Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vem betalar påställning?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Vem betalar påställning?

    Köpte min 9-3:a utav en bilhandlare i september och bilhandlaren har varit seg som fan med att fixa finansieringen så först den 16 oktober var allt färdigt och nu har jag fått hem ägarbevis från Vägverket tillsammans med en påställningsavgift på 740:-....


    Är det jag eller bilfirman som ska betala detta?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Vad är påställningsaavgift?

    Är det en importbil och du blir första "ägare" som kommer det nog fler avgifter.

    Men är det en vanlig svensksåld bil så är det vägskatten t o m årsförfallodatum för denna, samt eventuellt en registreringsavgift på ca 25 kr, Som också betals 1 ggr per år. förmodlogen redan debiterad på tidigare ägare.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    svensksåld....

    Det är som du säger årsskatten fram till april 2004 (har en 1 som sista siffra)...

    Bilen är alltså avställd just nu men jag får köra den fram till sista inbetalningsdatumet.....

    Jag ska alltså betala resterande skatt för detta året p.g.a att bilen har varit avställd....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Du som registrerad ägare är skyldig att betala skatt.

    Om du säljer bil med obetald skatt eller avstäld och ställer på den så blir du betalningsskyldig för skatten.

    Och byter du in bilen på en firma så ställer dom av bilen och får till baka överskotts skatten.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Det stämmer bra det, tidigare ägare har fått tilbaka pengar för den tid som han inte äger bilen, sedan kommer nästa ägare och betalar från det han köpt bilen fram till nästa skatteperiod.

    *Edit* Det kan även vara bilfirman som tar resterande skatt, är inte säker
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Jag har då alltid sett till at köpa bilarna klara från firman.
    Har du inte kontrakt på bilen skattad o besiktad från din handlare måste du själv betala detta.

    Lärpengar...

    Om jag köpt privat, har jag fått betala själv när jag ställer på bilen/hojen.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Köpte en ny 9-5 -03:a i januari från BeköBil i GBG.

    Efter några veckor kom en räkning från Bekö. runt 750kr för 3 månaders skatt..

    Ringde och klagade - Vafan då, här kör man in en precis nyskattad V40 som ni "bara tar" och får tillbaka skatten på, och så ska jag behöva betala för en ny bil som jag köpt hos er för typ 350 TKR.. Sluta skämta nu..

    Säljaren var tillmötesgående och skulle fixa detta.. Inget hörde jag, men i april kom en påminnelse.. Ringde och talade med ekonomi.. Dom fixade det sa dom.. I juni kommer nästa brev.. Blev riktigt jävla irriterad och ringde igen - det fixar vi..

    Efter det har jag inte hört något alls.. Förrän i förra veckan - då kom en kredit på denna skatt...

    Svaret från Bekö från första början; Normalt när vi säljer en bil i vår region så fixar vi detta, men eftersom du bor utanför GBG regionen (Stenungsund, 4,5mil, Kongahälla bilcity ligger 2mil ifrån, i kungälv) så blir det såhär.

    Jävla jidder... Tala om att man haft god lust att ringa till käre "Sverre" i SVT´s "PLUS"... :-)
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

Liknande ämnen

  1. Påställning av sommarbilen
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:40
  2. Påställning - råd?
    Av Eindpeng i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 19:43
  3. Service inför påställning
    Av asuskic i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 14:46
  4. Påställning (vårkänslor)!
    Av Airflow i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 23:26
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •