Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: motorskillnad 9-5 2,3t vs 9-5 aero

  1. #1
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    57

    motorskillnad 9-5 2,3t vs 9-5 aero

    Kan någon förklara skillnaden mellan den vanliga 2,3 liters motorn 170 hk årsm 99 - 00 mot aerons 230 hk årsm 99 - 00.

    Det känns som det skiljer mer änn bara "chipset".

    Mvh
    Mickep
    Kör Saab 9-5 2,3t 2003 och Projekt 900 V6 1994

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    aeron har en annan turbo. Har för mig att det sitter andra ventiler också, rätta mig om jag har fel!!

    9-5 150/170/185hk 98- Garrett GT1752
    9-5 aero 230/250hk 99- Mitsubishi TD04HL-15t 5#

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    och andra spridare
    9000 CSE 2,3T-94

  4. #4
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    57
    Har funderingar på att köpa en 2,3 185 hk och uppgradera men det verkar inte ekonomiskt försvarbart om man säger.

    (Det är lättare att hitta en snygg 2,3 för vettiga pengar änn en snygg aero för ännu mer pengar)

    Rätta mig om jag har fel!

    Mickep
    Kör Saab 9-5 2,3t 2003 och Projekt 900 V6 1994

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Citat Ursprungligen postat av Micke.P
    Har funderingar på att köpa en 2,3 185 hk och uppgradera men det verkar inte ekonomiskt försvarbart om man säger.

    (Det är lättare att hitta en snygg 2,3 för vettiga pengar änn en snygg aero för ännu mer pengar)

    Rätta mig om jag har fel!

    Mickep
    Köp du en -01 2.3ltt 185Hk så får du lika spridare och ventiler i en som i en Aero.
    Det som skiljer är turbon, GT17 vs. 15T, men dessa turbo aggregat finns det gott om för rimliga pengar.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Micke.P
    Har funderingar på att köpa en 2,3 185 hk och uppgradera men det verkar inte ekonomiskt försvarbart om man säger.

    (Det är lättare att hitta en snygg 2,3 för vettiga pengar änn en snygg aero för ännu mer pengar)

    Rätta mig om jag har fel!

    Mickep
    Köp du en -01 2.3ltt 185Hk så får du lika spridare och ventiler i en som i en Aero.
    Det som skiljer är turbon, GT17 vs. 15T, men dessa turbo aggregat finns det gott om för rimliga pengar.
    Nu blev jag mycket intresserad , jag har en 2,3t från 02. Så om jag vill "uppgradera" till aero då ska jag byta turbo vad mer????

    Mvh Micke

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Mjukvara. Chassisänkning minst 10 mm eller -35 som jag har i kit med fjädrar o dämpare. Bromsar fram o bak och en vinge till häcken. Andra kjolar och avgassystem samt fälgar. Har du ingen turbomätare i panelen så får du väl fixa det oxå.

    Bland annat. Stötdämparna, speciellt bak ska bytas i vilket fall som helst. Verkar som framfjädring hänger med hästarna lite bättre.

    Ja, lite smått o gott alltså.

    Eller byt upp dig till en äkta vara.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Turbo och programvara/Trionic7-box. Det är allt som skiljer din bil från en Aero. Och bromsar samt chassi (om du inte redan har sportchassi förstås).

    Att byta programvara till Aero är dock inte så bara... Dock visade det sig att min lokala Saab-verkstad visste hur man gjorde.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Mjukvara. Chassisänkning minst 10 mm eller -35 som jag har i kit med fjädrar o dämpare. Bromsar fram o bak och en vinge till häcken. Andra kjolar och avgassystem samt fälgar. Har du ingen turbomätare i panelen så får du väl fixa det oxå.

    Bland annat. Stötdämparna, speciellt bak ska bytas i vilket fall som helst. Verkar som framfjädring hänger med hästarna lite bättre.

    Ja, lite smått o gott alltså.

    Eller byt upp dig till en äkta vara.
    Nu skrev jag lite fel jag vill inte uppgradera hela bilen utan motorn i första hand.

    Hur e det mod koppling och växellåda? E det samma eller stor skillnad?

    Gör man bort sig helt om man börjar med turbo + programvara, pengar sätter ju alltid gränser, och senare bytar bromsar och sänker bilen? E det någon som kört så?

    //Micke

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240
    Jag har en 9-5 2.3-03 aut med steg1 från Speedparts och orginal fillter med diselsnorkel jag kan bara säga att bilen rör verkligen på sig och ett härligt VRID utan att konvertera till Aero!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Du har inte samma koppling som i en aero original.

    Jag vet, jag har gjort detta på min förra bil.

    En 9-5 2,3 185hk.

    Jag bytte följande;

    Kjolpaket aero 04
    Turbo 15t
    Styrdon B235R
    Koppling, din kan ju hålla ett tag i alla fall beror på hur långt den har gått.

    Man var även tvungen att ändra lite i chassinumret för att bilen skulle gå bra. Men det är en annan historia.
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Intressant å få veta att kopplingen skiljer. Ja har en automatare, å då undras ju om det är samma turbin eller utväxling på den lådan?

    Ursäkta trådlånet. Och min lilla uppgraderingslista va väl lita skämtig oxå. Ja fatta väl att motorn skulle uppgraderas i första hand.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45

    3 frågor till :-)

    Vad får man ge för en sån turbo + styrbox???

    Och vad får man ge för kopplingen om man skulle behöva byta den?

    Sen e ju frågan hur mycket hårdare sliter det på motorn att köra med aero prylarna i om man gämför med orginal? Om man kör "normal" körning.

    Sen vill jag tacka för alla svaren det e ett underbart forum, perfekt för en nybliven Saabägare

    //Micke

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    45
    Vilka slangar mm behöver bytas i samband med turbobytet??? Får turbon samma dag som jag ska montera den så jag vill ha allt jag behöver så jag slipper böka med det senare.

    //Micke

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Turbo och programvara/Trionic7-box. Det är allt som skiljer din bil från en Aero. Och bromsar samt chassi (om du inte redan har sportchassi förstås).

    Att byta programvara till Aero är dock inte så bara... Dock visade det sig att min lokala Saab-verkstad visste hur man gjorde.

    Det du skrev gjorde mej lite nyfiken, vad fick du betala för att dom skulle byta till "aero"mjukvara ??
    Jag har en saab 9-5 2,3t -02 som jag vill få lite bättre skjuts i

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av m_saab
    Vilka slangar mm behöver bytas i samband med turbobytet??? Får turbon samma dag som jag ska montera den så jag vill ha allt jag behöver så jag slipper böka med det senare.

    //Micke
    vatten/oljerör.

    En sak till som skiljer på 2.3t o AERO: insugsröret (det som sitter på kompressorhuset på turbon)

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n

    En sak till som skiljer på 2.3t o AERO: insugsröret (det som sitter på kompressorhuset på turbon)

    Mvh/Patrik
    Hej!

    Röret innan turbon är samma f r o m M01 på alla T7

    Dock så fick Aero ett fetare f r o m M06

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Kobran är inte samma på alla t7 bilar MY-01
    Däremot på MY-02 är dom förmodligen samma.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •