Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 6½ - 8" i bakdörrar på 9000 ? + el scheman till typ all

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66

    6½ - 8" i bakdörrar på 9000 ? + el scheman till typ all

    nån som har nån bra idee om man inte e super händig o kan göra en egen dörrsida ?

    hitta 6½" fram-dörrsidor på backesljudbygg men till bakdörrarna verkar de jobbigare

    var kan man hitta el scheman till typ allt på en gammal 9000 ?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Tyvärr är det många år sedan jag såg högtalare monterade i bakdörrarna på en 9000. Tror inte den 9000 finns kvar i livet. Har för mig att det var Gumperts som byggde den man jag kan ha fel. Är iaf ganska säker på att det var en Clarion bil.

    Har själv funderingar på att bygga om mina bakdörrar med någon form av lådor så jag ev kan få in mina RF 10or där.


    El scheman vet jag inte var man hittar.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ok , får väl fundera på nått hemmabygge då

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    Citat Ursprungligen postat av crazyblackadder

    Har själv funderingar på att bygga om mina bakdörrar med någon form av lådor så jag ev kan få in mina RF 10or där.

    lite svårt o få en stabil uphängning kanske ??
    men fan va tufft med 10or i dörrarna !

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    jo ja håller med om det .. mitt framsystem basar inget .. kan maxa sterion utan nån speciell bas .. all bas kommer från lådan där bak .. så 6½-8" går nog o mecka dit på nått sett .. men 10or basar :P känns klent .. dörrsidan kommer ju o fladdra som en flagga hahaha

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    jo ja håller med om det .. mitt framsystem basar inget .. kan maxa sterion utan nån speciell bas .. all bas kommer från lådan där bak .. så 6½-8" går nog o mecka dit på nått sett .. men 10or basar :P känns klent .. dörrsidan kommer ju o fladdra som en flagga hahaha
    Låter mest som du har ett klent framsystem och/eller dåligt slutsteg där(Eller driver det med HU inbyggda steg? Fy! (Eller M*S!! )

    Om du tänkte dig tanken att "Fler basar måste ju ge bättre bas" och ha många uppsättningar av olika element spridda i bilen och som ska spela inom samma frekvensområde är det sällan (eller aldrig) särkilt lyckat, Det funkar om elementen är lika och sitter någorlunda tätt ihop, men att ha en uppsättning fram och en annan i bakdörrarna..? Skeptisk!! Mycket går ju att fixa med tidskomp men...
    Du kommer att få utsläckningar på vissa frekvenser och kraftiga peakar på andra frekvenser..men tjong i plåten blir det säkert om det är det du är ute efter..

    Jag skulle satsa pengar (Visdom av långvarig dumhet ) på rejält framsystem istället som du sen kan behålla ett bra tag framöver. Ett par rejäla kvalitet 6,5" monterade stabilt i framdörrarna med t.ex nämda Backes paneler + uppstagad och dämpad dörr kan spela rejält med ren kraftfull bas (drivna med ett ordentligt slutsteg) och kan väl möta upp en subb ganska långt ned i frekvens.

    vurmar själv (liksom många andra) för Amega´s Q-comp 6.5", relativt dyra men letar inte längre efter bättre...finns ju många andra fabrikat som andra säkert kan rekomendera...
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    hehe framsystemet e inget bra än . börja ju o bygga bak .. ja har dratt ner basen för o kunna spela högre me framsystemet .. bak hänger med ändå
    backes dörrsidor ser vettiga ut har funderat på dom länge men 1900 e mycke när man pluggar ,, en sak i taget

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    hehe framsystemet e inget bra än . börja ju o bygga bak .. ja har dratt ner basen för o kunna spela högre me framsystemet .. bak hänger med ändå
    backes dörrsidor ser vettiga ut har funderat på dom länge men 1900 e mycke när man pluggar ,, en sak i taget
    OJ här var det mycket fel.

    Fel nr1. Man börjar alltid att bygga fram för att få det bästa ljudet.

    Fel nr2. Backes dörrsidor ser skit ut.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    Citat Ursprungligen postat av crazyblackadder

    Har själv funderingar på att bygga om mina bakdörrar med någon form av lådor så jag ev kan få in mina RF 10or där.

    lite svårt o få en stabil uphängning kanske ??
    men fan va tufft med 10or i dörrarna !
    Svets, plast och trä så borde det funka. Största problemet är nog platsbrist.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av crazyblackadder
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    hehe framsystemet e inget bra än . börja ju o bygga bak .. ja har dratt ner basen för o kunna spela högre me framsystemet .. bak hänger med ändå
    backes dörrsidor ser vettiga ut har funderat på dom länge men 1900 e mycke när man pluggar ,, en sak i taget
    OJ här var det mycket fel.

    Fel nr1. Man börjar alltid att bygga fram för att få det bästa ljudet.

    Fel nr2. Backes dörrsidor ser skit ut.
    Hm, ja smaken är som...ser skit ut, ja kanske.. tycker inte heller släta dörrsidor utan fack och 8" är så jättevackert heller..
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    smaken e som plånboken desto mer man har o andvända desto kräsnare blir man hehe

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Bygga främre dörrsidor gör du för ett par tior.. borträknat högtalarkostnaden.. jag har DLS ultimate 6.5 i dörrarna nu.

    Kolla min 9000 på garaget så för du se hur det vart. två träbitar lite lim en snutt skinn å ett par skruvar.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    ser ju inte så dummt ut .. men mina dörrsidor e ruttna .. håller på o trilla sönder måste ändå byta dom

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av rickard_pz
    ser ju inte så dummt ut .. men mina dörrsidor e ruttna .. håller på o trilla sönder måste ändå byta dom
    Har några grå dörrsidor hemma om du vill ha..

    Lyssna på PMAero: han kan sin sak.:
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Motala
    Inlägg
    66
    hmmm e inte backes dörrsidor snyggare då ? dom e ju iaf svarta .. ja har ju röd sleeten skinn inredning :P

Liknande ämnen

  1. Bakdörrar går ej att öppna inifrån 9000
    Av mazurka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 14:29
  2. Vatten i bakdörrar 9000 cse
    Av wbugs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 13:10
  3. Fläktar bakdörrar 9000 fungerar ej.
    Av Slättabjörnen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 22:40
  4. Är det 6.5" högtalare i mina bakdörrar eller är det 5.2
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 23:14
  5. Passar 5.25"högtalare i 9-5 bakdörrar
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •