Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: T5 vs T7

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311

    T5 vs T7

    Kollat runt massor och även dragit igång tråd i allmänt om 9-3, 9-5 el 9000 men detta med T7motorn får jag ingen riktig klarhet i.

    Någon som har nån uppfattning om hur många bilar som ung. % som drabbas av oil sludge och kolvringarna va dåligt åxå har jag för mig att jag läst? Är det antingen eller alltså antingen krånglar dom eller så krånglar dom inte eller är det dålig konstruktion på alla?

    min fundering är ju 9-3sport -99 el 9-3 aero -00. är det något annat än just motorn som skiljer dessa bilar åt (koppling, dämpning, vxll)? Aeron ligger ju riktigt bra i pris så det känns dumt att köpa en sport som kostar lika mycket men kanske gått längre än en aero men det kanske är värt det för att slippa motorproblem.

    Alla tips välkomna då jag inte är någon kung på sånna här saker...
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Antalet drabbade rör väl sig om några enstaka procent.

    Kollar man oljenivån regelbundet och ser till att motorn får ny olja minst enligt oljebytesintervallerna så bör risken att drabbas vara ganska liten. Detta under förutsättning av tidigare ägare skött bilen förstås.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311
    jag skulle vilja säga att om det är så att det rör sig om några enstaka procent så är det en aning överreklamerat och alltså inte så mycket att förutse. visst kan man ha otur och åka på ett ras men är serviceboken skött så gäller väl gatantin åxå? något som är helt klart är att detta problem påverkat andrahandsvärdet på bilarna så man får väldigt mycket för pengarna om man köper en 9-3aero som jag ser det. frågade i en annan tråd om valet mellan en 9-3sport vs 9-3aero som gått lika mycket och samma pris och fick som svar att välja 9-3sport utan diskussion, då tycker jag kanske inte att det är så solklart om det rör sig om nån procent bara?
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311
    någon mer som har en åsikt i denna fråga, allt är välkommet!
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    5737

    Re: T5 vs T7

    Citat Ursprungligen postat av Chris
    Någon som har nån uppfattning om hur många bilar som ung. % som drabbas av oil sludge
    Om man ska tro Aftonbladet så är det 3,7% hos de drabbade Saab-motorerna mot normalt 0,5%. Kanske bör tas med en nypa salt iofs...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    köp en riktigt billig och byt till T5 eller smida kolvar i den

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Antalet drabbade rör väl sig om några enstaka procent.

    Kollar man oljenivån regelbundet och ser till att motorn får ny olja minst enligt oljebytesintervallerna så bör risken att drabbas vara ganska liten. Detta under förutsättning av tidigare ägare skött bilen förstås.
    Intressant! Just vad jag funderade på igår när jag bytte olja i min 9-5.

    När du skriver "tidigare ägare skött bilen förstås" så undrar man om risken för ras pga. oilsludge är större på en motor man inte vet nåt om oljehistoriken på än en som fått oljan bytt ofta + ständig tillsyn av nivån och olja av hög kvalitet.
    Är det inte så att oljan slits lite för fort och i kombination med liten mängd olja så accelererar problemet? Då borde väl historiken inte ha så stor betydelse om man börjar sköta detta eller...?
    Jag avser inte risken för ras pga. slitage som uppstår under misskötseltiden.
    Frågan är av hypotetisk karaktör men det skulle vara intressant med lite tankar och synpunkter, självklart skall man sökta sin saab!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 069
    Köp en 9-3 sport -99, det gjorde jag!
    Vet man inte tror man att det är en 9-3 aero -00:a ;p
    f.d. saabare

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Antalet drabbade rör väl sig om några enstaka procent.

    Kollar man oljenivån regelbundet och ser till att motorn får ny olja minst enligt oljebytesintervallerna så bör risken att drabbas vara ganska liten. Detta under förutsättning av tidigare ägare skött bilen förstås.
    Intressant! Just vad jag funderade på igår när jag bytte olja i min 9-5.

    När du skriver "tidigare ägare skött bilen förstås" så undrar man om risken för ras pga. oilsludge är större på en motor man inte vet nåt om oljehistoriken på än en som fått oljan bytt ofta + ständig tillsyn av nivån och olja av hög kvalitet.
    Är det inte så att oljan slits lite för fort och i kombination med liten mängd olja så accelererar problemet? Då borde väl historiken inte ha så stor betydelse om man börjar sköta detta eller...?
    Jag avser inte risken för ras pga. slitage som uppstår under misskötseltiden.
    Frågan är av hypotetisk karaktör men det skulle vara intressant med lite tankar och synpunkter, självklart skall man sökta sin saab!
    Det som kallas sludge är ju egentligen då partiklar i oljan börjar klumpa ihop sig. Detta kan leda till att oljetillförseln stryps och att oljan mister en del av sina smörjande egenskaper. Har motorn varit dåligt skött tidigare så vet man inte hur sliten motorn är såvida man inte skruvar isär den.

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Det finns ingen möjlighet att veta om de procenttal "drabbade" som nämns här och där är med sanningen överensstämmande. Fråga Volvo hur många procent växellådor de verkligen bytte på 800-serien.

    Man kan heller inte veta hur många procent som drabbas i morgon, nästa vecka, nästa år. Den tekniska grunden är 100% av bilarna drabbade av.

    Bevisligen rullar mängder av friska T7-bilar omkring dagligen, men personligen kommer jag aldrig någonsin att få nerver starka nog att köpa en egen. Åtminstone så länge det finns alternativ.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    3,7%..... vem vet hur sant det är? Det lär ju finnas "de" som försöker tona ner problemet!
    Och om 4% har RASAT, hum många bilar åker runt med slitna motorer, tickande bomber?
    Bytta kedjor, drev, turboagregat m.m. men hur ser tex vevlager/ramlager ut av all metall och rutten olja?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Siffrorna på 3,7% kommer ifrån försäkringsbolaget Folksam vill jag minnas. De ska ha ganska bra koll på detta.

    Håller man koll på oljan bör risken att drabbas vara mycket liten, drabbar främst de som slarvar med oljebytena. Saab är ju inte direkt den enda tillverkare som är drabbade av dessa problem.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Vet inte hur många av er som sysslar med bilar dagligen, men jag har reagerat på en sak, och det är 9-3SS, när man tömmer oljan, så sista skvätten som kommer är alltid klumpig med sotklumpar (sludge), tycker att med dålig erfarenhet från Saabs T7 motor som borde man löst detta problem i en ny generation motorer men icke. Sen kan man ju fundera på hur miljövänliga alla low-friction motorer är, då dessa i regel har en väldigt hög oljeförbrukning. Det man sparar i bensin tas igen många gånger om i olja, sen så förbränner även motorn oljan (det som inte läcker ut då, pga av övertrycket i vevhuset) och då blir inte avgasvärdena särskilt bra, och räknar man då till att felprocenten hos motorerna med ras eller dyl ökar, så ökar även miljöbelastningen där, ifrakter av både olja och motorer, dessutom nersmältning på nytt av gamla motorer. Det finns ju några som gör sig lite pengar här, och det är den väldiga metallindustrin. Då både i specialmetaller för att motorn ska klara sina små toleranser, och i återvunnnen metall till nya motorer.
    Alla biltillverkare har ju samma problem i och med att dom införde lågfriktion, borde man då inte börja fundera på om det är värt alla bekymmer och ökade utvecklingskostnader. Det är ju billigare att göra en skottsäker motor än en som ligger på gränsen, då alla material och beräkningar måste vara 100% eller helst mer, vilket mänskliga naturen aldrig klarar av.
    Nä första biltillverkaren som säger att lågfriktion är skräp och inte miljövänligt, kommer jag alltid att respektera.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 186
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Antalet drabbade rör väl sig om några enstaka procent.

    Kollar man oljenivån regelbundet och ser till att motorn får ny olja minst enligt oljebytesintervallerna så bör risken att drabbas vara ganska liten. Detta under förutsättning av tidigare ägare skött bilen förstås.
    Tre punkter till:
    1) Kolla vevhusventilationen vid varje service (blås igenom slangar, kolla backventiler).
    2) Åtgärda alltid motorstörningar och/eller lysande check engine utan dröjsmål, samt kör aldrig med läckande downpipe. Det kan finnas en risk att bilen går med fel blandning med ökad sotbildning, som kan blockera kolvringarna, som följd.
    3) Om bilen ska stå oanvänd en längre period, byt olja, det verkar finnas risk för att att sotpartiklar sedimenterar på olämpliga ställen annars.

    Men det är klart, om allt annat är lika (vilket det dock sällan är) skulle jag nog välja en T5 över en T7-motor, eftersom den smutsar ner oljan i motorn mindre så kan man förvänta sig lägre slitage. Men priset är väl att den drar någon centiliter mer per mil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •