Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: så var ljudbygget snart klart (bilder) Uppdate: ombygge på G

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    så var ljudbygget snart klart (bilder) Uppdate: ombygge på G

    Hallå alla STCS anhängare. (denna tråd kanske ska ligga bland projekt?)

    nu har mitt ljudbygge kommit en bra bit och tänkte presentera detta lite.
    en del bilder kommer visas.
    tyvärr har jag inga bilder på när dörrhögtalarna monterades, vilket man ångrar nu i slutfasen.

    Allt är valt till att ligga på en låg kostandsnivå för att visa att även med billiga grejer går de göra mirakel.

    Hat haft div trådar om hjälp, val av baslådor osv.
    så nu ska jag visa vad som åstakommits.

    bygget är i en ng900 2,0Turbo -97a som jag köpte i början på december.
    då var det endast orginal bandare med 4 högtalare.
    de första att göra var att sätta högtalare i dörrarna.
    de blev ett par MGR 6,5 tums basar från ljudia, dessa kostar 99kr/st
    även 5 bitumenmattor från mekonomen införskaffades och div kabel.
    dörrarna dämpades med ca 2,5 mattor bitumen i varje (är som att knacka på en ekdörr)
    distanser gjordes av playwood, billigast pga det finns på jobbet.
    basarna i och högtalar kablar drogs till platsen där steget skulle vara.
    ett beg steg införskaffades och ett "stödben" köptes på saab, allt monterades ihop, sen gjorde jag en lågnivå adapter med grejer från elfa (kostand 79kr) så ajg kunde få lågnivå till bakre högtalare och till as3 steget, som jag inte hade orginalkablen till.
    dörarna drogs igång, vilket ljud (dock så dog den ena högtalaren omgående pga fabrikationsfel) ny på garanti.

    playwood införskaffades och gjorde ett golv i bagagen av det, även tygmatta från ljudia köptes.

    ingen superbild på detta men syns lite på den bilden där.

    nästa steg var en elantenn, vilket känns meningslöst att gå igenom.

    sen var man en dag på Gekås i Ullared, kom över ett trevligt Arizona Eagel steg på 4*65Wrms vis 4 ohm 595kr kostade det (butik på nätet tar runt 2500kr)

    så ser det ut med kablar anslutna, biltema kabel, allt för att hålla ner priset.

    först så bryggade jag steget och körde en 12 tums zachry bas från ljudia, dock så pallade den inte med vad steget gav bryggat.
    så de blev inköp av 2st nya lådor.

    2st sånna.
    men sen till frågan hur skulle man montera steget.
    kollade och letade och hittade lite tips på hur jag skulle göra.
    lösningen blev så här:

    syns hyfsat där tror jag, tillsammans med min trasiga baslåda.
    steget ska iaf ligga under i "ramen".

    dock så har jag inte monterat steget och baslådorna så de står bara löst just nu, håller på att spela in basarna och hitta rätt inställning så steget ligger utanför "ramen" för tillfället.


    glipan i mitten ska intw va där sen, ska monteras en list där eller nått, vill ha lite mellanrum bakom så steget kan kyla sig lite.



    så ser det ut för tillfället.
    växlaren ska flyttas till handskfacket senare (ska bara köpa ett att modda)
    steget ska under lådorna tillsammans med alla kablar.

    i övrig är 3,5 tummarna i panalen fram orginal lika så 6*9orna
    dock ska 6*9orna bytas ut då de skrapar (gjorde när jag köpte bilen)
    de ska dit 2st andra(tips på billiga som passar rakt av i hålen motages tacksamt)
    de ska drivas av de andra 2 kanalerna på slutsteget bak.
    alltså baslådorna går på varsin 65W kanal, lådorna är bara på 150W max så de spelar rätt bra med 65W rms.

    så nu har jag berättat lite om mitt bygge.
    total kostad ligger på strax över 2000kr i nuläget (om man inte räknar den brända lådan)

    komentarer motages tacksamt, är faktiskt grymt nöjd med ljudet.
    kan ju dock inte mäta sig mot 20 000kr anläggningar, dock inte det som är meningen.

    moderator får gärna flytta denna tråd till projekt om de anses passa bättre där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Syns bra ut, har du funderat på att klä lådorna med samma tyg som resten av bagaget?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Syns bra ut, har du funderat på att klä lådorna med samma tyg som resten av bagaget?
    jo de har legat i planerna, dock så är de en liten hake med detta.
    på baksätet så går de ut lite högst upp, även ett par stålfästen, de är precis på håret att lådorna går in där och kläms fast av baksätet så de sitter som berget, så de kan bli svårt att få in de tyget jag har i skuffen då jag troligen få klä utanpå befintiligt tyg då det sitter med kontaktlim.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    nu är baslådorna och steget monterat
    lite bilder på det:




    reservhjul mm är lätt att komma åt


    en sammanfattningsbild


    cdväxlaren ska fram till handskfacket som jag bytt mig till med Weggen.

    glipan mellan baslådorna ska bort med, ska bara ha tag i en tillräckligt tjock skiva att sätta där mellan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Kommer bli bra de här "Pumba"..

    Har tänkt att hälsa på dig idag, så du har PM som väntar.. Fick inte tag på ditt telnr.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Hemma i Skåne igen
    Inlägg
    54
    ser j*vligt schysst ut med tanke på va allt kostat
    dadaj dadaj
    Silvermet 9³ Aero - 01, og900 92:a 2.1 16v

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ser ju skitbra ut .. synd att basrören inte satt typ i mitten eller man kunde hitta en omvänd låda , ja e lite kännslig över symetri sådär lol .. jag har aldrig ens tänkt på att stoppa in stegen under lådan .. finns ju lite plats kvar så de e nog e väldigt bra idee .. den tackar ja för :P

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av TaNKeRPiDDe
    ser j*vligt schysst ut med tanke på va allt kostat
    ja jag har fått bra respons på det hela, hela mitt system kostar ju mindre än vad vissa enbart lägger på dörrhögtalare.

    Weggen kan nog intyga att de spelar ganska bra bas.
    har kvar att byta ut 3,5 tummarna fram och 6*9orna bak då jag tycker basen tagit över lite, sen ska även steget optimeras mer med delningsfrekvenser och nivå.

    Weggen va här med innerdelen på handskfacket som ska sågas om så att växlaren går att montera där framme.
    men de får bli imorgon kväll eller måndag kväll då jag är extra insatt på jobbet hela morgon dagen =( (dock ger de ju bra betalt)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ja har samma problem att basen tar över .. vet inte hur man ska lösa det .. alla låtar e ju olika, basar olika mycke o en del mp3or som man bränner ut e ju högre "nivå" på än andra ... lurigt , jobbigt me nått nivå vred eller så för o ställa om varenda låt . blir o investera i bättre framsystem för min del .. men de e ju på g :P

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Skulle se bättre ut om man spegelvände den högra baslådan Men ja det är en kostnads och tidsfråga

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    ser ju skitbra ut .. synd att basrören inte satt typ i mitten eller man kunde hitta en omvänd låda , ja e lite kännslig över symetri sådär lol .. jag har aldrig ens tänkt på att stoppa in stegen under lådan .. finns ju lite plats kvar så de e nog e väldigt bra idee .. den tackar ja för :P
    lådorna är ju köpta så de är lite svårt de där med rören, stör mig lite på det med, hade jag byggt lådorna själv så hade jag definitivt vänt så att de satt i mitten

    jag har ingen kylning till mitt steg, vet inte hur det kommer gå, nu är de 13 minus ute så då blir de knappast varmt, har lämnat lite utrumme mellan lådorna, de syns inte just nu för lådorna är tryckta mot mitten, så har nog 7-8cm mellanrum mellan lådorna , ska bygga något som är mellan lådorna men att de ändå blir hålrum bakom för kylningens skull, dock så har jag inte lyckats spela så steget uppnått någon vidare värme även när jag va inne och byggde idag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    ja har samma problem att basen tar över .. vet inte hur man ska lösa det .. alla låtar e ju olika, basar olika mycke o en del mp3or som man bränner ut e ju högre "nivå" på än andra ... lurigt , jobbigt me nått nivå vred eller så för o ställa om varenda låt . blir o investera i bättre framsystem för min del .. men de e ju på g :P
    har nytt framsystem på gång med eller iaf ett par koaxialer i brädan, men vill inte lägga ut förstora summor varje måndag utan uppgradera lite då och då, nu står jag inför hur jag ska få in växlaren i handskfacket, inte alls säker på om de går men jag har sågat sönder hela innerdelen innan jag ger upp
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Skulle se bättre ut om man spegelvände den högra baslådan Men ja det är en kostnads och tidsfråga
    de går ju alltid bygga en identisk låda själv och sätta basröret tvärt om.
    dock så blir de med klädseln där, har ju varit på tapetern att byta klädseln på lådorna, men de går ej för jag använder den kanten på ryggstödet att klämma fast lådorna, de går ej om lådorna ens är 3 mm tjockare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av 2FST4U
    Skulle se bättre ut om man spegelvände den högra baslådan Men ja det är en kostnads och tidsfråga
    de går ju alltid bygga en identisk låda själv och sätta basröret tvärt om.
    dock så blir de med klädseln där, har ju varit på tapetern att byta klädseln på lådorna, men de går ej för jag använder den kanten på ryggstödet att klämma fast lådorna, de går ej om lådorna ens är 3 mm tjockare.
    klädseln går alltid o ta bort som sitter nu .. inte ens epoxy håller för en slipad spackelspade eller liknande :P de e en fråga om vilja hehehe skål grabbar :P

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Jag har problem med att framsystemet spelar ifrån basen, skulle vilja ha lite mer bastryck i ryggen.

    Tycker det är bra att du är nöjd med ljudet, det är ju trotts allt du som ska lyssna på det, sen är det bara ett plus att det inte har kostat så mycket.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Jag har problem med att framsystemet spelar ifrån basen, skulle vilja ha lite mer bastryck i ryggen.

    Tycker det är bra att du är nöjd med ljudet, det är ju trotts allt du som ska lyssna på det, sen är det bara ett plus att det inte har kostat så mycket.
    de e väl bara småsaker .. går ju o komplettera

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Jag har problem med att framsystemet spelar ifrån basen, skulle vilja ha lite mer bastryck i ryggen.

    Tycker det är bra att du är nöjd med ljudet, det är ju trotts allt du som ska lyssna på det, sen är det bara ett plus att det inte har kostat så mycket.
    japp jag är nöjd, ljudet ligger ju dock inte i 20 000kr klassen men de är helt klart bra för mitt tycke.

    tanken när jag började va MAX 3000kr
    lite snabbt räknat ligger jag på 2300kr just nu om man räknar bort baslådan jag brände upp (som jag får nytt element till för 150kr och ska säljas)
    ska byta de vanliga högtalarna mot koaxialen då jag tycker de saknas lite i de högre registren.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Starkt av dig att klara dig under vad du satt som max, själv har det varit att man satt upp ett max men det har alltid slutat med att det passeras.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Starkt av dig att klara dig under vad du satt som max, själv har det varit att man satt upp ett max men det har alltid slutat med att det passeras.
    hehe minst sagt .. så e de alltid , ett exempel .. ja chippa bilen .. mats bra grejor , räknade inte me att ja va tvungen o byta halva bilen för o leverera luft/soppa så de räckte till de som hände lol har problem o ladda 1bar .. ska upp till 1,3 blir mycke mecka nu ett tag o inte blir de billigt. ett annat exempel .. e ju sterion , mjo man blir ju aldrig nöjd , ra räkna me några tusenlappar .. men när man spenderat dom hadde man ju inte kommit nånstans .. o när man spenderat några fler .. ja ni ser ju min signatur :P

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Jag som träffat Henric kan ju säga att det låter riktigt bra.. Man kan inte tro att det handlar om styvt 2000kr i ljud.

    Tjejens kommentar när hon tittar ut ur bilen " Ska du också ha sånt ljud i din bil marcus ?"

    Jag hade nöjt mig med samma uppsättning direkt!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Ombygge
    Av JVikner i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 00:15
  2. bygga nya nackstöd 9-5 ..klart med bilder!
    Av mathias.w i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 14:09
  3. [Klart, bilder] Nytt problem! Däck och fälgar till 9-5 -98
    Av Slackerbitch i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 12:00
  4. Helgens projekt klart! NYA dämpare,fjädrar,bromsar *bilder*
    Av S.Hjerpe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 23:13
  5. Mellanregister klart (bilder)!
    Av gurenius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •