Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: femma vs fyra?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    971

    femma vs fyra?

    Hej!
    Äntligen har jag hittat det forum jag så länge sökt efter, lysande.
    Är inte allt för high på det här (ännu?).
    Men jag funderar lite på för och nackdelar med t.ex. volvos femmor genemot Saab fyror. Just nu praktiserar jag på volvos motorutveckling (lugn, är saabfantast). Höll på att plocka ner en saab fyra(konkurensinspektion), och funderarde lite på grenrörets utformning. Volvo kör ju med ett jutet, medens saab kör med delat. Måste väll vara bättre med saabmodell, dels viktmässigt, men även för avgasströmingen. Denna lösning går ju inte på en femma. Med andra ord har fyran en fördel? Speciellt när det gäller turboladdade, på tex "R"-motorn sitter turbon förskjuten i sidled vilket måste få försämmrad effekt när avgaserna tvingas förflytta sig längre för cyl.5. På volvos fyror har man också ett "helt" grenrör, på turbonversionen har man nu också integrerat tubon med grenröret!i!. Till vilken fördel?, billigare att tillverka antar jag vara den ända fördelen. Sedan sparar man ju både vikt och plats med en fyra.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    13
    Det är många faktorer som skall spela in.

    fler cylindrar gör sitt... men bästa grenrören skall alla rör från blocket till turbon vara lika långa, vilket självklart blir svårare ju fler cylindrar man har...
    Sen beror det också på vilken effekt man är ute efter.

    tycker själv att suzukis turbomatade 3a på 0.67 liter trimmad till 170hk är jäkligt grym! speciellt i en bil som bara väger 600kg och har lika många hästar per kilo som en nissan skyline med nästan 1000hästar...

    vet inte vart du vill komma med din tråd?
    //mazon

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: femma vs fyra?

    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Hej!
    Äntligen har jag hittat det forum jag så länge sökt efter, lysande.
    Är inte allt för high på det här (ännu?).
    Men jag funderar lite på för och nackdelar med t.ex. volvos femmor genemot Saab fyror. Just nu praktiserar jag på volvos motorutveckling (lugn, är saabfantast). Höll på att plocka ner en saab fyra(konkurensinspektion), och funderarde lite på grenrörets utformning. Volvo kör ju med ett jutet, medens saab kör med delat. Måste väll vara bättre med saabmodell, dels viktmässigt, men även för avgasströmingen. Denna lösning går ju inte på en femma. Med andra ord har fyran en fördel? Speciellt när det gäller turboladdade, på tex "R"-motorn sitter turbon förskjuten i sidled vilket måste få försämmrad effekt när avgaserna tvingas förflytta sig längre för cyl.5. På volvos fyror har man också ett "helt" grenrör, på turbonversionen har man nu också integrerat tubon med grenröret!i!. Till vilken fördel?, billigare att tillverka antar jag vara den ända fördelen. Sedan sparar man ju både vikt och plats med en fyra.
    Men det är väl bara S40 nya som har avgashus ihop med grenröret?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    971
    nja, v50 med tror ja iaf..
    vart ja vill komma med min tråd?, nja det vet ja inte riktigt själv
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    455
    så du ville ha nackdelar och fördelar ang. saabs 4cyl mot volvos 5cyl

    Kan då börja med att (så som jag har förstått det hela) volvos stakar inte vill leka längre efter ca: 1.3Bar. detta ger med rätt hårdvara runt 330-340hk. sen är det dags att riva motorn... det behöver man inte på en motor ifrån 9000. sen har väl volvo kanske en fördel med en extra burk, även om båda motorerna är på 2.3 liter (9k aero vs 850R)

    kanske inte har med motorn att göra, men volvos diffade R låda gillar inte heller effekter över +/-330hk vilket inte så många tänker på, men de flesta brukar nöja sig med steg 3 då stakarna inte håller för mycket mer ändå....
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Följer denna tråd med spänning. Jag har mina teorier, men det har inte med grenrör och sådant att göra.
    Är det inte som så att du kan klämma ut mer effekt,vridmoment/liter på fem cyl än fyra? , Eller nää.
    Tycker volvos 5-cyl spisar går fantastiskt bra för att vara sugmotorer (har ofs inte provat ngn turbo-5:a), men kanske inte lika rappa som Saab 4:ror.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346
    Turbo-5or är riktigt trevliga!
    Gott om bottenvrid och härligt morr på topp, en inte helt oäven kombination!
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    MzN


    tycker själv att suzukis turbomatade 3a på 0.67 liter trimmad till 170hk är jäkligt grym! speciellt i en bil som bara väger 600kg och har lika många hästar per kilo som en nissan skyline med nästan 1000hästar...

    Har du någon länk där man kan läsa mer om den motorn? Vilken bil satt den i? Vilket år mm?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 068
    Citat Ursprungligen postat av MzN
    tycker själv att suzukis turbomatade 3a på 0.67 liter trimmad till 170hk är jäkligt grym! speciellt i en bil som bara väger 600kg och har lika många hästar per kilo som en nissan skyline med nästan 1000hästar...
    Det skulle betyda att skylinen väger omkring 3500kg. Riktigt så tung är den väl inte.....

    Mvh Magnus

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    MzN


    Citat:
    tycker själv att suzukis turbomatade 3a på 0.67 liter trimmad till 170hk är jäkligt grym! speciellt i en bil som bara väger 600kg och har lika många hästar per kilo som en nissan skyline med nästan 1000hästar...



    Har du någon länk där man kan läsa mer om den motorn? Vilken bil satt den i? Vilket år mm?


    MVH Tony

    Kikade lite mer på detta efter att Magnus 2074 "väckte" mig, och jag undrar om yrar eller vad?


    Hur ska denna Suzuki bil med denna märkliga motor som jag aldrig hört talas om, kunna ha "lika många hästar per kilo som en Skyline med nästan 1000 hästar"???

    170 / 600 = 0,28 Hk/kg för Suzuki

    En Skyline väger väl en 1500-1600 kg.

    1500 x 0,28 = 420 vilket betyder att en Skyline behöver ca 420 Hk för att få liknande förhållande som Suzukin du nämner. Det är väldigt långt från 1000 Hk det.

    Kanske du menade tvärt om? Lika många Kg per Hk? Vi räknar på det med då....


    Suzuki

    600 / 170 = 3,53 Kg/Hk

    Skyline.

    1500 / 3,53 = 425 Hk ger samma 3,53 Kg/Hk, fortfarande väldigt långt från det du påstod.

    Detta verkar märkligt, för antingen så har du totalt virrat till det, eller så vet du inte vad du talar om. Kanske inte denna Suzuki bil/motor ens existerar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om den, så visa gärna någon länk om den eller ge mer fakta om den.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11

    suzuki snurror.

    det närmaste en sådan motor jag kan komma på är suzuki swift 1300. i gti utförande lämnar dessa ca 100 kusar men slänger man på en turbo går det ju fort att klämma ur 150-160 hk. detta i en bil som bara väger mellan 600 och 700 kg blir det skojigt värre. jag och två kompisar gjorde ett sådant projekt bara för skojsskull och körde på strippen i pite i våras. vi åkte i alla fall ifrån en trimmad 9000 A50. den jäveln spann lös på 4:an i 100 !!!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 080

    Re: femma vs fyra?

    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Hej!
    Äntligen har jag hittat det forum jag så länge sökt efter, lysande.
    Är inte allt för high på det här (ännu?).
    Men jag funderar lite på för och nackdelar med t.ex. volvos femmor genemot Saab fyror. .
    en av skillnaderna är i material och stabilitet i blocket. volvon skall enligt intierade källor inte hålla för mer än ca 270 kusar innan det börjar vara risk för ras på både block men även på kolvar och stakar. Saabens, 2,3- an, kortmotorn, 1994-1998 håller ju för effekter bortemot 450-500 kusar utan att förstärka block eler byta "rörliga" delar.!!!
    saabens grundmotor, 2,3an, 16ventilaren var framtagen för att hålla ca 50000 mil ( taxi - krav från usa)
    Mats Fhinn/3499/

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101

    Re: femma vs fyra?

    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Hej!
    Äntligen har jag hittat det forum jag så länge sökt efter, lysande.
    Är inte allt för high på det här (ännu?).
    Men jag funderar lite på för och nackdelar med t.ex. volvos femmor genemot Saab fyror. .
    en av skillnaderna är i material och stabilitet i blocket. volvon skall enligt intierade källor inte hålla för mer än ca 270 kusar innan det börjar vara risk för ras på både block men även på kolvar och stakar. Saabens, 2,3- an, kortmotorn, 1994-1998 håller ju för effekter bortemot 450-500 kusar utan att förstärka block eler byta "rörliga" delar.!!!
    saabens grundmotor, 2,3an, 16ventilaren var framtagen för att hålla ca 50000 mil ( taxi - krav från usa)
    Är det för att femcylindersmotorer klarar mindre, eller är det för att volvo gjort en sämre motor? Fem cylindrar könns bara så obalanserat udda, jag menar på en fyra så är det ju en förbränning per varv. Så är det väl inte på femmor...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    859
    Medlem#
    3519

    Re: femma vs fyra?

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Hej!
    Äntligen har jag hittat det forum jag så länge sökt efter, lysande.
    Är inte allt för high på det här (ännu?).
    Men jag funderar lite på för och nackdelar med t.ex. volvos femmor genemot Saab fyror. .
    en av skillnaderna är i material och stabilitet i blocket. volvon skall enligt intierade källor inte hålla för mer än ca 270 kusar innan det börjar vara risk för ras på både block men även på kolvar och stakar. Saabens, 2,3- an, kortmotorn, 1994-1998 håller ju för effekter bortemot 450-500 kusar utan att förstärka block eler byta "rörliga" delar.!!!
    saabens grundmotor, 2,3an, 16ventilaren var framtagen för att hålla ca 50000 mil ( taxi - krav från usa)
    Är det för att femcylindersmotorer klarar mindre, eller är det för att volvo gjort en sämre motor?
    Ska man gissa känns det som att godset är klenare än saabens på något eller några kritiska ställen.
    Sämre är givetvis ett väldigt subjektivt ord, sämre kan för tillverkaren till exempel innebära att godset är för tjockt för den effekt motorn är gjord för (vissa volvomotorer som säljs är specade för 250hk, en kapacitet på 270hk för dessa block och stakar är en relativt bra anpassning till behoven ur det perspektivet), en överkapacitet innebär en dålig affär eftersom man kunde sparat lite materiel per motor som innebär en bättre vinst per bil.
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Fem cylindrar könns bara så obalanserat udda, jag menar på en fyra så är det ju en förbränning per varv.
    Jag inte se hur en förbränning per varv på något vis skulle vara jämnare än mer än en förbränning per varv? Med en femma och fyrtakt hinner du rimligtvis med 1,2 förbränningar 'per varv'. Lite okonventionellt sätt att räkna på, förbränningar per vevaxelvarv. Med en åtta gör du två förbränningar per varv. Hmm! Det blir plötsligt svårt att förklara V6or också med det resonemanget.. eller kör v6or månne med tvåtakt för att få ihop heltalen?

    Räkna så här istället: med en fyrtaktsmotor tar det fyra varv för en cylinder att köra en förbränningsprocess. På fyra varv hinner således en fyrcylindrig maskin göra fyra förbränningar, medan en femcylindrig hinner göra fem förbränningar. Rimligtvis jämnt utspridda på de fyra varven! Den kan alltså jobba 25% mer om alla övriga förutsättningar är likadana. Det låter då som att man bör titta på övriga förutsättningar, dvs design av hårdvaran för att få fram orsaken till skillnaderna.

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Så är det väl inte på femmor...
    Ju fler förbränningar per varv desto jämnare gång. Det påstås såvitt jag förstått ha en positiv effekt på det mesta utom kanske friktionen/bensinförbrukningen.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Mmm, ligger rätt mycket i det du skriver. Har inte tänkt i dom banorna tidigare....
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 080
    förbränningsbiten på volvofemman, känner jag inte till men att godset är klart för klent, måste förstärkas ordentligt för de högre effektuttagen.

    men det är väl med volvos 5a som i nya ss´n, god grundkonstruktion för de från fabrik levererade effekterna....

    finns ju bara några "tokar" som aldrig nöjer sig med det
    Mats Fhinn/3499/

  17. #17
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 753
    Medlem#
    1765

    Re: femma vs fyra?

    Citat Ursprungligen postat av frazor
    med en fyrtaktsmotor tar det fyra varv för en cylinder att köra en förbränningsprocess.
    Två varv, 4 takter.

    Inloppstakt: Kolv neråt, insugsventil öppen.
    Kompressionstakt: Kolv uppåt, ventiler stängda.
    Arbetstakt: Gnista, kolv neråt, ventiler stängda.
    Utloppstakt: Kolv uppåt, avgasventil öppen.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Så här är det grabbar....

    Även om det nu kan finnas vissa särskilda för eller nackdelar med alla olika motorkonfigurationer, så hindrar det ytterst sällan att alla de olika motorerna kan byggas på så sätt att önskemålen ändå uppnås.

    En rak sexa har ju en mycket fin grundbalans i motorn, men ha en inbyggd tendens att få mer ogynnsamma torisionsvridningar i vevaxeln. Men trots det så finns det ju raka sexor med både hiskeliga varvtal och bastanta effekter och vrid. Hur går det ihop då? Jo, konstruktörerna känner till de speciella problem som just denna konstruktion har i grunden, och designar givetvis då på sådant sätt att de inte uppstår alls eller hålls på en kontollerbar nivå.

    Samma sak gäller alla andra motortyper.

    Varför biltillverkarna väljer en viss typ av motorconfiguration kan bero på en herrans massa saker.

    Erfarenhet just på denna, t ex Porsche och deras flata sexa

    Tradition. Behöver jag säga jänk........V8

    Utrymme. SAAB med tvärställd fyra.

    Pris.

    Vikt.

    Ja det finns en massa saker som är med och påverkar valet.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    971
    kan ju påpeka att vi inte lär få se några fler femmor i volov i framtiden, inga fler kommentarer.
    Men, 4-6-8.

    det är ju som synes inte volvo som bestämmer längre.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    859
    Medlem#
    3519

    Re: femma vs fyra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    med en fyrtaktsmotor tar det fyra varv för en cylinder att köra en förbränningsprocess.
    Två varv, 4 takter.



    Ibland undrar jag ju vem det är som håller takten åt MIG, för jag lyckades ju tydligen snurra till det rejält här. Men jag hoppas att tänket gick fram, trots det enkla men grava räknefelet.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

Liknande ämnen

  1. Fyra blink, 9000 2.0 -95
    Av Nybörjaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 16:06
  2. Ställa kammarna på Saab fyra
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 00:36
  3. de fyra givarna
    Av r06ban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 18:14
  4. Vad kan jag få för fyra stycken Alu39?
    Av Alex9-3 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 15:24
  5. EBC + Greenstuff på alla fyra
    Av Jagge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •