Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oktan

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198

    Oktan

    Jag har hela sommaren tyckt att min bil går dåligt och att laddtrycket varit lågt på sina 1.3bar.
    Nu när jag kört upp 2 tankar 95oktan så måste jag säga att det är ingen skillnad mellan 95 och 98 som bilen normalt går på, laddtrycket är även det detsamma. Borde det inte vara lägre med 95 oktan?
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    nej du märker ingen skillnad.. med 98 så kan du köra högra laddtryck än 95. alltså 98:an klarar spikningarna bättre
    Subaru Legacy

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 247
    Seek and ye shall find.

    Det finns minst ett dussin trådar som avhandlar skillnaden mellan 95 och 98 oktan och olika årstider (och andra yttre förhållanden).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av davva
    nej du märker ingen skillnad.. med 98 så kan du köra högra laddtryck än 95. alltså 98:an klarar spikningarna bättre
    Mjo det vet jag men eftersom man skall köra med 98oktan på bilen för att den skall lämna 270 pållar så borde det nu innebära att jag får lägre laddtryck på 95oktan eller?
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Hhmm, påverkar väl inte laddtrycket direktverkande... en aningen högre förbränning får man men du har väl apc på bilen hoppas jag, och apc systemet har inte en aning om vilket oktanantal du tankar....

    Som sagt ovan tillåter ju 98 ngt högre laddtryck iom den är LIIITE fetare och sänker gränsen för spikningar...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Citat Ursprungligen postat av DABJ
    Mjo det vet jag men eftersom man skall köra med 98oktan på bilen för att den skall lämna 270 pållar så borde det nu innebära att jag får lägre laddtryck på 95oktan eller?
    Inte säkert att det blir så nu när det är lite kallare ute.
    Med lägre temp i insuget kanske det räcker med 95oktan för att hålla spikbert på avstånd.

    Om bilen laddar förlite kanske det är dags att felsöka lite

    ÄR bypassventilen hel & tät ?
    IC ?
    Slangar ?
    mm mm ....
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Om bilen laddar förlite kanske det är dags att felsöka lite

    ÄR bypassventilen hel & tät ?
    IC ?
    Slangar ?
    mm mm ....
    Spretans ny bypass, slangarna är täta, inget fel på broms kontakten, bytit magnet ventil 2ggr har inte tryck kollat ic men inga "hör" bara läckor, och som sagt den laddar som den skall enligt maptun, men endå tycker jag att den går sämre en den gick från början, jo visst man vänjer sig vid draget och tycker att den känns tam med tiden men detta känns inte rätt.
    hakar jag av WS slangen laddar den tills spärren går in så tryck klockan borde det inte vara heller, eller?
    Turbon har på sista tiden dock börjat dra lite olja i den bemärkelsen att den ryker lite direkt i start ögonblicket men sedan slutar den.
    DI- kassetten är ny och stifen är nya. BTR slangar kollade inga fel.

    Nåja har tröttnat ganska hårt på felsöka, bara att acceptera och köra tills det brakar och sedan stoppa i lite mer godis......
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Den lilla oljan som turbon släpper ifrån sig kan göra att verkningsgraden i IC´n försämras med spikningar och backad tändning som följd.

    Har också för mig att spikbert olja
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 219
    Hur har tändningen ändrats med det lägre oktantalet?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Hur har tändningen ändrats med det lägre oktantalet?
    M.V.H.
    Ingen aning hur kollar jag det?
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. 95-98-99 oktan ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 20:33
  4. 98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 18:52
  5. 98 oktan?
    Av edh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •