Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Check Engine- Lampan började lysa.....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Check Engine- Lampan började lysa.....

    Idag vid typ 22:00, hade jag, min sambo och son vart i City hos några vänner och avnjutit en middag, öl och ett par whiskey, så min sambo fick äran att köra hem oss, typ 4:e gången hon får köra *hehe*..... Helt plötsligt tänds "Check Engine"- Lampan, vi stannar och konstaterar att inget hörs fel eller att bilen går dåligt. Så vi fortsätter resterande milen hem, däremot så upptäckte jag att tempmätaren inte kommit upp något i värme, den hade typ stannat strax efter den blå markeringen, har ni nån aning om vad det kan vara. Känns som det kan vara termostaten som är trasig, för motorn var varm, kanske inte lika varm som när jag kör men i alla fall typ tomgångsvarm eller något varmare.

    Förutsättningar :
    Distans : ca 2 mil
    Distans i tid : ca 15 - 20 minuter
    Max Varv : 2-3.000rpm
    Kyla ute : -4 till -5 grader
    Hastighet : mellan 70-80km/h

    Tacksam för svar!
    ps. vad kan det kosta att åtgärda, och finns det nånstans i Stockholm man kan fixa det på en lördag?

    // Foppa
    Foppa - Peter Forsberg
    Mitt ex. MINI Cooper 115hk+; http://www.coopersweden.se/phpbb2/viewtopic.php?t=860
    Nuvarande : 9-5 2,3t SC -01 Maptun Steg 1

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Låter som om du är på rätt spår då du gissar på termostaten. Jag hade liknande symptom då jag hade dålig termostat.

    Fick en förklaring (som jag tror på) att om motorstyrdonet efter en viss tid med motorn igång inte får signal om normal temperatur så sätts CE-lampan pga att styrdonet förutsätter att det är fel på tempgivaren, inte termostaten. Tidsintervallet då jag fick lysande CE stämmer rätt bra överens med vad du beskriver också; efter ca 15-20 minuter.

    Termostaten kostar en hundring ungefär och att byta själv är väl i svårighetsgrad kanske en 3:a på en 10-gradig skala. Har för mig att man klarar sig med en 10 mm & en 13 mm nyckel samt en skruvmejsel eller ännu hellre en slangklammermejsel. Sen lite ny glykol om man inte vill återanvända den gamla man får tappa ur.
    Jag bytte själv min termostat under viss tidspress då jag bara kunde låna lokalen jag höll till i under en timme men det var inga problem.

    Det finns lite tips kring termostatbyte på en 9000 här men där beskrivs en onödigt krånglig metod som innefattar demontering av spjällhus vilket inte är nödvändigt.

    Om du tvekar att ge dig på detta själv så är det nog ingen större fara att köra över helgen med dålig termostat, som du själv påpekar blir ju motorn varm, bara inte tillräckligt varm tillräckligt fort.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    87
    Hej, jag fick samma problem med min bil, började med att byta tempgivaren då tech2 visade felkod från denna. lampan tändes strax efter
    så idag bytte jag termostat(temp visaren låg innan strax över det blåa) nu går tempmätaren upp till mitten ungefär(vid normal körning) och efter ca 30 mil har ce lampan ej tänds igen.
    kör ng900 2,0t++

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Tack för alla era svar, ska ta mig en koll idag om jag kommer ut ur huset, det är ju sånt jä_la snöoväder här i Tullinge, Stockholm!!!

    // Foppa
    Foppa - Peter Forsberg
    Mitt ex. MINI Cooper 115hk+; http://www.coopersweden.se/phpbb2/viewtopic.php?t=860
    Nuvarande : 9-5 2,3t SC -01 Maptun Steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    243
    jag har haft låg temp i 3 månader med min 9000cse och i går tändes lampan.. ska åka in med den i morogn till saab så dom kan fixa termostaten. det borde vara samma probem. fast den kan vara seg starat i bland.
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

Liknande ämnen

  1. Bör check engine lampan lysa om en givare ger upp?
    Av Foued25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 10:59
  2. Lågt oljetryck-lampan började lysa!
    Av mikael holmberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 18:23
  3. check engine lampan börja lysa
    Av jimmy/bmw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 02:02
  4. Nu har min check engine börjat lysa?
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •