Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Linda katalysator med värmebandage?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803

    Linda katalysator med värmebandage?

    Hej!

    Är det möjligt att linda en racekatalysator med värmebandage? Alltså jag begriper att man kan göra det såklart men är det bra?

    Tänkte att då blir man av med en del strålningsvärme till sumpen och sparar oljan lite grann kanske..

    Det jag kan tänka mej som kanske är mindre bra är att all värme blir kvar i katen varpå den brinner upp invändigt

    Nån som vet och eller testat??

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kapa och flytta bakåt är väl en bättre ide.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Kapa och flytta bakåt är väl en bättre ide.

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Kanske går det att få plats med en rostfri plåt mellan kat och tråg. Gör väldigt mycket.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Dr boost hade några riktigt bra synpunkter om detta i någon annan tråd! Enligt uppgift så är de mest spel för galleriet att flytta på kat osv, kan rentav få andra bieffekter.
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OK, nu skall vi fundera lite....

    Katalysatorn är isolerad, hur ofta brukar dess yttre glöda ?
    Ponera att katten flyttas, ersätts med ett rör, det fanskapet kommer dock att glöda, värmer tråget avsevärt bättre än katalysatorn.

    Håll er till nå't ni begriper.... ge tusan i att flytta katten, man blir bara svett av arbetet....
    Låt du den sitta och byt hellre olja oftare ist.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OK, nu skall vi fundera lite....

    Katalysatorn är isolerad, hur ofta brukar dess yttre glöda ?
    Ponera att katten flyttas, ersätts med ett rör, det fanskapet kommer dock att glöda, värmer tråget avsevärt bättre än katalysatorn.

    Håll er till nå't ni begriper.... ge tusan i att flytta katten, man blir bara svett av arbetet....
    Den satt som en snöboll i skrevet....

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    DrBoost har säkert rätt MEN jag tror inte att racekatalysatorn är isolerad, därav min undran...

    Flytta den kommer aldrig att ske, men ett bandage kunde va smidigt, frågan är om katen tar skada av det...


    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    katten bör inte ta skada av det, bandaget håller ju faktiskt inne värmen vilket egentligen bättrar på flödet!
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    katten bör inte ta skada av det, bandaget håller ju faktiskt inne värmen vilket egentligen bättrar på flödet!
    Mvh Fredrik
    Nu är det väl ändå så att varmluft tar mer plats än kallluft, eller?

    Men däremot så är det bättre för miljön för värmen leds ner fortare till katten om man bandagerar hela vägen fram till katten.

    Nu säger jag inte att Boosten har fel men är det inte efter att man har stängt av bilen som det värmer på mest på oljetråget, värmen behålls ju bättre i katten än i ett rör. För när man kör så rör det ju sig rätt mycket luft som kyler runt tråget. Den uppfattningen har jag fått, när man känner på katten långt efter att man stängt av motorn är den varm medans rören kallnar väldigt fort. Men om den värmen räcker för att oljan ska må dåligt i tråget är jag inte rätt man att utvärdera, nån kan ju testa

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Korrekt, inte helt sällan så är ju de "fenomenala" räjskattarna av enkelt utförande. De kan stråla rätt bra så att säga...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Korrekt, inte helt sällan så är ju de "fenomenala" räjskattarna av enkelt utförande. De kan stråla rätt bra så att säga...
    Hehe, jag anar ett visst anti mot dessa katalysatorerna

    Dock, vad tror DrBoost om min idé med att linda den? Är det bra eller anus?

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Nja, jag är emot dem eftersom de MYCKET OFTA faktiskt är ganska billiga i sitt utförande. Vidare är det ju faktiskt så att de är inte på när särskilt bra på att rena avgaserna över hela det normala området. De är alltså för små, de har jäkligt liten aktiv area. Så enkelt är det.

    Betr. linda katten, VET inte. GISSAR på att den får problem i längden just på grund av den ökade tempen i manteln. Sprickor o skit du vet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Kanske läge att linda sumpen istället

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Kanske läge att linda sumpen istället
    Skulle nog lägga bladguld på sumpen, lättare att lägga dit och är en utmärkt värmesköld.
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Jag kom på lösningen!!


    Jag ökar helt enkelt farten för att få mer kylning!!

    Det är kanske inget stort problem, tänkte mest en tanke bara att om i fall man skulle...

    Tanken att linda sumpen är sådär kul oxå..

    Jag lägger ner detta, jag har fått för mig att man stänger inne värmen i katen med det däringa bandaget vilket medför sprickor och skit..


    10000:- är inget kul att labba med på det viset tycker jag..

    Tack för alla idéer och tankar.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    En katalysator måste arbeta inom ett visst temperaturintervall för att fungera. Blir det för varmt kan också katalysatorn skadas, ökad risk för termisk utmattning av rör/höljen finns också om temperaturen är högre.

    Hos tävlingsbilar är det vanligt att katalysatorn sitter väldigt långt bak. Dock inte för att minska strålning från katalysatorn.

    När det gäller katalysator och liknande så sker värmeöverföring främst via strålning. Det är alltså strålskydd man bör använda om man ska begränsa värmeöverföringen. Finns här många alternativ, allt från rostfria plåtar till äkta guld.

    Tänk också på att oljetråget kyls genom konvektion, isolerar man tråget finns risken att oljetemperaturen stiger.

Liknande ämnen

  1. När behövs värmebandage?
    Av JAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 13:19
  2. Elhissvajern - hur linda på trumman ?
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 22:45
  3. Katalysator 9-3ss
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 22:12
  4. Värmebandage till avgas..
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •