Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Orginal intercooler

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Orginal intercooler

    Tja
    Jag har ju en Talladega -89 2.0 T och undrar bara hur långt denna orginal IC räcker? Har precis blivit färdig med toppabyte (bytt till 2.3:a) med 2.3T
    insug och skall snart sätta i 431:or spridare. Skall sedan, lutar det åt, låta Sonesson trimma den lite åt mig.
    Pallar denna orginal IC upp till 250 Hk iallafall eller den e för klen? Har för avsikt att stanna runt de 250 Hk (jag vet, det säger många ha ha) men som ekonomin ser ut just nu blir det nog så.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Den kommer räcka till för 250Hk, men vill man ha 100% effekt även en högsommar dag kan ett byte vara intressant.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    IC

    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Den kommer räcka till för 250Hk, men vill man ha 100% effekt även en högsommar dag kan ett byte vara intressant.

    Mvh Martin
    Ok. Men jag har sett att någon säljer dessa IC fast i dubbla? Hur funkar det/hur ser dessa ut? Har dom mekat ihop 2 st orginal eller? Skulle dubbla orginal funka bättre än bara en eller vad är meningen med dubbla? Skulle vara kul att se på bild hur dessa ser ut. Blir effekten bättre/sämre/detsamma med dessa dubbla? Många frågor men man mäste ju lära sig.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Re: IC

    Citat Ursprungligen postat av putte65
    Ok. Men jag har sett att någon säljer dessa IC fast i dubbla? Hur funkar det/hur ser dessa ut? Har dom mekat ihop 2 st orginal eller? Skulle dubbla orginal funka bättre än bara en eller vad är meningen med dubbla? Skulle vara kul att se på bild hur dessa ser ut. Blir effekten bättre/sämre/detsamma med dessa dubbla? Många frågor men man mäste ju lära sig.

    mvh putte65
    När man gör en dubbel 9000 ic så tar man av gavlarna på 2st och så svetsar man ihop dom till en och svetsar på aluminium gavlar.. Effekten blir självklart bättre men några siffror har jag inte..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag vill nog påstå att 250hk är lite för mycket för den gamla IC´n.
    Mitt tips är att hålla ögonen öppna efter en IC av nya modellen. Det är kanske inte akut att byta men byte bör stå högt upp på önskelistan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    IC

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag vill nog påstå att 250hk är lite för mycket för den gamla IC´n.
    Mitt tips är att hålla ögonen öppna efter en IC av nya modellen. Det är kanske inte akut att byta men byte bör stå högt upp på önskelistan.
    Tja urban mannen. Hur e det? Ja, kanske man skall satsa på en annan, vad vet jag. Men sedan har jag ju 2 st orginal IC så man skulle kanske testa o
    sätta ihop 2 st för skoj skull. Kanske man lär sig ngt nytt. Kanske rent av
    funkar också.

    Tack, grabbar

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Re: IC

    Citat Ursprungligen postat av putte65
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag vill nog påstå att 250hk är lite för mycket för den gamla IC´n.
    Mitt tips är att hålla ögonen öppna efter en IC av nya modellen. Det är kanske inte akut att byta men byte bör stå högt upp på önskelistan.
    Tja urban mannen. Hur e det? Ja, kanske man skall satsa på en annan, vad vet jag. Men sedan har jag ju 2 st orginal IC så man skulle kanske testa o
    sätta ihop 2 st för skoj skull. Kanske man lär sig ngt nytt. Kanske rent av
    funkar också.

    Tack, grabbar

    mvh putte65
    Kan du svetsa TIG så är de bara och göra de
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: IC

    [quote=Mokko J]
    Citat Ursprungligen postat av putte65
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":2r0mus9v
    Jag vill nog påstå att 250hk är lite för mycket för den gamla IC´n.
    Mitt tips är att hålla ögonen öppna efter en IC av nya modellen. Det är kanske inte akut att byta men byte bör stå högt upp på önskelistan.
    Tja urban mannen. Hur e det? Ja, kanske man skall satsa på en annan, vad vet jag. Men sedan har jag ju 2 st orginal IC så man skulle kanske testa o
    sätta ihop 2 st för skoj skull. Kanske man lär sig ngt nytt. Kanske rent av
    funkar också.

    Tack, grabbar

    mvh putte65
    Kan du svetsa TIG så är de bara och göra de [/quote:2r0mus9v]

    Tja. Inte jag inte, men vad har man kompisar med behörighet & kunnande till, ha ha.

    mvh
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Ska du svetsa ihop 2st ices så kan du antingen TIGa det eller köra med Mig/Mag

    Kolla min signatur för att se hur dubbla 9000ics ser ut

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Jag skulle säja att den verkliga beränsningen på en orginal IC är hållbarheten de ligger vid ca 1,4 bar sen kan man öka marginalen något genom att slå buntband runt den.
    detta avhandlar ju inte vad som händer med insugs tem osv vid en "förliten" IC
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  2. Intercooler 9-3 ss -04 ??
    Av stolze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 13:28
  3. Intercooler 9-3 SS
    Av xoxzzj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 20:52
  4. intercooler
    Av viggenmicke i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •