligt stötigt som det är med det vägunderhåll vi har i landetUrsprungligen postat av Johan S
2007 9-3 Aero 2,8T