Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: baslådan fräser

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    baslådan fräser

    hmm nu har man fått nått skumt fel igen.
    har äntligen köpt en baslåda
    blev en
    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

    skitbra bas enligt mitt tycke, ska ha 2st jämte varandra passar precis in i en ng900.

    så allt frid och fröjd, fick min baslåda i fredags, satte i den man bara skulle ju provspela, kanonljud för den pengen helt klart nöjd, kör en runda och handlar och lyssnar på ganska högt men inte så de låter illa eller liknande, bilen står ett par timmar, kör en rund igen och lämnar tjejen os en kompis, spelar ganska lågt då för tjejens skull.
    sen ett par timmar senare ska man åka och hämta tjejen spelar inte så specielt högt men då märker jag nått skumt, basen är liksom trög och inget ljud alls, kollar vad de är och de bara fräser i högtalaren, typ som när man häller vatten på en varm spisplatta eller likanande, resten av stereon låter kanon, har en 8 tums bas på andra kanalen på steget för att väga upp lite, de är på exakt samma W och Ohm tal så de ska va samma belastning på kanalerna på steget, den basen låter helt bra inga problem där men den nya zachry basen bara fräser och spelar till lite ibland bara.

    vad har hänt? tycker inte basen borde blivit bränd då jag inte hört nåt missljud och att jag alltid vrider ner och de låter illa.
    sen tycker man ju att 8 tums basen borde dött långt innan 12 tummaren.

    vad tror ni hänt?
    har jag bränt basen eller är detta nått som skulle kunna va fabrikations fel?
    har spelat ca 40 minuter totalt på den.
    tycker inte de borde blivit så här med basen, har bränt en baslåda en gång och de lät inte alls på detta viset.

    expert utlåtande?
    är de någon mening att kontakta ljudia för att få en ny på garanti?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: baslådan fräser

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hmm nu har man fått nått skumt fel igen.
    har äntligen köpt en baslåda
    blev en
    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

    skitbra bas enligt mitt tycke, ska ha 2st jämte varandra passar precis in i en ng900.

    så allt frid och fröjd, fick min baslåda i fredags, satte i den man bara skulle ju provspela, kanonljud för den pengen helt klart nöjd, kör en runda och handlar och lyssnar på ganska högt men inte så de låter illa eller liknande, bilen står ett par timmar, kör en rund igen och lämnar tjejen os en kompis, spelar ganska lågt då för tjejens skull.
    sen ett par timmar senare ska man åka och hämta tjejen spelar inte så specielt högt men då märker jag nått skumt, basen är liksom trög och inget ljud alls, kollar vad de är och de bara fräser i högtalaren, typ som när man häller vatten på en varm spisplatta eller likanande, resten av stereon låter kanon, har en 8 tums bas på andra kanalen på steget för att väga upp lite, de är på exakt samma W och Ohm tal så de ska va samma belastning på kanalerna på steget, den basen låter helt bra inga problem där men den nya zachry basen bara fräser och spelar till lite ibland bara.

    vad har hänt? tycker inte basen borde blivit bränd då jag inte hört nåt missljud och att jag alltid vrider ner och de låter illa.
    sen tycker man ju att 8 tums basen borde dött långt innan 12 tummaren.

    vad tror ni hänt?
    har jag bränt basen eller är detta nått som skulle kunna va fabrikations fel?
    har spelat ca 40 minuter totalt på den.
    tycker inte de borde blivit så här med basen, har bränt en baslåda en gång och de lät inte alls på detta viset.

    expert utlåtande?
    är de någon mening att kontakta ljudia för att få en ny på garanti?
    Skulle kunna vara glapp någonstans...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    har mailat till ljudia och frågat vad de säger.

    har kollat alla kablar och de verkar ok.
    om jag byter kablar mellan den andra basen och den som är trasig så blir resultatet det samma.

    men har maialt ljudia och frågat om de kan va nått trasigt eller om de har några ideer på vad man ska kolla.
    skruvade loss terminalen och drog åt alla skruvar på baslådan men med samma resultat.

    känns ju visset när man äl va nöjd och hittat nått man tyckte va bra och man inte ens kan använda det en timme totalt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Hej!

    Då jag fick samma symptom med min bas förut så var det talspolen som var bränd
    Prova att trycka in konen så den åker fram och tillbaka, hör du då ett skrapande ljud så är troligen talspolen bränd, detta fick jag lära mig då jag bad en kille på en ljudfirma kolla på min då jag hade samma problem som du.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Hej!

    Då jag fick samma symptom med min bas förut så var det talspolen som var bränd
    Prova att trycka in konen så den åker fram och tillbaka, hör du då ett skrapande ljud så är troligen talspolen bränd, detta fick jag lära mig då jag bad en kille på en ljudfirma kolla på min då jag hade samma problem som du.
    de går knappt röra talspolen alls skrapar MASSOR.
    förbannade kinesiska skräp....

    tycker de är konstigt att min jäkla 8 tums bas som jag nu läste va på 50W mindre pallade med när 12tummaren dog.

    har inte spelat direkt överdrivet högt heller, knappt 20 minuter totalt spelade från jag packade upp den till nu skräp då.
    att få tag i ett bas element som är samma lär ju bara va att glömma.

    sista gången jag köper zachry iaf.....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Högtalarelement har en viss inspelningstid också. Vad har du för steg då? Det kanske inte ens går att skylla på basen utan det kan vara så att basen strök på foten på grund av ett steg som suger röv...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Högtalarelement har en viss inspelningstid också. Vad har du för steg då? Det kanske inte ens går att skylla på basen utan det kan vara så att basen strök på foten på grund av ett steg som suger röv...
    arizona eagle steg 2*190W max tror jag
    2500kr kostar det
    om de vore steget som felet är på borde väl min 8 tummare på 50W mindre strökit med först.

    men vettifan vad jag ska göra
    sälja steget för de verkar ju för kraftig och köpa 2 nya baslådor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Din högtalare kan ju ha varit ett måndagsex.
    Det räcker att dom missar lite med limningen av tråden på talspolen, eller satt ihop magneten lite snett, så tål det inte mycket innan det går emot.
    Jag röstar för att du ska ha en ny från Ljudia per omgående.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Jag håller nog med Aeronorpan för det steget borde abslout klara av den basen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Din högtalare kan ju ha varit ett måndagsex.
    Det räcker att dom missar lite med limningen av tråden på talspolen, eller satt ihop magneten lite snett, så tål det inte mycket innan det går emot.
    Jag röstar för att du ska ha en ny från Ljudia per omgående.
    har mailat ljudia och se vad de säger, kan ju va så att de är vanligt att dessa lådor gör så här.
    har köpt andra högtalare där som varit skumt fel på
    den ena spelade inte alls för talspolen verkade förflyttad för tryckte man ner konen ca 1cm så började den spela...
    har bränt en högtalare en gång för bara att man "vill testa" den skrapade lite grann men inte som denna, elementet rör ju inte ens på sig.

    har ju som sagt en 8 tums bas på 100W rms på andra kanalen för att lasta steget någorlunda jämt, den borde ju ha röket långt innan 12 tummaren som är bra mycket mer kraftig då.

    de skumma var mest att jag inte märkt att de låtit illa eller nått
    spelade ju med basen ställde bilen och när jag körde nästa runda så lät de ju inte alls bra.

    jag gillade lådan väldigt bra och ska ha en till så de ska va 2st jämte varandra då de passar in precis pefect i ng900 där bak om man ställer 2 jämte varandra.

    men har fått för mig att om man bränner en bas så blir ljudet dåligt och skrapar i bakgrunden, min rör ju typ inte ens på sig mer än någon gång ibland, typ som ett glapp eller nått i spolen, när den väl rör sig så tycker jag de låter som skrapet avtar lite.

    men de bästa är nog att stoppa ner den i lådan igen och skicka in den så får de kolla på den.


    en liten edit om de där med måndags ex, beställde ju baslådan i måndags
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    fick svar idag från ljudia, de bad mig skära upp basen och se spolen.
    gjorde detta, verkar som spolen släppt och satt sig i "hålet" i magneten och på så vis bränts, kan förklara varför basen bara dog ner och sen började fräsa, får nu bara se vad de säger om detta om de kan va garanti.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Din högtalare kan ju ha varit ett måndagsex.
    Det räcker att dom missar lite med limningen av tråden på talspolen, eller satt ihop magneten lite snett, så tål det inte mycket innan det går emot.
    Jag röstar för att du ska ha en ny från Ljudia per omgående.
    har mailat ljudia och se vad de säger, kan ju va så att de är vanligt att dessa lådor gör så här.
    har köpt andra högtalare där som varit skumt fel på
    den ena spelade inte alls för talspolen verkade förflyttad för tryckte man ner konen ca 1cm så började den spela...
    har bränt en högtalare en gång för bara att man "vill testa" den skrapade lite grann men inte som denna, elementet rör ju inte ens på sig.

    har ju som sagt en 8 tums bas på 100W rms på andra kanalen för att lasta steget någorlunda jämt, den borde ju ha röket långt innan 12 tummaren som är bra mycket mer kraftig då.

    de skumma var mest att jag inte märkt att de låtit illa eller nått
    spelade ju med basen ställde bilen och när jag körde nästa runda så lät de ju inte alls bra.

    jag gillade lådan väldigt bra och ska ha en till så de ska va 2st jämte varandra då de passar in precis pefect i ng900 där bak om man ställer 2 jämte varandra.

    men har fått för mig att om man bränner en bas så blir ljudet dåligt och skrapar i bakgrunden, min rör ju typ inte ens på sig mer än någon gång ibland, typ som ett glapp eller nått i spolen, när den väl rör sig så tycker jag de låter som skrapet avtar lite.

    men de bästa är nog att stoppa ner den i lådan igen och skicka in den så får de kolla på den.


    en liten edit om de där med måndags ex, beställde ju baslådan i måndags
    Allt handlar inte om effekt, ofta kör man med för dåliga/små steg till allt,,, ska vara stooooort men i detta faall måste det väl handla om fabrikationsfel om ditt steg inte skickat ut fyrkantsvåg eller nått
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    fick svar från dem, de menade att de elementen inte orkar med några högre effekter under någon längre period och att de då skulle ha bränts.
    men fick 50% av på ett nytt element till lådan så de gick jag med på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Din högtalare kan ju ha varit ett måndagsex.
    Det räcker att dom missar lite med limningen av tråden på talspolen, eller satt ihop magneten lite snett, så tål det inte mycket innan det går emot.
    Jag röstar för att du ska ha en ny från Ljudia per omgående.
    har mailat ljudia och se vad de säger, kan ju va så att de är vanligt att dessa lådor gör så här.
    har köpt andra högtalare där som varit skumt fel på
    den ena spelade inte alls för talspolen verkade förflyttad för tryckte man ner konen ca 1cm så började den spela...
    har bränt en högtalare en gång för bara att man "vill testa" den skrapade lite grann men inte som denna, elementet rör ju inte ens på sig.

    har ju som sagt en 8 tums bas på 100W rms på andra kanalen för att lasta steget någorlunda jämt, den borde ju ha röket långt innan 12 tummaren som är bra mycket mer kraftig då.

    de skumma var mest att jag inte märkt att de låtit illa eller nått
    spelade ju med basen ställde bilen och när jag körde nästa runda så lät de ju inte alls bra.

    jag gillade lådan väldigt bra och ska ha en till så de ska va 2st jämte varandra då de passar in precis pefect i ng900 där bak om man ställer 2 jämte varandra.

    men har fått för mig att om man bränner en bas så blir ljudet dåligt och skrapar i bakgrunden, min rör ju typ inte ens på sig mer än någon gång ibland, typ som ett glapp eller nått i spolen, när den väl rör sig så tycker jag de låter som skrapet avtar lite.

    men de bästa är nog att stoppa ner den i lådan igen och skicka in den så får de kolla på den.


    en liten edit om de där med måndags ex, beställde ju baslådan i måndags
    Allt handlar inte om effekt, ofta kör man med för dåliga/små steg till allt,,, ska vara stooooort men i detta faall måste det väl handla om fabrikationsfel om ditt steg inte skickat ut fyrkantsvåg eller nått
    Vi kan ju säga som såhär att,
    hade han eldat upp sina diskanter så kan jag hålla med om för litet steg
    men det får låta bra mycket värre än i en Impala68 på åttitalet innan en bas brinner upp av ett för litet steg
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    steget ger 2*190W rms vettikatten om de är så jätte lite
    iaf borde det räcka till utan problem.
    ljudia sa att de är lite väl mycket till denna lådan jag köpt.
    så ska köra steget som 4 kanal istället för bryggat
    4*65W
    2*65W rms till 2 baslådor, skulle va bättre enligt ljudia med den effekten.
    sen driva 6*9or med de andra 2 kanalerna.

    hade man vetat om innan att baslådan inte skulle palla med vad steget gav så han jag ju naturligtvis inte kopplat som jag gjorde innan, de stod att basen va på 150W rms enligt ljudia, verkar vara en sanning med grov modifikation, steget stod gain på ca 5-6 så de va inte full kräm från det ändå.

    men nu har jag bestämt mig för att köra 2 kanaler till bas med lite lägre effekt så tror jag de ska hålla bättre och så kan jag driva ett par nya 6*9or och få bättre ljud där med.

    funderat lite på de där 150W rms som basen skulle va, om de kanske inte skulle kunna va max istället, skulle iaf förklara en hel del.

    men att de nu går med att ge mig en ny bas för halva priset, känns nästan lite som att de viste om att de va problem med de här lådorna jag köpte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Har ALDRIG varit med om att en högtalare gått sönder av för hög effekt!!!!!Har kört ett monosteg på 1000w på en 12" bas som "bara" klarade av 500w....tycker du borde fått en helt ny bas gratis!!!!!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Jag tycker att det låter som om att det är ditt steg som clippat och pajjat ditt element, hällre för mycket effekt på steget än för lite då steget inte klarar av att leverera den effekt som du säger åt den att leverera, det resulterar i att steget clippar och skickar en ritktig skit signal till ditt element, clippar det för mycket klarar inte din bas av många sekunder med den signalen utan att gå sönder. du kan ha en 18" bas som tål 2000w peak med ett steg på 100w som clippar sönder basen.
    diskanter brukar inte klara sekunder ens.
    mitt råd är att du kör med steget på påvridet max och sedan kopplar in en delning som du kan justera gainen på istället, gärna med inbyggd limiter, så slipper du att att steget clippar sönder dina element..
    nu kanske detta är lite overkill för billjud då jag inte är så insatt i det, men till större PA är det väldigt trevligt

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Högtalarelement har en viss inspelningstid också. Vad har du för steg då? Det kanske inte ens går att skylla på basen utan det kan vara så att basen strök på foten på grund av ett steg som suger röv...
    arizona eagle steg 2*190W max tror jag
    2500kr kostar det
    om de vore steget som felet är på borde väl min 8 tummare på 50W mindre strökit med först.

    men vettifan vad jag ska göra
    sälja steget för de verkar ju för kraftig och köpa 2 nya baslådor.
    Man ska nog inte förvänta sig underverk för 695kr 12" kanske, men ändå..

    MAX effekt 2x190W...Hmm, jo MAX effekt-siffror är rätt värdelösa om nu inte syftet är att värma upp kupén med talspolarna satsa på en webastovärmare isf

    Låter spontant som ett riktigt Måndagsex" om talspolen har lossnat.
    Om spolen är bränd pga av för hög effekt alt. för oren effekt så brukar den också vara missfärgad eller fått trådar som lossnat pga överhettning.

    Det steget ger i ren effekt, dvs med dist nånstans under typ 3% är det som är intressant. Om du pressar stegen så pass hårt att det klipper kraftigt och distorsionen skadar basen borde den vara hörbar, dvs det låter helt enkelt riktigt illa.

    Om du spelat som du beskrivit i första inlägget så kan du knappast ha bränt nån talspole med vare sig för hög ren effekt eller med för mycket oren effekt från ett klippande slutsteg.

    MEN har du provat (och inte antagit!) att slutsteget verkligen är ok på den använda kanalen?
    Om slutsteget har pajat och skickar ut likspänning till högtalaren så är det inte konstigt att basen hoppar åt h-e...

    Dom bas-element jag (Eller snarare packad DJ) dödad (Jo, det går visst!!) med ren övereffekt spelade tystare och tystare efterhand för att slutligen dö abrubt med en liten ledsen rökstrimma på slutet.. (RCF 15 gentemot ett övermäktigt 1kW Mosfet-steg)
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

Liknande ämnen

  1. Spottar o fräser vid sportig körning
    Av Bollebygd93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 15:20
  2. är det för draget för baslådan 9-5 03a???
    Av doie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 23:15
  3. Baslådan låter skit
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 01:11
  4. Fläckt som fräser i 9000?
    Av alqz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 23:06
  5. Hur ska man skydda baslådan?
    Av the_Mattsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •