Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9000 2.3 turbo 92-- Köp Frågor

  1. #1

    Saab 9000 2.3 turbo 92-- Köp Frågor

    Tjena!
    Funderar lite på att köpa Saab, eller ja det står mellan Volvo 900 Serien och Saab 9000.. Volvo kan jag utan och innan men Saab är värre..
    Så jag skulle vilja veta lite vad som brukar fela på dem, vad t.ex kopplings byte o.s.v. kostar samt om det är mycket jobb att göra själv jämfört med volvon som man gör det på en eftermiddag på


    hållbarhet jämfört med volvon mm mm

    Kommer nog på fler frågor allt eftersom..


    Så killar o tjejer övertala mig nu




    edit: ursäkta om det är lite luddigt skrivet men jag har bråttom från jobbet nu..

  2. #2
    Det gäller alltså den nyare karossen 92 och frammåt

    Ingen som har något att säga?
    Är den så dålig?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    859
    Medlem#
    3519
    Hur långt har den gått?

    Man ska lyssna efter rassel i kamkedjan (särskilt om bilen gått över 25000 mil och oljan inte är frekvent bytt..)

    Koppling byter du genom att lyfta lådan genom vänster hjulhus. Köp haynes mekarbok, den ger god hjälp på vägen. Det är en dags arbete för mig och en kompis med tummarna i mitten av händerna.
    Byt eller renovera alltid slavcylinder samtidigt, den har en tendens att komma samtidigt som kopplingen (ny koppling - styvare - högre påfrestning på slaven)

    Alltså, det är jättesvårt att säga något sådär superspecifikt.
    Andra får gärna komma med lite fler tips.

    Det finns bara en grej som är sådär superdyr, och som du dessutom inte kan fixa själv om den pajar, och det är huvudbromscylindern. I den tidsepoken hade de en riktig ufolösning (ser ut som något ur monthy python nästan!) för ABS som om den pajar inte går att renovera, och nytt stycke går på i runda slängar 14000:- ink moms. Resten av bilen (tycker jag själv) inte är några konstigheter med.
    För att inte skrämma bort dig helt: huvudbromscylindrarna går VÄLDIGT sällan sönder. Många här inne har varit rädda för det, men de flesta hittills har kommit undan med blotta skräcken och nyrenoverade och välluftade ok.

    Ett sista tips: använd sökfunktionen. Det finns redan ett par trådar om svagheter på 9000 och varför man ska köpa en. :-)
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Hur långt har den gått?

    Man ska lyssna efter rassel i kamkedjan (särskilt om bilen gått över 25000 mil och oljan inte är frekvent bytt..)

    Koppling byter du genom att lyfta lådan genom vänster hjulhus. Köp haynes mekarbok, den ger god hjälp på vägen. Det är en dags arbete för mig och en kompis med tummarna i mitten av händerna.
    Byt eller renovera alltid slavcylinder samtidigt, den har en tendens att komma samtidigt som kopplingen (ny koppling - styvare - högre påfrestning på slaven)

    Alltså, det är jättesvårt att säga något sådär superspecifikt.
    Andra får gärna komma med lite fler tips.

    Det finns bara en grej som är sådär superdyr, och som du dessutom inte kan fixa själv om den pajar, och det är huvudbromscylindern. I den tidsepoken hade de en riktig ufolösning (ser ut som något ur monthy python nästan!) för ABS som om den pajar inte går att renovera, och nytt stycke går på i runda slängar 14000:- ink moms. Resten av bilen (tycker jag själv) inte är några konstigheter med.
    För att inte skrämma bort dig helt: huvudbromscylindrarna går VÄLDIGT sällan sönder. Många här inne har varit rädda för det, men de flesta hittills har kommit undan med blotta skräcken och nyrenoverade och välluftade ok.

    Ett sista tips: använd sökfunktionen. Det finns redan ett par trådar om svagheter på 9000 och varför man ska köpa en. :-)
    ännu har den inte gått så långt.. har inte hittat "DEN" ännu, men jag funderar och jämför..

  5. #5
    vad skiljer motorerna som sitter till 93 och de som kom 94?
    för om jag förstått rätt så är det något som är skillnad va?
    vilken är "bäst"

    Har läst lite om någon balansaxel också vad gör den?
    Varför kopplar folk bort den?
    Är det hälsosamt med bort kopplad balansaxel? Saab borde ju inte sätta dit den från början om den inte gör någon nytta

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 724
    tar dom tre fösta frågorna:

    år -93 sitter det en långmotor i bilen tillsammans med en långlåda

    år- 94 kommer samma motor i ng900 och 9000 allstå en kortmotor och en kortlåda, denna motorn är definitivt trimvänligare.

    kortmotorn rekomenderas framför långmotorn

    båda har trionic då det kom -93

    mvh Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  7. #7
    ingen som kan berätta om balans axeln?




    Är kortmotorn trimmvänligare p.g.a hållbarhet eller p.g.a att den är lättare att trimma?

    Om man kollar vad speedparts erbjuder till de olika motorerna så är ju den äldre den motorn de plockar ur mest ur ända fram till steg 4 eller vad det var..

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Citat Ursprungligen postat av 2leifare
    ingen som kan berätta om balans axeln?




    Är kortmotorn trimmvänligare p.g.a hållbarhet eller p.g.a att den är lättare att trimma?

    Om man kollar vad speedparts erbjuder till de olika motorerna så är ju den äldre den motorn de plockar ur mest ur ända fram till steg 4 eller vad det var..
    Inte tack vare hållbarhet, de är duktigt stadiga båda två!
    Trionic medger ju klart bättre trimmegenskaper än LH 2,4.
    Dessutom så har kort-topparna bättre flöde på insugssidan/insugskanalerna.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767
    Citat Ursprungligen postat av 2leifare
    ingen som kan berätta om balans axeln?
    Balansaxlarna är 2 st axlar som balanserar motorn och de gör mest nytta över 1800rpm.
    Dessa är monterade för att öka komforten och det går alldeles utmärkt att åka utan de om man tål liiite vibrationer på höga varv.

    Axlarna drivs av vevaxeln via små kedjor och när dessa blir slitna kan det uppkomma ett slammrande ljud som kan liknas vid kamkedjeslammer.
    Jag kör utan kedja på min -92:a och jag demonterade dessa av lite olika anledningar:
    -De lät illa.
    -Är oturen framme kan kedjan gå av, resultatet blir då att den trasslar in sig i kamkedjan och det kan bli riktigt tråkigt.....
    -Effektökning mycket liten meeen....

    Finns andra saker du skall kolla, lite tips:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...9766&highlight

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Försök undvika en bil med TCS (antsipinn), för när dom börjar gå i sönder så kan det springa iväg i pengar.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 turbo 2.0 -92 Laddtrycks och chip-frågor
    Av Griffonrider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 02:27
  2. Saab 9000 turbo och axel frågor?
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 22:46
  3. Frågor angående saab 9000 turbo 90
    Av fredde85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 12:56
  4. Frågor angående Saab 9000 turbo CS
    Av Mopack i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 15:28
  5. Lite frågor kring min saab 9000 2,3 turbo?
    Av 9000mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •