Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Steg 1 biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    36

    Steg 1 biopower

    Är det någon som trimmat sin biopower ännu?
    Några erfarenheter vad gäller bränsleförbrukning, hur stor skillnad det blev i prestanda m m.

    Mvh Fredrik
    BMW 535d
    Opel Omega

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag vet dem som har och där är det bara glada miner. Tydligen skall det mesta bli bättre; bränsleförbrukning, kraft och körbarhet.

    Tyvärr vet jag att åtminstone en av dem som har gjort det finns här på forumet men vill inte prata om det så att säga...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171
    Lyfter den här gamla tråden...

    Nu borde det vara någon som fått i ett steg 1 och är villig att dela med sig av sina erfarenheter.
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    08
    Inlägg
    6
    Jag tröttnade.

    Jag har bevakat detta forum i 6 månader och i synnerhet trådar som handlar om biopower-trim UTAN att få se ett enda inlägg där någon har personlig erfaranhet om Steg1-trim.

    Nu skriver jag mitt första inlägg och vill meddela att jag ska hämta upp mitt steg1-trim från BSR i dag. Jag återkommer med rapport.

    Hoppas farbror blå håller sig hemma idag.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av vms7
    Jag tröttnade.

    Jag har bevakat detta forum i 6 månader och i synnerhet trådar som handlar om biopower-trim UTAN att få se ett enda inlägg där någon har personlig erfaranhet om Steg1-trim.

    Nu skriver jag mitt första inlägg och vill meddela att jag ska hämta upp mitt steg1-trim från BSR i dag. Jag återkommer med rapport.

    Hoppas farbror blå håller sig hemma idag.
    Hoppas du gjort lite mätningar före, såväl förbrukning som acceleration. Vill gärna höra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av vms7
    Jag tröttnade.

    Jag har bevakat detta forum i 6 månader och i synnerhet trådar som handlar om biopower-trim UTAN att få se ett enda inlägg där någon har personlig erfaranhet om Steg1-trim.

    Nu skriver jag mitt första inlägg och vill meddela att jag ska hämta upp mitt steg1-trim från BSR i dag. Jag återkommer med rapport.

    Hoppas farbror blå håller sig hemma idag.
    Har fått min Biopower nu och är väldigt nöjd, fast den är ju rätt slö jämfört med förra bilen.
    Får nog bli en sväng förbi Maptun med denna också....

    Väntar med spänning på ditt omdöme
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    47
    Där är två användare på garaget som kör Biopower med trim..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    08
    Inlägg
    6
    Ja, då har man kört hem igår och till jobbet idag med trimmet, mestadels på 110-väg, och det var riktigt trevligt.

    Det är fortfarande samma bil med samma tveksamma egenskaper på låga varv, men när man trycker till i 70km/h med 3:an ilagd så märker man att något hänt. Kraften kommer direkt och med helt annat vrid än tidigare. Samma sak vid 100km/h och 4:an, där händer det verkligen grejjer, BSR hävdar 27% förbättring i acc-tid och jag är klart benägen att hålla med. Med min högst oexakta mätmetod (digitalklocka, hastghetsmätare samt GPS) så skulle jag nog påstå att BSR:s siffror stämmer, jag mätte 80-120 samt 100-150. Ang siffror på etanolförbrukning så ber jag att få återkomma. Det är liksom inte läge just nu.


    Slutsats: Min 9-5 SC med activepaket (sportchassi, sänkt, ALU-52, dimljus) har fått en motor som lever upp till sitt sportiga yttre.

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Kul att den går bra.

    Eftersom vi har en tråd om 100-150 på 3:an vore det intressant att veta hur den går i det intervallet.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Sen är det nog så att flertalet kunder som kör Etanol/BIO + trim figurerar väl kanske inte på STCS ännu..


    Mest företagskunder/äldre/herrar osv änsålänge..

    Men det kommer mer o mer..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    08
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Kul att den går bra.

    Eftersom vi har en tråd om 100-150 på 3:an vore det intressant att veta hur den går i det intervallet.

    /Fred
    Gah. Efter ha läst tiderna i den tråden så tror jag att jag låter bli. En gång i högstadiet duscha jag brevid en kille från Gambia som gick i parallellklassen. Det mindervärdeskomplexet jag fick den gången tänker jag inte återuppleva.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av vms7
    Gah. Efter ha läst tiderna i den tråden så tror jag att jag låter bli. En gång i högstadiet duscha jag brevid en kille från Gambia som gick i parallellklassen. Det mindervärdeskomplexet jag fick den gången tänker jag inte återuppleva.

    Det gäller att kunna använda det man har också men om du inte ens vill försöka använda "din" så.....
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av vms7
    Gah. Efter ha läst tiderna i den tråden så tror jag att jag låter bli. En gång i högstadiet duscha jag brevid en kille från Gambia som gick i parallellklassen. Det mindervärdeskomplexet jag fick den gången tänker jag inte återuppleva.
    Finns ju de oblyga som meddelat 100-150 med en orginal 2,0t/150 9-5 SC. Inget att skämmas för.

    De snabbaste tiderna är postade på sena fredag och lördagskvällar


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av vms7
    Ja, då har man kört hem igår och till jobbet idag med trimmet, mestadels på 110-väg, och det var riktigt trevligt.

    Det är fortfarande samma bil med samma tveksamma egenskaper på låga varv, men när man trycker till i 70km/h med 3:an ilagd så märker man att något hänt. Kraften kommer direkt och med helt annat vrid än tidigare. Samma sak vid 100km/h och 4:an, där händer det verkligen grejjer, BSR hävdar 27% förbättring i acc-tid och jag är klart benägen att hålla med. Med min högst oexakta mätmetod (digitalklocka, hastghetsmätare samt GPS) så skulle jag nog påstå att BSR:s siffror stämmer, jag mätte 80-120 samt 100-150. Ang siffror på etanolförbrukning så ber jag att få återkomma. Det är liksom inte läge just nu.


    Slutsats: Min 9-5 SC med activepaket (sportchassi, sänkt, ALU-52, dimljus) har fått en motor som lever upp till sitt sportiga yttre.
    Fått någon uppfattning om hur bränsleförbrukningen ändras än?
    Min har snittat 1,4 l/mil (etanol) senaste tanken så det vore inte fel att få ner förbrukningen + få upp effekten.

    Bilen har visserligen inte gått mer än knappt 70 mil nu och jag antar att förbrukningen sjunker med tiden
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av vms7

    De snabbaste tiderna är postade på sena fredag och lördagskvällar


    /Fred
    Det kan vara klurigt att få kommatecknen på rätt ställe vi den tidpunkten
    SAAB 9-5 Aero

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av vms7
    Gah. Efter ha läst tiderna i den tråden så tror jag att jag låter bli. En gång i högstadiet duscha jag brevid en kille från Gambia som gick i parallellklassen. Det mindervärdeskomplexet jag fick den gången tänker jag inte återuppleva.

    Det gäller att kunna använda det man har också men om du inte ens vill försöka använda "din" så.....
    På killen i parallellklassen?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  2. Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 18:37
  3. 2.3t biopower vs. steg 1 trimmad 2.0t ?
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 23:26
  4. Koppling 9-5 BioPower Steg 2
    Av labo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •