Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: JAG BLIR TOKIG! (SAAB 9000)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    JAG BLIR TOKIG! (SAAB 9000)

    Nu har bägaren runnit över!!

    Min bil är HELT CP! rent utsagt...!

    Under färd händer följande (inte alltid) Bilen går hur fint som helst, tills den inte längre svarar på gas, samma kännsla som att få soppatorsk, man trampar fullt och den varvar max 2-3tusen varv. Sen bluddrar den och motorn låter konstigt sen "släpper" de och den varvar normalt igen. Ställer jag mig sedan i en korsning utan att hålla gas så börjar den hosta och sedan dö. Sen är den väldigt tjurig att få igång igen. Nåväl, när jag ska iväg dagen efter startar den bra igen, men samma problem under färd. MEN låter jag bilen stå 5-6 dagar som nu när jag legat och varit sjukt så tänder den inte alls! Den står bara och tuggar startmotor. Tog bort stiften idag och dom luktar bensin och är svarta?? Vet inte.. ser ut som olja eller nått! Och dom är relativt nybytta. Jag förstår inte vad som är fel, och tokig blir jag då jag behöver bilen i jobbet. Soppapumpsrelä är bytt, finns det nått mer relä som kan spöka?? Så kanske jag kan skifta runt det nya lite. Bilen är en Saab 9000i -88 med KAT
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    ingen som vet nått om detta???
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Provat att byta luftmassamätaren?

    Kollat bränsletrycksregulatorn så membranet inte är sönder och motorn får soppa via vacumslang?

    Kollat tändpulser i TSI-utttaget när bilen inte startar (tänkte på kass vevaxelgivare)?

    Fukt/vatten vid golv under förarsäte där EZK-styrdon sitter?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    LMM är bytt

    vart sitter bränsletrycketregulatorn??

    Ja, det är alltid vatten på golvet vid förarsätet.. värmepaketet läcker väl .. vatten försvinner det iaf..

    en kul grej är att om jag puttar in han i varmgaraget nu så kommer han starta om 1-3 dagar
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Leta reda på styrdonet under förarstolen och kolla så det inte är fuktskadat. Lätt kontrollerat.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 031
    Kolla även soppafiltret, har för mig att det sitter väldigt lättillgängligt i motorutrymmet på din bil. Säkert inte det som är det huvudsakliga problemet, men du kan iallafall eliminera ett ev orsak.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Styrdon... när jag väl dragit igång den med en annan bil så kan jag få igång den via nyckeln utan problem.... ett tag iaf
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  8. #8
    Låter nästan som om det skulle kunna vara tändspolen.
    Min bil var nästan lika dan, och då byte jag tändspole och då funka bilen prima dvs tills nästa problem dök upp...
    Mvh Anton

  9. #9
    Hej,

    Kolla om slangklämman som håller ihop rören ner till tanken är paj. I så fall läcker den in vatten. Hade typ samma problem med min 9000 -91 i höstas och då var det det som var problemet.

    Kör du med k-sprit i tanken borde det dock inte vara det som är problemet.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Hade något liknande på min gammla 9000 -89

    Då var det två tändkablar som läckte sporadiskt. Bilen morrade, reagerade inte på pedalen osv.. Hittade det problemet på väg till göteborg. Ordnades tillfälligt med eltejp.

    Fukt i fördelaren, kolla locket efter sprickor osv.. Jag har haft något liknande där också.

    Som någon tidigare nämnde, tändspolen? Men då borde den starta om bilen stått några dar iofs.
    nu med fiatmotor..

  11. #11
    Tändmodulen kan också vara dålig. Kontakten mot kylplattan försvinner under åren och motortvättar och sedan blir den för varm när man kört ett tag, motorn hackar och sedan pajar den helt.
    /sniclas
    --- Chips é gott gott ---

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    vad siter de för stift i ? saabaran e väldigt känslaig .. de ska va ngk stft

    bors bero elelr anant jubnk e förkastligt

    slår ett slag för btr
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Kolla även soppafiltret...

Liknande ämnen

  1. hjullager! ELLER? blir tokig!
    Av thor3n900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 20:36
  2. blir tokig på bränslemätaren!!!
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 11:15
  3. [LÖST] P0130 jag blir tokig! Bilmodell okänd!
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 22:53
  4. Bromsproblem, jag blir tokig
    Av Aero4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 00:22
  5. Avgasrening. Jag blir tokig!
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •