Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: modifiera handskfack för cdväxlare.

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    modifiera handskfack för cdväxlare.

    hej.
    nu är mina bilstereo planera inne på lite andra delar, montering av cdväxlare, hade tänkt sätta den i handskfacket.
    verkar som fler har gjort detta om man läser runt lite.
    hade tänkt skaffa ett reserv handskfack och modda det istället för att ha sönder orginalinredningen. vad kan man räkna med att betala för ett sånt?
    200-300kr?

    sen över till själva modifieringen, hur har ni andra gjort?
    mycket jobb?

    går de att få tag i en kortare kabel? vill hellst inte plocka bort orginalkablen och rulla in hela den där under.

    bilder på denna installation som jag funderar på motages tacksamt.

    har kommit väldigt långt i min "budget stereo installation"
    kommer lägga upp en lite mer ingående tråd på hur mitt bygge gått till när jag väl är klar med det hela .

    bilen är en ng900 turbo....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ja såg bilder på nån annan som hadde gjort det här , häromdan .. kommer inte ihåg var , ska kolla lite

    ja hadde i handsfacket i min förra bil .. andvände lite playwood o lite matta bara , kan inte va mycke svårare i en saab

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    ingen som har bilder på en modifiering till ng900?
    ska igång och bygga i början på veckan men lite tips innan man sätter i sågen voe välkommet.

    en liten offtopic fråga när jag ändå pratar om växlaren.
    jag har en Clarion cdc9250 kommer från en saab 9000 årsmodell okänd.

    har jäkla problem med den, den är lite halvdan på brända skivor, oftast funkar de bra, men när de blir kallt ute så bara dör den, går inte byta låtar eller nått för då stannar den bara, tar man in den i värmen 2-3 dar så funkar den kanon så länge det är varmt, glömmer man den i bilen så funkar den inte.

    tips motages vad fasen jag ska göra? kan ju inte ha en växlare som lägger av så fort de är under 5 grader varmt ute, kan de va nåt med jordning eller nått som är felet? även testat väljaren för stående och liggande, ingen skillnad, har även haft isär den och rengjort, då blev de lite bättre men inte som de borde va ändå.

    växlaren funka ju när den varit inne då är de inga större problem med brända skivor, är samma resultat med köpta skivor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    troligtvis sliten .. de e svårt o säga . har inte varit me om att en jord anslutning ändrar sig bara för de e kallt .. men kanske om de e riktigt oxiderat .. leta reda på jorden o lossa o skruva åt några gånger .. annars vet ja inte

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    troligtvis sliten .. de e svårt o säga . har inte varit me om att en jord anslutning ändrar sig bara för de e kallt .. men kanske om de e riktigt oxiderat .. leta reda på jorden o lossa o skruva åt några gånger .. annars vet ja inte
    de va en gammal gubbe som haft växlaren, nästintil alldrig använd, han hade plockat bort den för den va ivägen i bagagen, den såg nästan ny ut förutom en repa på den som nu är lackerad så de ser bra ut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    troligtvis sliten .. de e svårt o säga . har inte varit me om att en jord anslutning ändrar sig bara för de e kallt .. men kanske om de e riktigt oxiderat .. leta reda på jorden o lossa o skruva åt några gånger .. annars vet ja inte
    de va en gammal gubbe som haft växlaren, nästintil alldrig använd, han hade plockat bort den för den va ivägen i bagagen, den såg nästan ny ut förutom en repa på den som nu är lackerad så de ser bra ut.
    ibland tär tiden mer än andvändandet banka lite på den kanske :P

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    en liten offtopic fråga när jag ändå pratar om växlaren.
    jag har en Clarion cdc9250 kommer från en saab 9000 årsmodell okänd.

    har jäkla problem med den, den är lite halvdan på brända skivor, oftast funkar de bra, men när de blir kallt ute så bara dör den, går inte byta låtar eller nått för då stannar den bara, tar man in den i värmen 2-3 dar så funkar den kanon så länge det är varmt, glömmer man den i bilen så funkar den inte.

    tips motages vad fasen jag ska göra? kan ju inte ha en växlare som lägger av så fort de är under 5 grader varmt ute, kan de va nåt med jordning eller nått som är felet? även testat väljaren för stående och liggande, ingen skillnad, har även haft isär den och rengjort, då blev de lite bättre men inte som de borde va ändå.

    växlaren funka ju när den varit inne då är de inga större problem med brända skivor, är samma resultat med köpta skivor.
    Kan ju vara lasern som är lite feljusterad.
    Temperatur skillnaderna ändrar lite på styrkan på lasern, så när den är kall kommer du under nivån som behövs för att läsa en skiva.

    Det här med brända skivor är inte ovanligt på äldre spelare, dom klarar ofta inte av att läsa färgen på en bränd skiva.
    En köpe skiva har hål i aluminiumskiktet som speglar lasern, en bränd skiva har ett färgskikt som brännaren gör hål i framför ett slätt aluminiumskikt.
    Det senare resulterar i mindre skillnad mellan hål och inte hål, detta har oftast äldre spelare problem med.
    Kan gå att justera bort men gör man fel är det över med lasern.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    de är lite samma problem med köpta skivor med, fast de funkar "längre" än vad brända gör, blir inte klok på växlaren, tycker ändå inte det borde va nått som går sönder.
    hade EXAKT samma problem i min förra bil, de va också en cdc9250.
    den kom med från en saab 9000 -95a.
    de är rätt anslutning osv, men kan de va nått att den spelaren inte är riktigt kompatibel med orginalstereon i ng900?

    har börjat mäta lite på hur jag ska montera växlaren i handskfacket, funderar på att ta bort plåthöljet för att få ner storleken lite, sen ska jag även koppla på för mp3 spelare istället på växlarkablen, men vill ju ändå att växlaren ska funka.

    någon annan som kör en cdc9250 ihop med ng900 stereo och kan utala sig?
    de kan inte va någon annan strömstyrka eller nått på den som stereon i min bil inte orkar ge men stereon i 9000 orkar det?
    och då när de blir lite kallt så orkar den inte?

    vill ju inte sätta sågen i handskfacket innan jag fått en fungerande växlare då jag måste montera växlaren bakifrån i handskfacket så jag inte behöver kapa i luckan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    men om de e en växlare måste du absolut ha den i handsfacket ? , ja menar isåfall kan man väl ha en vanlig sterio cd .. den ända växlare ja haft va i skuffen o de funka bra tycker jag iaf ? ska man byta hela tiden istället för o lyssna igenom alla shivor i växlaren hehe

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    men om de e en växlare måste du absolut ha den i handsfacket ? , ja menar isåfall kan man väl ha en vanlig sterio cd .. den ända växlare ja haft va i skuffen o de funka bra tycker jag iaf ? ska man byta hela tiden istället för o lyssna igenom alla shivor i växlaren hehe
    går inte spela om den står där bak för den hackar hela tiden då sitter 2st 12 tummare där som skakar skiten ur växlaren. om du sett min tråd om stereobygget, därför måste den fram.

    har fått nog av inbrottsförsök på eftermarknas stereos i våran familj så vill inte ha nått bling bling utan enbart köra orginal, lika så tappar jag as3an med eftermarknad, även utseendemässigt så försämrar man ju med en eftermarknadsstereo i ng900.

    MÅNGA andra bilar har växlaren fram, vilket jag ser som en fördel, dels kan jag koppla på en ingång för mp3 spelare lätt och ha den i handskfacket sen blir jag av med växlaren som inte ligger framme ut stöldsynpunkt, lite svårare att slita med sig handskfacket än att bara plugga ur växlaren där bak.

    hade det funnits orginal cd till ng900 så hade jag haft det istället.
    går ju bygga om og9-3 stereo men de blir för omständigt att göra det och fördyrar mitt bygge avsevärt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    haha oki .. provat o sätta i ett larm ? .. hmm jo de e klart ett par 12"or skakar ju lite :P mina kosta typ en 500ing st o de låter mer än ja räknade med

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    haha oki .. provat o sätta i ett larm ? .. hmm jo de e klart ett par 12"or skakar ju lite :P mina kosta typ en 500ing st o de låter mer än ja räknade med
    jag har larm, och har haft i min andra bilar, de stoppar ingen bevisligen, destovärre att laga de, har en ford med trasig passagerar dörr för tjuvarna tyckte min centrum stereo va himla intressant.

    att jag vill ha växlaren fram är av flera anledningar, jag kan ta med mig cdmagasinet lätt, den är 100% dold, basarna stör inte växlaren, och de blir en clean look.

    ser iaf många fördelar med att få in växlaren där.

    men verkligen ingen som försökt eller har lyckats med detta?
    vill gärna ha lite bilder om de finns någon som gjort detta, elelr om någon försökt och kan säga att de inte gick, innan jag börjar försöka.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ja har funderat på o sätta in en irkamera .. vadå överbevisad ?
    typ i backspegeln ..ser hela bilen , koppla på den på larmet bara

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    jag har denna växlaren.


    borde inte den funka med ng900??
    de är ju en clarion 2 år äldre eller nått än vad min bil är.

    vet inte om jag vågar göra nått vid handskfacket innan växlaren funkar, just nu är den totalt värdelös, vill knappt spela en skiva om den varit ute längre än 20 minuter.

    kan de va att den är endast kompatibel med saab 9000?


    vad skiljer det i mått mellan de olika växlarna
    den nyare 634 eller vad den heter verkar ju mer fyrkantig än min.
    någon som har några mått på de som är "anpassade" till ng900?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Mitt första inlägg på STCS forum...

    Jag har en Clarion DC628 CD-växlare i min ng900. (iofs i bagaget.)
    Den funkar ypperligt. Det ända som "måste" gälla för CD-växlare till ng900 om jag har hört rätt är att de är av C-BUS typ och har plats för 6 CD. (går med fler, men det är endast de första 6 som går att använda).

    Inte mycket hjälp, men jag är tveksam om den spelare du har nu funkar bra ihop med originalradion?

    Så... då var man av med oskulden på detta forum också!

Liknande ämnen

  1. Demontera handskfack
    Av porsche944 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 00:13
  2. Cdväxlare
    Av lätttryckarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 16:25
  3. skötsel , cdväxlare.
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 16:10
  4. Cdväxlare 635
    Av Weber i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 18:36
  5. Montering av cdväxlare
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •