Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: byta pinjonglager! vem kan?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701

    byta pinjonglager! vem kan?

    finns det någon som kan eller någon som vet någon som kan byta pinjonglagret i en og900 5vxl låda? kostnad ungefär?

    Mvh Lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    inte i lunda trakten... men om du mailar dennis på EBB på Wermdö i Stockholm så kan han nog rekommendera någon...

    han är en av de bästa på lådor i stockholm har jag fattat det som...

    www.ebb.se
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  3. #3
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Vanligen byts hela lådan till en renoverad. Utbytessystem så att säga...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    oki tack för svar

    lådan är i bra skick förutom att den viner = pinjong lager dåligt. nåja har skaffat en ny låda nu iaf så det löser sig.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    popeye ser att du är online


    og900 5vxl
    6ans primär o en 91ans låda i bra skick. klara den 300 hästar i nedförbacke o medvind?

    mvh Lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    og900 5vxl
    6ans primär o en 91ans låda i bra skick. klara den 300 hästar i nedförbacke o medvind?

    mvh Lotus
    Klarar nog 400hkr... Det är vridmomentet som dödar. Mycket vrid på låga varv drar isär dreven. Så storturbo och höga varv borde vara bäst.

    Och f.ö så tror jag mer på en 4vxl kokill låda. Den jag hade i Aeron höll fint, ja dreven asså. Dock pajja jag en synkring... (=ha kopplingen nere under HELA växlingen)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    og900 5vxl
    6ans primär o en 91ans låda i bra skick. klara den 300 hästar i nedförbacke o medvind?

    mvh Lotus
    Klarar nog 400hkr... Det är vridmomentet som dödar. Mycket vrid på låga varv drar isär dreven. Så storturbo och höga varv borde vara bäst.

    Och f.ö så tror jag mer på en 4vxl kokill låda. Den jag hade i Aeron höll fint, ja dreven asså. Dock pajja jag en synkring... (=ha kopplingen nere under HELA växlingen)
    Man kan ju hjälpa koppling o synkring genom att varva upp/ner motorn mellan växlingarna.

    Tänkte skaffa en TD04 med 16-19T o 7# avgashus. Antar att maxladd på 3an kommer strax efter 3000varv då. (maxladd i mitt fall 1,4bar). Det är nog bättre för lådan än en 15T 6# avgashus iaf... Svårt att få en "BMW" vridmomentskruva i en saab o ändå har körbarhet med turbon. Framförallt svårt i en bosch bil, i Trionic går ju allt att mappa för att göra motorn snällare för lådan.

    Hittade en 4vxl låda fast den var inte kokill o de jag fått höra är att 91ans låda är lika stark som en vanlig 4vxl låda. Börjar bli småtrött på att leta låda till bilen för övrigt. När jag hitta en som säljer en kokill låda kommer jag köpa den som säkerhet. 4vxl kokill o 8ans primär med 1,7bars laddtryck på 1an så kommer man nog steka de flesta
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    popeye ser att du är online


    og900 5vxl
    6ans primär o en 91ans låda i bra skick. klara den 300 hästar i nedförbacke o medvind?

    mvh Lotus
    Sätt ett stort, rött kryss över denna symbolen på spaken. "3"
    Då finns kanske, eventuellt, möjligen chansen att det klarar sig.

    Då backen valde att försvinna i somras på min 4-petare och min låda från EBB ej kommit
    så föll valet på lådan från min före detta vinterbil.
    En 5-pet från en 900s -90 med 6:ans primär.
    Okej dryga 30´mil varav de sista 1500 i min ägo MEN inga missljud.
    Tajt och fin. Skrapade nån gång ibland på 2:an, inga pinjongljud eller liknande.

    Denna åkte i och fick gå från förtidspension rakt in i hetluften.
    Fixade detta med bravur. Ett tag.
    Bla avverkades STCS Mantorp med Acc, familjekörning samt bankörning.
    32 mil enkel resa. Kommer hem och ställer bilen i garaget.
    Nästa resa blir inte ens en mil lång. Måttligt gaspådrag på 3:an resulterar
    i ett otrevligt rassel och endast 5:an går att peta i.
    Var som tur var på väg till mekgaraget och lyckas med lite koppling ta mig dit.

    Hur som haver, till 300 hästar skulle jag rekomendera "något riktigt".
    Jag har inga 300 hästar och jag har tagit sönder några lådor.
    Hoppas slippa det med den lådan som ska i nu i vinter.

    Å andra sidan så länge man åker på orginal bränslesystem (LH) så har man sällan (aldrig?) 300 hk i en B202.
    (Klassar Johan "877" Thörn som undantaget som bekräftar regeln)

    Lättare trimning och snäll körning så håller det säkerligen.
    Styggare trimning ELLER stygg körning så kommer det att rasa.

    Har du orkat läsa meningslöst dravel ända hit så kom ännu en rad här.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    tack för din input i ämnet Per

    Mjo men en Mit Td05 laddar ju toktidigt o högt laddtryck med den dödar garanterat en låda med tiden. Jag har idag en Garret original som jag stressar till 1,3bar men det kommer mest på 4an o 5an. Helst ska man ju inte segdra med fullt laddtryck o husvagn på alla växlar.

    Och NEJ idag har jag inga 300 hästar utan kanske mer 220-240max. Men en ny turbo som jag skrev om innan kommer att införskaffas innan sommaren om inte alla lådbyten ruinerar mig. Den ger tillsammans med min övriga hårdvara strax under eller runt 300 hästar. Med ny IC o gröna spridare lär jag trilla upp på 310 hästar med lite flyt.

    Känns som att en 4vxl kokill-låda blir seg att ha o göra med i statstrafik. Helst eftersom den går nästan 70km/h på 1an med 8ans primär. Vill till att ha en extrem turbo för att blåsa liv i motorn då annars blir nog bilen riktigt seg.

    Med min laddtrycksstyrare (turboXS modell) kan man dessutom skapa en fördröjning på turbon. Första lådan jag förstörde var det med 4an jag rensa drevet. Då höll den 4månader med laddtryck uppemot 1,7bar. Försökte ju få bra 100-150 tider...

    Tror jag håller mig till 5vxl lådor så långt som möjligt eftersom bilen inte bara ska användas till bankörning. Får istället sänka laddtrycket i bilen när jag inte behöver full kräm.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    tack för din input i ämnet Per

    Mjo men en Mit Td05 laddar ju toktidigt o högt laddtryck med den dödar garanterat en låda med tiden. Jag har idag en Garret original som jag stressar till 1,3bar men det kommer mest på 4an o 5an. Helst ska man ju inte segdra med fullt laddtryck o husvagn på alla växlar.
    Jag åker med en gammal Trim60 som ger 1.5 bar runt 2800 rpm.
    Detta backar till ca 1.3 runt 5000-5500 rpm.
    Funderar på en större och "segare" snurra.

    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Och NEJ idag har jag inga 300 hästar utan kanske mer 220-240max. Men en ny turbo som jag skrev om innan kommer att införskaffas innan sommaren om inte alla lådbyten ruinerar mig. Den ger tillsammans med min övriga hårdvara strax under eller runt 300 hästar. Med ny IC o gröna spridare lär jag trilla upp på 310 hästar med lite flyt.
    Då ligger vi kanske på samma idag.
    Vad ska du ha för styrsystem för din konf?
    Valde MSnS själv (av budgetsjäl )
    Polaren med 900 aero med en td04 18t passerade 1 bar strax efter 2000 rpm. Något att fundera på kanske.

    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Känns som att en 4vxl kokill-låda blir seg att ha o göra med i statstrafik. Helst eftersom den går nästan 70km/h på 1an med 8ans primär. Vill till att ha en extrem turbo för att blåsa liv i motorn då annars blir nog bilen riktigt seg.
    Lyckost som har fått tag på en 8:a.
    Dementerar dock svårigheter i stan med 4-pet.
    Helt underbar i stan och överallt faktiskt. Finns ingen anledning till 5 växlar enl mig.
    Med en GM 34506 med 7:ans primär hade jag ~70, ~120, ~180 samt 240 @ 7000 rpm.

    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Med min laddtrycksstyrare (turboXS modell) kan man dessutom skapa en fördröjning på turbon. Första lådan jag förstörde var det med 4an jag rensa drevet. Då höll den 4månader med laddtryck uppemot 1,7bar. Försökte ju få bra 100-150 tider...
    Ingen APC?

    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    Tror jag håller mig till 5vxl lådor så långt som möjligt eftersom bilen inte bara ska användas till bankörning. Får istället sänka laddtrycket i bilen när jag inte behöver full kräm.
    Ok. Alla är vi saliga i vår tro.
    Jag skulle aldrig klara att förlora ett rejs pga "nedställt ladd".

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    1bar vid 2000 varv går inte. dödsdömt. 1,5bar vid 3500varv vill jag ha. Mer än 1,5 börjar allt gå sönder så snabbt. Helst vill jag ha trionic i min bil med DI så klart. La upp några trådar men inga svar på hur jag skulle göra. Kostar ju en del att mappa trionic men väl värt det när det är klart. Bilen blir ju bättre på alla sätt.

    GTBB turbos finns ju så klart ifall man vill ha något större som laddar senare men dessa kostar ju uppemot 14000kr... (o då får man bara massa effekt över 3500varv. Trionic kan man ju göra bilen lättkörd o stark på samma gång. Även om det handlar om samma pengar.

    Vem säljer o vad kostar en kokill gjuten 4vxl låda?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  12. #12
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    4-växlat är inga problem, varesig det gäller bana, stadstrafik eller motorväg. Kör med sjuans primär i min kokillåda, och det funkar klockrent!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    måste kolla hur fort det går att köra med en og900 först bara innan jag går på 4vxl... givetvis på autobahn

    6ans primär o en 4 petad vad ligger varv på ifall 120km/h @ 4an
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På og900 finns det bara en vettig väg att gå om man inte vill byta lådor på löpande band.

    Håll nere laddtrycket (= vridet)!!
    1,2-1,3bar kanske är en lagom nivå för att det ska hålla i längden?
    Lägg pengar och energi på att bibehålla det relativt låga laddtrycket till varvstoppet. Höj gärna varvstoppet lite lagom

    Tyvärr finns det alltför många välbyggda 900-motorer och 900 projekt som bara står pga ägarna till slut tröttnat på ideliga lådbyten och den ständiga rädslan för att det ska rasa när gasen används
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    för att höja vartalstoppet måste ju motorn balanseras o helst ska man ju ha mekaniska ventiltryckare som varvar högre.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    måste kolla hur fort det går att köra med en og900 först bara innan jag går på 4vxl... givetvis på autobahn

    6ans primär o en 4 petad vad ligger varv på ifall 120km/h @ 4an
    3050 respektive 3250 beroende pa slutväxel enligt mina beräkningar. Den gar lika fort som en 5-växlad pa femman! Toppfarten är alltsa heller ingen skillnad med samma primär och samma slutväxel.
    Svart 900 T16 91

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    för att höja vartalstoppet måste ju motorn balanseras o helst ska man ju ha mekaniska ventiltryckare som varvar högre.
    Lite mer än std 6200 rpm klarar väl tryckarna och orörd grundmotor.

    Säg att du kan hålla 1,2bar till 6700rpm så har du ändå skapligt med effekt med bibehållen driftsäkerhet.

    Hur många hk blir 320Nm@6700 rpm ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Lotus
    för att höja vartalstoppet måste ju motorn balanseras o helst ska man ju ha mekaniska ventiltryckare som varvar högre.
    Lite mer än std 6200 rpm klarar väl tryckarna och orörd grundmotor.

    Säg att du kan hålla 1,2bar till 6700rpm så har du ändå skapligt med effekt med bibehållen driftsäkerhet.

    Hur många hk blir 320Nm@6700 rpm ?
    Hkr = Vridmoment * varv * 0,142

    320 * 6,7 * 0,142 = 304HK ungefär. ifall man ska tro formeln iaf
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Oj, blir det så mycket
    Verkar väl som ett vettigt koncept att satsa pengarna på.

    6700 rpm ska väl inte vara några probs med orörd grundmotor?

    Återstår då att fixa andning och motorstyr för max 1,2bar och som håller i till varvstopp ..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    räcker med bra IC, stor turbo, mycket bränsle för att nå 300hästar med og900 T16. Grenröret klarar 300hästar, toppen klarar runt 300 hästar, röda spridare klarar 300 hästar. sköter man motorn med bra olja o inte har några problem sen innan varvar den iaf till 6000 varv utan problem.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

Liknande ämnen

  1. Byta pinjonglager med lådan kvar i bilen?
    Av sOFFe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 17:50
  2. pinjonglager 9-5
    Av viperniklas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 12:10
  3. Spel i pinjonglager mm????AKUT
    Av Proffa-Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 23:04
  4. Alla säger Pinjonglager???
    Av GULSAAB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •