Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Försämrad effekt genom en lite buckla på katten ?

  1. #1

    Försämrad effekt genom en lite buckla på katten ?

    Hejsan


    Hissade bilen idag , och till min förvåning så hade jag fått ett litet skrapmärke i katten, katten är en Feritta 3 " race katalysator , undrar om detta kan medföra problem med minskad effekt ?

    Läste att Aerorydde hade fått en buckla på sin downpipe och till följd av detta en minskat ladd

    Mvh Andreas

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Re: Försämrad effekt genom en lite buckla på katten ?

    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Läste att Aerorydde hade fått en buckla på sin downpipe och till följd av detta en minskat ladd

    Mvh Andreas
    Nja, jag tappade 60hk men laddet ökade med nästan 0,2bar.. Laddade järnet men det hände inte mycket

    Jag hade ju dock mer som en bula dock, inget skrapmärke, detta var mitt på katalysatorn, inte på downpipen

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Försämrad effekt genom en lite buckla på katten ?

    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan


    Hissade bilen idag , och till min förvåning så hade jag fått ett litet skrapmärke i katten, katten är en Feritta 3 " race katalysator , undrar om detta kan medföra problem med minskad effekt ?

    Läste att Aerorydde hade fått en buckla på sin downpipe och till följd av detta en minskat ladd

    Mvh Andreas
    Kan hända att kat-innehållet gått sönder och då blir det högre motstånd för avgaserna att passera igenom.
    Bilen går sämre.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Tackar Aerorydde för din "kom in i matchen förklaring" andreas

    Det är som sagt ett litet skrapmärke som har gått in ett par millimeter in !
    Kan man köpa en ny katt av Feritta eller åker man på att köpa hela downpipen plus katalysatorn ?

    Mvh Andreas

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Har du haft några problem så att du misstänker försämrad effekt då ? Förmodligen klarar de av lite misshandel men de får ju inte gå sönder invändigt, då blir det stopp i röret (åtminstone mindre flöde) men funkar allt bra så skulle jag inte bry mig det minsta. Jag åkte jämt mot en 185hk 900ng SET, då fick det fanimig vara nog

    Ferrita kanske kan svetsa på en ny katt på ditt framrör om du ber snällt ? Annars är det hela enheten som måste bytas

  6. #6
    Aerorydde: SÅ pass dåligt går den inte så att jag drar jämt med en 900 NG original ! Efter det förstår jag att det var mycket som snurrade i huvudet ?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ja, det tog inte många minuter innan stackars Sasse fick ett ganska argt samtal

    Men de tog hand om pärlan bra, var bara åka ned, fick bilen bromsad för att se om det var så illa som jag sa, felsökt och åtgärdad och bromsad igen för att kolla så allting var ok, dessutom ett påställt program "på köpet"

Liknande ämnen

  1. Få lite mer effekt i en 9-5 2.3t
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 20:58
  2. Lite mer effekt?, og900 T16
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 21:26
  3. 9-5 SC 2.3t -03, Saknar lite effekt
    Av Speed Racer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 20:04
  4. lite mer effekt i og 900 s
    Av imported_akesvantesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:43
  5. Effekt och lite annat, 9-3ss 1,8t - 2,0t
    Av Snaku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •