Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Laga slutsteg?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439

    Laga slutsteg?

    Har ett 4 kanals Mutant steg som inte vill fungera så jag tänkte höra om det överhuvudtaget är möjligt att laga slutsteg? Symptomen är att när man slår på stereon så kopplar steget på i typ 1 sekund sen slår det ifrån. Säkringen är hel och så... Sitter en lampa som lyser grönt/rött och den lyser grönt i typ 1 sekund sen lyser den rött.... Har testat med ett annat steg i bilen och det fungera så det är inte fel på några kablar....
    [Turbolover]

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Du har säkert haft sönder sluttransistorerna eller slut icn.(integrerad krets och inte interkyler).
    Nog inte svårt att laga men det förutsätter elektronikkunskap.
    Kan ju lämna in det men radioreparatörer tenderar till att vara dyra i drift.
    Så antingen laga själv, eller nån annan som kan men lite vid sidan av så att säga.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Du har säkert haft sönder sluttransistorerna eller slut icn.(integrerad krets och inte interkyler).
    Nog inte svårt att laga men det förutsätter elektronikkunskap.
    Kan ju lämna in det men radioreparatörer tenderar till att vara dyra i drift.
    Så antingen laga själv, eller nån annan som kan men lite vid sidan av så att säga.
    Okey... Ja el är ju på långa vägar inte min grej så det är ju bara att glömma... Får väl leta upp nån som är lite kunnig kanske då..
    [Turbolover]

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Har det dött utan anledning, eller nåt hänt?

    Gissning 1:Kanske slut-trissorna eller drivsteget därtill som ovan

    Gissning 2: Drivsteget i switchdelen, den del som gör om 12V till en spänning och ström som Slutstegsdelen gillar.

    Vet inte va Mutant är för steg, men ofta har billiga slutsteg underdimensionerade nätdelar..

    Edit: ger det ljud i någon sekund, eller blinkar bara leden till?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Om du kopplar ur högtalalare och lågnivån, blir det så då med?
    Om JA, så är det i steget problemet sitter, om NEJ så är det fel någon annanstans, typ högtalare eller kablar.

    Om det är steget så är det riktigt jobbigt att hitta felen utan elektronikkunskap, rätt utrustning och ett elschema...
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Har det dött utan anledning, eller nåt hänt?

    Gissning 1:Kanske slut-trissorna eller drivsteget därtill som ovan

    Gissning 2: Drivsteget i switchdelen, den del som gör om 12V till en spänning och ström som Slutstegsdelen gillar.

    Vet inte va Mutant är för steg, men ofta har billiga slutsteg underdimensionerade nätdelar..

    Edit: ger det ljud i någon sekund, eller blinkar bara leden till?
    Nej förut va inte steget fastskruvat så det är möjligt att det kanske fått sig en smäll nångång... Nej det spelar inte utan lampan lyser grönt precis när man startar stereon sen lyser det rött... Det tar ju en stund för stereon att läsa en skiva iof men har för mig att jag testade att koppla in steget medans stereon va igång och då va det väl ljud i en sekund(tror jag)...

    Sånt här steg är det: http://www.slsaudio.se/prodexpo.asp?pri ... search.asp
    [Turbolover]

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Om du kopplar ur högtalalare och lågnivån, blir det så då med?
    Om JA, så är det i steget problemet sitter, om NEJ så är det fel någon annanstans, typ högtalare eller kablar.

    Om det är steget så är det riktigt jobbigt att hitta felen utan elektronikkunskap, rätt utrustning och ett elschema...
    Det har jag inte testat... Men jag får väl testa de när jag får tid och se vad som händer...
    [Turbolover]

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Hej.
    Om steget nu visar sig vara trasigt så är det mycket tveksamt om det lönar sig att reparera det med tanke på nypriset, iaf inte om du måste lämna in det för rep. spar dom pengarna till ett nytt av annat fabrikat kanske...
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Det steget är inte någon idé att reparera. Du kommer att lägga ut lika mycke på reparation som steget är värt. Nu kommer jag ej ihåg vad detta kostar nytt, men det är väl inte så mycke?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Det steget är inte någon idé att reparera. Du kommer att lägga ut lika mycke på reparation som steget är värt. Nu kommer jag ej ihåg vad detta kostar nytt, men det är väl inte så mycke?
    Jo det gör väl de... Det kostar runt 1400 :- nytt.. Men får väl leta upp nått nytt steg på Elmia i påsk
    [Turbolover]

Liknande ämnen

  1. laga SID?
    Av Liljeblad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 21:07
  2. Laga T5 box
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •