Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Blymönja..?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Blymönja..?

    Går det att får tag i nu för tiden..?

    Är det några problem att lacka över mönjan med vanlig billack sedan..?
    Som jag fattat så är det ett bra rostskyddsmedel
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Detta enligt en kompis som har en färgaffär i min hemstad:

    "Blymönja går att köpa. På dispens. Det är dock inte alla färghandlare som får sälja den. De som får sälja den är de som levererar blymönjan till det företag som har dispensen. Privatpersoner får inte köpa blymönja egentligen"

    Sedan talade han om för mig hur mycket en femlitershink med blymönja kostade (de finns tydligen bara i den storleken) och frågade om jag fortfarande var intresserad. Det var jag inte, i alla fall inte då...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag köpte 1liter för ett antal år sedan, dvs innan det blev riktigt stora problem att få tag på

    Med den förbrukning jag har på stenskottslagning kommer färgen att räcka livet ut

    Edit
    Den är inte jättebra att måla över.
    Vid flera tillfällen har täckfärgen släppt från blymönjan, något man sällan/aldrig ser på zinkfärg.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Vi får väl se hur länge mina fjäderben håller, kan återkomma med resultat


  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Vi får väl se hur länge mina fjäderben håller, kan återkomma med resultat
    Det var du som gjorde mig fundersam..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    Har haft problem med blymönja-det verkar som den är för "fet" så färgen släpper.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Har haft problem med blymönja-det verkar som den är för "fet" så färgen släpper.
    Mvh
    Samma här faktiskt. Jag fick en slatt blymönja av farsan som jag målade min blästrade bakaxel med och toppkulören sitter INTE speciellt hårt på den, tyvärr...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Har haft problem med blymönja-det verkar som den är för "fet" så färgen släpper.
    Mvh
    Samma här faktiskt. Jag fick en slatt blymönja av farsan som jag målade min blästrade bakaxel med och toppkulören sitter INTE speciellt hårt på den, tyvärr...
    men det är bara färgen som sitter på blymönjan som släpper eller?undra om det inte skulle gått å matta ner mönjan lite så att den andra färgen får lite bättre fäste?

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Har haft problem med blymönja-det verkar som den är för "fet" så färgen släpper.
    Mvh
    Samma här faktiskt. Jag fick en slatt blymönja av farsan som jag målade min blästrade bakaxel med och toppkulören sitter INTE speciellt hårt på den, tyvärr...
    men det är bara färgen som sitter på blymönjan som släpper eller?undra om det inte skulle gått å matta ner mönjan lite så att den andra färgen får lite bättre fäste?
    Blymönjan sitter bra, det är kulören som släpper och jag mattade inte ner något men det hade kanske varit bra...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •