Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motstånd på MV? (Var: Felkod P1662)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Motstånd på MV? (Var: Felkod P1662)

    Hej!

    Nån som kan översätta denna felkod åt mig?

    Mången tack på förhand!
    // Marcus (a.k.a. Znyper)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    P1662 = Reglerventil för turbons avlastningsventil - kretsbrott/kortslutning till stomme.

    Mvh
    MM

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Morty
    P1662 = Reglerventil för turbons avlastningsventil - kretsbrott/kortslutning till stomme.

    Mvh
    MM
    Supertack!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Nja, P1662 är för WG-styrningen, ingen avlastningsventil, det är ju inte ens i samma härad ! Kolla alltså in magnetventilen som sitter på kobran.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, P1662 är för WG-styrningen, ingen avlastningsventil, det är ju inte ens i samma härad ! Kolla alltså in magnetventilen som sitter på kobran.
    Dum fråga kanske, men vad är "wastegaten" om inte turbons avlastningsventil och vilken ventil reglerar den, magnetventilen?

    D.v.s. "Reglerventilen för turbons avlastningsventil".
    Eller jag har missförstått det?

    Mvh
    MM

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Begreppet "avlastningsventil" förekommer vanligtbvis inte när man avser wastegate. Utom möjligtvis felaktigt.

    Så, till frågan, "reglerventilen för turbons avlastningsventil" torde vara magnetventilen som styr avlastningsventilen.
    Om vi byter benämning på "avlastningsventil" till antingen "dump", "by pass" eller "turbo puff" så kanske saken klarnar ?

    Sättet som du beskriver felkoden låter som du läst i nå'n tysk information.
    Rätt ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Hej!

    Tackar för all info. Orsaken till att jag frågade hann jag aldrig förklara. Jag håller på att fnula med en liten söt knapp som man (läs: SBP) kan få kalla vinter-läge. Den får till effekt när den är intryckt att turbon spoolar långsammare och lägger sig på GLT som max och bilen går myyycket lättare att framföra utan att få spinn. Riktigt praktisk funktion om man vill ta sig uppför hala backar på vintern!

    Denna knapp "ersätter" magnetventilen med ett motstånd och är bara tänkt att användas under kortare turer. Jag fick felkoden när jag mipplade med denna koppling och ville bara få bekräftat att det faktiskt var det som Trionic klagade på. Så var fallet å ja är nöjd!

    Nu återstår bara frågan hur jag ska få Trionic att "se" exakt samma motstånd som MV:n utan att den är inkopplad. Nån som har koll på exakt vilket motstånd MV:n utövar? Den är mätt till 7,5 Ohm vid DC, men jag gissar att moståndet kan variera med frekvensen, eller? Jag har nu testat med vanliga effektmotstånd till strax under 9 ohm, men CE tänds ändå...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. lågohmspridare, vad ska jag ha för motstånd
    Av Tomsan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 17:33
  2. LED bakljus, motstånd?
    Av DumDum i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:42
  3. motstånd i P-pot
    Av Moyd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 19:11
  4. Motstånd i knacksensor
    Av Carl 1918 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 18:18
  5. Motstånd
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •