Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan inte vrida om startnyckeln OG9-5

  1. #1

    Kan inte vrida om startnyckeln OG9-5

    Hej,

    Är en stolt nybliven SAAB-ägare, men har fått problem.. Jag kan inte vrida om starnyckeln! När frugan parkerade bilen var nyckeln "lite trög" att få ur, men inget hon tänkte mer på, och bilen larmades på som vanligt. Dagen efter larmades bilen av, men nyckeln kunde inte vridas om. Dessutom blinkade larmdioden, trots att bilen var avlarmad.

    Instruktionsboken säger "immobilizer aktiverad" (=dubbelblink), men alla försök med upprepade knapptryckningar på larmdosan hjälper inte. Jag kan heller inte "...vrida nyckeln till ON och trycka på knapp..." som intruktionsboken tipsar om - jag kan ju inte ens vrida nyckeln!

    Jag hittade ett tidigare tips om att ta bort jordkabeln en stund, men det hjälpte inte heller.

    Finns det någon som kan ge ett tips, eller är det bärgning till verkstad som gäller?

    Bilen är en 9-5 Aero SportCombi -02 i standardskick (=omodifierad), ca 10.000 mil.

    Vore grymt tacksam för tips!
    Patrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    prova byt batteriet i fjärren alt använda en annan fjärrkontroll. Kan vara så att styrboxen tappat nycklarna o då måste de giftas med tech2 = bärgning till saab.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Tack! Jag har testat med båda fjärrkontrollerna, men jag skall försöka med nytt batteri också.
    Patrik

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    589
    Kom bara att tänka på en liten sak...
    Har man inte backen i så kan man inte vrida tillbaka nykeln helt och hållet. Har själv upptäckt det då jag lånat en 9-5:a och satt där och funderade ett tag på varför nykeln inte ville släppa taget. Samma sak med att jag försöker sätta in nykeln på den mer "normala" platsen som brukar vara i bilar

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    ja försök lirka med växelspaken samtidigt som du försöker få ner nyckeln o vrida om. har man lyckas ta ut nyckeln utan att ha i backen är det jobbigt att få tillbaka nyckeln igen. Slitet backlås trodde jag var ett problem saab fixat....
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  6. #6
    Nja... Vi backar in på uppfarten, och backen ligger i. Det måste vara nå't annat...
    Patrik

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    på min föräldrars 9-5a stod det klart o tydligt i SID när immobizer var aktiverad o man försökte vrida om nyckeln. Stod även i intruktionsboken hur man lärde styrboxen att känna igen en nyckel den förlorat kontakten med (tex vid batteribyte). kommer inte exakt ihåg hur du gjorde men läs i intruktionsboken igen.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  8. #8
    Tack för engagemanget! Ett problem är att jag inte ens kan vrida på tändningen (för SID-info), men jag skall direkt kolla instruktionsboken igen om ditt tips med styrboxen!!!
    Patrik

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    kan det vara så enkelt att tändninglåset är fruset? värm alt låsspray?
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Mysteriet löst! Ni hade naturligtvis rätt! Frugan hade fått ur nyckeln med 4:an i...! Det känns inte så manligt att erkänna att jag inte såg skillnaden på 4:an och backläge men jag är oerhört tacksam för input!!!
    Patrik

Liknande ämnen

  1. Kan inte vrida om tändningslås NG9-3 -03
    Av Beetle_danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-10-06, 14:26
  2. Nyckel går inte att vrida om, saab 90 -86
    Av hanseman i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •