Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp tack pajja igår, Kopplingen är som att trampa luft!!!

  1. #1
    Allstaar
    Guest

    Hjälp tack pajja igår, Kopplingen är som att trampa luft!!!

    Hej!

    Jag körde lite bil i stan igår och vid rölyset så la jag i ettan och skulle trampa ned koppling då jag helt plötsligt fick kärringstop och bilen dog. Jag starta om bilen och samtidigt ska trampa ned kopplingen. Men det är som att trampa luft inge motstånd alls. Den fastnar inte utan bara trampa luft den åker upp igen och ned normalt men absolut inge motstånd. Det gick trögt att växla precis efter det hände men sen gick det när jag starta upp bilen på friläge då fick jag i alla växlar. Dock lite trögare än vanligt.

    Men hur som helst vad kan felet vara? Kan det vara kopplingsvajern som har gått av? För min koppling var lite trög innan så att den kanske slets itu till sist? Det låter inte konstigt eller dylikt och som sagt det går att gå igenom växlarna lite trögare men det är antaglien för att bilen är av.

    Hjälp mig snälla!

    Mvh. Allstaar som är ledsen på att få allt skit emot sig i livet!

    EDIT: En NG900 96:a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Är det månne en Lada Samara kopplingen tillhör?
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Är det månne en Lada Samara kopplingen tillhör?
    han snacka om vajerkopling, tycker de låter som en ng900.

    Citat Ursprungligen postat av Allstaar

    Hej!

    Jag körde lite bil i stan igår och vid rölyset så la jag i ettan och skulle trampa ned koppling då jag helt plötsligt fick kärringstop och bilen dog. Jag starta om bilen och samtidigt ska trampa ned kopplingen. Men det är som att trampa luft inge motstånd alls. Den fastnar inte utan bara trampa luft den åker upp igen och ned normalt men absolut inge motstånd. Det gick trögt att växla precis efter det hände men sen gick det när jag starta upp bilen på friläge då fick jag i alla växlar. Dock lite trögare än vanligt.

    Men hur som helst vad kan felet vara? Kan det vara kopplingsvajern som har gått av? För min koppling var lite trög innan så att den kanske slets itu till sist? Det låter inte konstigt eller dylikt och som sagt det går att gå igenom växlarna lite trögare men det är antaglien för att bilen är av.

    Hjälp mig snälla!

    Mvh. Allstaar som är ledsen på att få allt skit emot sig i livet!
    tror inte du märker att de går segare att växla pga att vajern är på G att ge sig.

    de rinner ingen olja eller dylikt under så de skulle va urtrampningslager eller nått med lådan som gett sig?

    tycker nästan de verkar som de vore vajern om pedalen är het mjuk då vajern borde va det som skapar motståndet.
    är inte så kunnig om de där men de låter ju nästan som de skulle va vajern.


    vet inte var vajern går men borde man inte kunna se denna någonstans?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Allstaar
    Guest
    Jo det är en NG900 96:a. Sorry för den oklarheten från första inlägget.

    Jag har inte kollat det där med olja skall göra det imorgon då.

    Men som sagt det är inget what so ever motstånd i kopplingen som sagt igen bästa förklaringen det är som att trampa luft. Fick bara ett kärringstop och jag har en känsla kommer inte ihåg som att motståndet försvann påväg ner när jag tröck ned kopplingen att vajern "snapped" därav kärringstoppet. När jag skulle starta om bilen för att lägga om växeln samtidigt så var det som att trampa luft på kopplingen.

    Det är den bästa förklaringen jag har över skedet då. Jag är ingen supermeck alls så jag vet inte vad man ska checka i all panik man får när något pajjar hehe.

    Mvh.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Om nu inget har lossnat, så är det med största sannolikhet din wire som har gått av.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Allstaar
    Guest
    Jo det var det jag misstänkte själv. Ska ringa en verkstad imorgon.


    En fråga dock. För att byta vajer måste man hissa upp bilen eller går det från mark?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Allstaar
    En fråga dock. För att byta vajer måste man hissa upp bilen eller går det från mark?
    det kan du göra ifrån marken. du lossar bara platen under ratten och lossar på viren där och lossar den i motorrummet.! kan vara så att du får lyfta bort lite kärl i motorrummet för att komma åt.

Liknande ämnen

  1. GDS gone wrong luft i kopplingen typ
    Av Chaan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 12:34
  2. Halkade av vägen igår. Behöver hjälp! *Bilder*
    Av NoIQ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 11:42
  3. Luft i bromsar, hjälp har testat allt nu!
    Av Linna i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 17:32
  4. Suger Luft / pyser när man släpper upp kopplingen
    Av Pho3nicXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 08:49
  5. HELVETE!! Råkade pajja den inre drivaxeldamasken!! >:(
    Av DaCure i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •