Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilka prylar "används" inte över ett visst ladd/va

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343

    Vilka prylar "används" inte över ett visst ladd/va

    Det är så att jag har haft en otroligt irriterande fel på min bil i 100år. Å ja har tjatat om det här på forumet 1000ggr förut...
    Men nu fick ja en liten ide igen, förmodligen fel som vanligt...

    Men ja har hört nånstans att över ett visst laddtryck (har fått för mig att det är laddtryck, kan vara varvtal) så slutar "datorn" att bry sig om signaler från vissa prylar i systemet. T.ex lambdasondes signaler...

    Vilka prylar är det som datorn slutar bry sig om, och vid vilket ladd, eller varvtal är det detta inträffar.

    För vid fullt laddtryck, eller rätt så mycket laddtryck så går bilen klockrent ivf. När den går vid låglast så går den ryckigt o pissigt. Tänkte att det kunde hänga ihop med mitt fel på bilen. DÅ kan man utesluta massa prylar o kunna koncentrera sig på dom prylar som "stängs av"

    Bilen ifråga är en 9k 2,3t -91. Och det är bara o rätta mig om ja har fel!

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Vid viss gasvinkel så slutar motorn bry sig i vad lambdan säger. Säkrast inträffar detta vid fullgas och motorbroms. Vid motorbroms är ju allt "avstängt" så att säga. Vid fullgas skiter den i lambdan (eftersom den ändå inte ger något säkert värde) och kör fett för att kyla och motverka spikningar.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Om jag inte missminner mej helt slopas väl LMM också vid fullast (eller över angett varvtal, vet inte riktigt...)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Okej, så det är inget mer förutom lambdan. Tackar

    LMM borde väl inte "slås" ifrån. Då man blir tvingad att "förstora" LMM om man ska trimma LH. Den bryter ju vid ett visst flöde.
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  5. #5
    verkar kunna stämma, potentiometern hade bara ett läge nämligen vid fullgas, jag plockade isär för att se om det var en sådan "potentiometer"
    men det var inte en sådan, en potentiometer har nämligen ett gradvis motstånd, så jag blev lite fundersam. man kan ju tro att spridarna öppnas mer när denna så kallade potentiometer hög. när man gasar, men så är inte fallet, soppan verkar helt klart styras och ställas helt efter varvtalet och varvtalet blir automatiskt högre när luften släpps in, först då när bilens varvtal ökar då kompenserar bränsleboxen med bensinen..

    snurrigt, men så är ju det... det är ingen potentiometer, jag har nämligen
    en potentiometer jag vet hur den funkar och det där är ingen sådan!
    fråga elektriker så får du höra, visserligen kanske den får kallas så ..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Tomas.
    Ja fatta inte riktigt ditt inlägg om potentiometern. Menar du att den sitter vid spjällägesgivaren eller hurdå?

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Spjäll lägesgivaren är en potentiometer på vissa modeller. Minns inte vilka dock.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    När min DI var dålig så betedde sig min bil sådär. På låga varv så ryckte den som fan men precis när varvet översteg 3000rpm så försvann alla ryckningar och bilen gick riktigt. Det visade sig att "mustascholjan" i ena spolen på DI'n hade läckt ut. Det syntes när man skruvade väck kåpan på DI'n att den ena spolen var ljusare än de andra 3. Och så fanns det ju endel olja vid tändstiftet förståss.

    ctg_putte>>Har du testat att läsa ut felkoder? Det är ju lätt som en plätt, gratis och kan ju ge en fingervisning om vad som felar. DI, har du testat med en riktig sådan?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Tjenixen. var en hundra år sen ja svara i tråden. Men ändå.
    Har provat med en anna DI, utan förbättrat resultat.

    har även läst felkoder. Eller rättare sagt försökt.
    Dom hittade inga felkoder. Dock när dom kopplade in sig på tändboxen så uppstod nå intressant. För det är helt klart tändmissar som är felet på bilen. Men ja fattar inte hur dom uppkommer, eller vart ifrån. Jo åter till felkods sökningen. När dom kopplade in sig så stod d först att allt var grejt. Sen efter en stund så stod att det fanns fel i systemet. Men datorn visste inte vad det var för något.... Väldigt lätt att hitta felet då : (
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    När min DI var dålig så betedde sig min bil sådär. På låga varv så ryckte den som fan men precis när varvet översteg 3000rpm så försvann alla ryckningar och bilen gick riktigt. Det visade sig att "mustascholjan" i ena spolen på DI'n hade läckt ut. Det syntes när man skruvade väck kåpan på DI'n att den ena spolen var ljusare än de andra 3. Och så fanns det ju endel olja vid tändstiftet förståss.

    ctg_putte>>Har du testat att läsa ut felkoder? Det är ju lätt som en plätt, gratis och kan ju ge en fingervisning om vad som felar. DI, har du testat med en riktig sådan?
    Detta lät konstigt, men intressant.
    Min bil har gått lite ryckigt och svajat i laddtryck sen jag portade toppen, bytte turbo etc och jag har hela tiden tänkt att det var dålig kalibrering som orsakat det, dvs den mappningen som chipet hade stämmer inte längre. Dock så går den bra ibland....ibland går den t.o.m oförskämt bra vilket ger mig lite tröst för all möda jag lagt på motorn....men sen ibland går den som en påse nötter och då blir man lite trött.
    Jag har fått höra tusen och en förklaringar på tänkbara fel, t.ex att det skulle vara problem med MAT-givaren på tryckröret, LMM, lambdasonden, knacksensorn mm mm.
    En sak som jag stört mig på är att den reglerar ner laddtrycket om man ligger på hårt länge, dvs håller full gas stumt genom flera växlar. Dålig IC tänkte jag lugnt och kopplade in en termometer för att kontrollera.
    Vid 10gr utetemp så ligger insugstemp mellan 18-35gr vid hårda belastningar (140-240 km/h med den högre tempen under belastning och den lägre vid korta släpp) vilket jag betecknar som fullt tillräckligt och därmed avfärdar jag det som anledning för laddtryckssänkning.
    Nästa tanke var soppan....spikar det? Är spridarna otillräckliga? Behöver jag skaffa proggressiv regulator? Är pumpen otillräcklig?

    Nästa steg blir väl att skaffa och montera bredbandslambda.....
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Spjäll lägesgivaren är en potentiometer på vissa modeller. Minns inte vilka dock.
    Den är av potentiometer typ på Lucas och Trionic som jag fattat det. Iaf på lucas. LH 2,2 2,4 är väl av vanlig typ. Slår till vid viss vinkel på gasspjället.


    Har du orginal chip i? Att den sänker laddtrycket så småningom tycker inte jag låter så konstigt om du pressat den en stund.
    Vad kör du med för tryck/chip?
    Antar att du inte kör med orginal laddtryck mm om du kör med portad topp större turbo mm. Mappningen är väl rätt begränsad på en 91:a för det är väl LH 2,4,2 i den va?
    /Henrik

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    LH stämmer bra.
    Laddtrycket ligger fast på 1,5 bar om allt är som det ska, dvs det sjunker inte med varvtalet.
    Det som är trist är att hela laddtryckskurvan sjunker, dvs maxladdet blir t.ex 1,2 bar efter runt 10-15s, och när man sen växlat och ger max igen så blir laddtrycket 1,0 bar....men om man släpper av i 10s och sen ger gas så blir det 1,4-1,5 igen.

    Chipen är från BSR och jag har inga som helst tvivel på dem.
    Jag laddade ca 1,7-1,8 bar med original topp och turbo före renoveringen, så det nya lägre laddtrycket stämmer ganska bra med det ökade flödet efter portningen. Den större turbon borde ge samma flöde vid en lägre temp så det ska inte vara några problem med den heller....vilket jag även kontrollerat med mätning.

    Sorry om jag stal tråden.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

Liknande ämnen

  1. Vid vilka effekter behöver man 2,5", 3" eller 4" avgas?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 20:18
  2. Var hittar man "billiga" Hirsch prylar?!
    Av oreda i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 15:46
  3. "tjuter" vid ett visst laddtryck. HJÄLP
    Av ahedlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •