Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köra in motor efter renovering....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158

    Köra in motor efter renovering....

    Hej... Har nu äntligen fått färdig bilen, det sitter nya kolvar lager å ny turbo på den, tänkte bara höra hur långt, och hur man ska köra in den? som jag har förstått det så är det 100 mil och helst allt på en gång....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Köra in motor efter renovering....

    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Hej... Har nu äntligen fått färdig bilen, det sitter nya kolvar lager å ny turbo på den, tänkte bara höra hur långt, och hur man ska köra in den? som jag har förstått det så är det 100 mil och helst allt på en gång....
    Har du nu bytt kolvar så bör du köra lungt i ca 300 mil, därefter kan du gasa hej vilt.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    300 mil!!!! å fy fan... får nog bli en tur till norrland då!! orkar fan inte ligga å småköra 300mil...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Om du ska åka upp till Riksgränsen så kan du svänga förbi Örebro och plocka upp mig. Jag gör vad som helst för att slippa södern.

    Ang. inkörningsperiod så är det ju lite olika bud på vad som gäller. Jag har hört betydligt kortare än 300 mil, men det är ju skönt att ha lite marginal. Glöm inte byta oljan efteråt bara.

    MVH
    Carl

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Jag antar att du honat cylindrarna så de nya kolvringarna kan slipas in ordentligt.
    Då bör du tänka på att inte ligga och cruisa för mkt under inkörningen utan gasa och motorbromsa så mkt som möjligt. Detta är som allra viktigast de 20 första milen. Tomgång så lite som möjligt....ut och kör istället.
    Inga varvstoppsvarvtal och ingen segdragning på låga varvtal, men i övrigt är det rätt hård körning som gäller. Kanske bör undvika alldeles för höga laddtryck med innan kolvringarna tätar som de skall.

    Så "bryter" jag in motorer iaf. (eng. "break in")
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Kan säga att när dom kör rulltestet på saab så snålar dom inte med gasen... upp till 130 fort.. Det är helt nya motorer... Så med inkörning av motor behöver man inte vara så snäll imot.. men om det är en ny renoverad vxl så ska du ta det lugnt iaf...

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    jag gjorde ett liknande arbete på min första 900:a

    jag körde "lugn/normal" körning i 50 mil, bytte sen olja, körde mer "normalt" i ca 100 mil, bytte oljan igen. använde mig av billig olja i början. sen bytte jag till den oljan jag ville köra motorn på, sen brände jag på som vanligt, dvs hård körning.

    och aldrig att en GL gått så bra

    den varvade upp till 5800 rpm på 4:an och gjorde mätarn ut och en snutt till, jag skulle gissa ~220 km/h "verklig fart" vid 5600 rpm gick hastighetsmätarnålen emot pinnen för nollställning av trippmätaren.

    motorn var ej trimmad, förutom planad topp (vart planad totalt 3 ggr) enkelfugge Stromberg 175 CD.

    den gjorde 190 kmh mätarfart innan renovering.

    den vart lika pigg som en 900 T8.

    så nåt rätt gjorde jag, och jag vill ju tro att inkörningen hade något med saken att göra
    //Mvh Chrille

Liknande ämnen

  1. Råd om motor renovering Og 900
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 10:08
  2. efter renovering
    Av saablover_1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 16:12
  3. Renovering av motor!
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 21:25
  4. motor renovering!
    Av nyllet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 22:58
  5. problem med motor efter renovering.
    Av Leop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •