Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" till

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" till

    Hej

    undrar helt enkelt om det är någon som kör med steg 1 till 9000 LTT -94-98 från BSR/"Speedparts"? Och vad ni tycker om det.

    Mvh.
    Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    138
    Jag körde med bsr steg 1 i somras i min ng900. Vi har samma motor och får båda 227Hp/346Nm efter trim. Jag kan därför bara uttala mig om motorkarraktären som borde bli ungefär likadan. (Vet inte om det är samma utväxling på 9000 och ng900)

    Innan trim kändes min bil jämnstark(slö) från det att turbon börjar ladda till ca 4000 rpm. Efter trim drar bilen mer och mer och gör sitt yttersta vid ca 4000 rpm för att sedan dala lite. Det känns som man vill gärna pricka denna momenttopp vid omkörningar, när man gör det går det undan...

    Jag har en känsla av att turbon börjar ladda lite tidigare än original också, dvs det blir lite bättre drag på lågvarv, högst marginellt.

    Efter trim blev bilen lite mer känslig vid t ex starter. I min bil krävdes lite mer gas för att göra smidiga starter. Jag får för mig att detta beror på
    att den "snålar" med soppan när man man inte gasar så mycket. Kan vara nåt skumt med min bil också...

    Jag fick ned bränsleförbrukningen något på långresa.

    Jag kan inte uttala mig om kundservice på någon av firmorna eftersom jag köpte begagnad trimmad styrbox.

    Motorn blev egentligen alldeles för stark för bilen! Vid omkörningar på spårig väg är det bara ett be en bön och hålla i ratten för kung och fosterland. 9000 spårar inte lika mycket tack och lov.

    På det stora hela blev jag jättenöjd!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 238
    Jag vet inte riktigt hur det är med BSR/speedparts trim, men jag kör med Maptun steg 1.
    bilen är en 9000 2,0 LTT Automat, jag upplever bilen som skönare att köra tack
    vare vridet, man behöver inte ha en massa varv längre för att det ska börja
    röra på sig, men när man kommer upp imot 3500 rpm, då börjar det röra på sig ordetligt.

    Skillnaden mellan orginal och chipad LTT är mycket stor, mycket större änn jag
    hade förväntat mig.

    Så jag kan starkt rekomendera MapTun, kanske inte billigast men väldigt bra program,
    och jag är mer änn nöjd med servicen ifrån dom, jag tror dock inte att det är
    någe fel på Speedparts/Bsr för den delen heller.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    45
    men jag då, har har en 9000 ltt -93 2,0 ocj ett speedpartschip som ska ge 72 hp.... hur gör jag för att få ut max effekt ? måste jag byta turbo ? intercooler o avgas har jag redan...

    tjoo !
    saab för alltid :P
    Saab 9000 CSE 2,0 ltt -93 steg 2 speedparts !
    http://www.garaget.org/?car=8492

  5. #5

    Re: Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" t

    Citat Ursprungligen postat av MerlanR
    Hej

    undrar helt enkelt om det är någon som kör med steg 1 till 9000 LTT -94-98 från BSR/"Speedparts"? Och vad ni tycker om det.

    Mvh.
    Martin
    Jag åker en 9000 98 LTT med BSR steg 1
    Måste säga att jag är nöjd, Vridet ligger väldigt tidigt .. kanske lite för tidigt.
    Men bensin förbrukning och körbarhet i övrigt är bra.
    Så helhetsintrycket är bra.. jag kompletterade med ett sportluftfilter
    som sitter i orginalburk.
    Min orginal dump gav upp efter ca 5 månaders körning, (plast dump uhh)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    338
    Kör med bsr steg1. Himla nöjd med denna chipning. Tycker den går över förväntan efter chipning.

    Har även speedparts 3" downpipe, öppen kat o sportluftfilter.

    Med detta så gjorde den 100-150 på 5,9s med 2 pers i bilen, visserligen kallt ute.
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    455
    kör även jag med Speedparts Steg 1 i min 2.0ltt 9000 från 97.

    Fungerar klockrent, drar lite soppa, drar jämnt och fint, men blir riktigt pigg runt 3500-4000rpm.
    Inga bekymmer alls faktiskt...
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Min orginal dump gav efter ca 5 månaders körning, (plast dump uhh)
    Vilket nog inte berodde på trimmet. Men alla ni som kör 9000 med påställt program, har ni provat vända på AV:n? Om inte så blir det kanske ännu roligare... om man står ut med lite juckigare gummibandskänsla.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 14:15
  2. Laddtrycksmätare från speedparts "passar inte"
    Av Mymn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 05:38
  3. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •