Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Gränsen för en B234R motor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    37

    Gränsen för en B234R motor?

    Satte morgonkaffet i halsen när jag läste på ett annat forum om en människa som bygger en SAAB.

    För att gå rakt på sak, går det att få ut 650-750hk ur en B234R som faktiskt håller?


    "Ett alt som jag har haft är att sätta i den gammla järn spisen på 2,3 liter. Denna motor är väldigt driftsäker och går köra 650-750 hk utan problem."

    /H

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139

    Re: Gränsen för en B234R motor?

    Citat Ursprungligen postat av Hekas
    Satte morgonkaffet i halsen när jag läste på ett annat forum om en människa som bygger en SAAB.

    För att gå rakt på sak, går det att få ut 650-750hk ur en B234R som faktiskt håller?

    /H
    Precisera gärna mera, men snabbt svarat så ja det går. Rätt delar i och kring motorn bara så är det inga problem. Annat är att få grepp då
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    37

    Re: Gränsen för en B234R motor?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Hekas
    Satte morgonkaffet i halsen när jag läste på ett annat forum om en människa som bygger en SAAB.

    För att gå rakt på sak, går det att få ut 650-750hk ur en B234R som faktiskt håller?

    /H
    Precisera gärna mera, men snabbt svarat så ja det går. Rätt delar i och kring motorn bara så är det inga problem. Annat är att få grepp då
    Har tyvärr ingen mer info än citatet där uppe..

    Får hoppas dom väljer det alternativet då. I min värld är grepp överskattat ;-)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    NEJ.

    Många bilar med 500-700hk bilar med originaldelar i motorn är ganska sällsynta.
    Ännu svårare är det att få bromspapper på dem.

    Byter man dock kolvar och lite småsaker i toppen så håller de för 550-600hk hyfsat i alla fall.
    Dock inte för seriös körning.

    Ska man ha 600-700 stabila hk så måste man bygga motorn som P-A´s och Micke E har gjort.
    Men då är det inte småpengar man snackar om.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Ska man ha 600-700 stabila hk så måste man bygga motorn som P-A´s och Micke E har gjort.
    Men då är det inte småpengar man snackar om.

    Mvh Sasse
    Precis, "rätt delar" bara så går det

    Kan bli otroligt mycket man måste bygga om på dendär nivån egentligen, kylsystem, fastsättningen av toppen, allt inne i motorn får ju byggas om. Skaffa foder till loppen för att hålla nere flexet osv.

    Men det går! Det är ju bevisat.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Ska man ha 600-700 stabila hk så måste man bygga motorn som P-A´s och Micke E har gjort.
    Men då är det inte småpengar man snackar om.

    Mvh Sasse
    Precis, "rätt delar" bara så går det

    Kan bli otroligt mycket man måste bygga om på dendär nivån egentligen, kylsystem, fastsättningen av toppen, allt inne i motorn får ju byggas om. Skaffa foder till loppen för att hålla nere flexet osv.

    Men det går! Det är ju bevisat.
    Precis.

    Däremot är det ganska enkelt och billigt att bygga en 500hk motor som funkar på strippen.
    Det är en annan femma.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Kolla på FredrikB JonasG Marko mfl, Dom hade ju rätt bra med effekt och deras motorer höll ju bevisligen ganska så bra!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Kolla på FredrikB JonasG Marko mfl, Dom hade ju rätt bra med effekt och deras motorer höll ju bevisligen ganska så bra!

    Mvh Fredrik
    Rätt mycket bromspapper också.......

    Markos bromsade vi i Rototesten till 430hk.

    Det är också en ganska stor skillnad mot att bromsa en repa i en bänk med racesoppa mm på toppeffekt mot att köra bana eller dylikt och ligga att mosa.
    Om man skulle ta ut 500-600hk ur en B234R motor och köra ett par varv full effekt på bana så skulle inte speciellt mycket vara helt i motorn.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Rätt mycket bromspapper också.......

    Markos bromsade vi i Rototesten till 430hk.
    Mvh Sasse
    Håkas bromsades väll till lite mer? Den gick iaf då dagligen. eller e jag ute å trampar cykel?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Ja fast fredrik och jonas har väl ändå kört rätt fort på strippen med eller, bla fredrik 197 blås med 3.5 sek utan drivning på hjulen, betyder väl ca 15 km till på den bilen väl eller?

    Sen markos, den bromsades väl knappast till 430 hk med senaste uppgraderingen eller? Med tanke på 100-180 på ca 5 sek så lär de väl vart mer än 430 hk?

    Tänk på vikten där. Men deras motorer höll ju iaf.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Håkans bil bromsade 488 på racesoppa! Men nu går den ju bättre utan racesoppa än den gjorde på racesoppa innan! Och den är ju ändå inte den värsta av maptun bilarna som går med std bottendel i b234!

    Poängen med detta är väl egentligen att det motorerna håller för rätt mycket effekt iaf.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Glöm nu inte bort att det är en väldans skillnad på hur aktuell motor körs för hur dess livslängd blir.

    Alltså, Fredrik Bengtssons och Jonas Gustavssons bilar var ju rediga raketer ja, och de kördes en hel massa som vanliga vardagsbilar med. Men det betyder inte att deras hårt trimmade motorer därför är ett bevis på att det håller med 400-600 Hk i en SAAB-motor med de specifikationer dessa hade, alltså med det mesta av inälvorna helt original.

    Det visar bara att det höll på det sätt de använde bilarna, och under den tiden.


    Låt säga att jag knåpar ihop en motor med standard bottendel som sen lyckas bromsa 750 Hk på Rototest i några sekunder utan att gå sönder. Jubel klang och tårta.

    Om jag sen sitter och pendlar mellan jobbet i 70-150 på landsväg så kan det ju likförbaskat hålla i 20 000 mil eller mer. Vilket får många att tro att det håller med 750 Hk i en sådan motor. Att motorn sen inte behöver prestera mer än kanske 20-150 Hk för att klara det jobbet glömmer de flesta.

    Men sätt samma maskin på att prestera sitt max 400-750 Hk runt en bana i ett gäng varv och se hur länge det håller innan värme eller materialutmattning gjort sitt på de överbelastade komponenterna och nåt rasar.

    Slutsats är att för gatåka kan det hålla förvånansvärt bra med 400-600 Hk just därför att man kräver max effekt ur maskinen väldigt sällan och i väldigt korta intervaller, vilket gör att det tar lång tid att samla litage från belastningar nog mycket för att havri ska uppstå.

    Men för seriöst tävlingsåka så samlar man ihop till problem på mycket kort tid. Jämför med en STCC-bil som på de flesta banor har 100% spjällöppning och ligger nära maxvarv på kanske 95% av all körsträcka och körtid.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Ja fast fredrik och jonas har väl ändå kört rätt fort på strippen med eller, bla fredrik 197 blås med 3.5 sek utan drivning på hjulen, betyder väl ca 15 km till på den bilen väl eller?

    Sen markos, den bromsades väl knappast till 430 hk med senaste uppgraderingen eller? Med tanke på 100-180 på ca 5 sek så lär de väl vart mer än 430 hk?

    Tänk på vikten där. Men deras motorer höll ju iaf.
    Den där uträkningen slår nog Sasse teorier tillome.. vad är 3.5sek utan drivning på hjulen,,total växlingsförsening..?
    Vart komer 15km från..?

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Jadu ibland är man väl trött! Men samtidigt, om man slutar driva på hjulen i ca 3.5 sek så är de ju faktiskt 3.5 se acceleration som är fölorad, därav borde ju toppfarten blivit jhögre om man hade kunnat slänga i växeln på 0.5 sek. 3 sek borde väl vara nästan 15 km ökning på en sådan bil, eller?
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 781
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Jadu ibland är man väl trött! Men samtidigt, om man slutar driva på hjulen i ca 3.5 sek så är de ju faktiskt 3.5 se acceleration som är fölorad, därav borde ju toppfarten blivit jhögre om man hade kunnat slänga i växeln på 0.5 sek. 3 sek borde väl vara nästan 15 km ökning på en sådan bil, eller?
    Hmm.. Så du räknar med att om ifall mor haft mustach så hade far varit mor..??

    Tänk va gött o inte behövt växla,,bara gasa fullt,,DÅ hade jag säkert haft 200vid 201m som bäst o inte bara 190blås..

    Det jag försökte få fram är väl att det fanns riktigt mycket pulver i deras bilar och dom körde med orginal botten! Nån frågade ju faktiskt om vart gränsen går!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Om man tar och kikar på "stickan" och matar in 201 blås i toppfart med en startvikt på 1600 kg (troligen inte räknat i överkant för Jonas bil med full Aeroinredning) så får man knappa 540 hk. För Fredriks bil blir motsvarande siffra knappa 510 hk. Båda dessa var som bekant knappast optimala repor, utan tvärtom gick ett par en eller att par eller kanske t.o.m. tre sekunder utan drivning p.g.a växlingsproblem. Att det skulle ge 15 km/h högre slutfart kanske är förmätet att tro, vad vet jag. Ponera dock att han skulle ha klarat 210 km/h, vilket kanske inte låter helt osannolikt om den fått driva hela vägen. Det ger på stickan runt 610 hk...

    Håkans bil skulle enligt stickan ha runt 480 hk, räknat med samma startvikt som i exemplen ovan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om man tar och kikar på "stickan" och matar in 201 blås i toppfart med en startvikt på 1600 kg (troligen inte räknat i överkant för Jonas bil med full Aeroinredning) så får man knappa 540 hk. För Fredriks bil blir motsvarande siffra knappa 510 hk. Båda dessa var som bekant knappast optimala repor, utan tvärtom gick ett par en eller att par eller kanske t.o.m. tre sekunder utan drivning p.g.a växlingsproblem. Att det skulle ge 15 km/h högre slutfart kanske är förmätet att tro, vad vet jag. Ponera dock att han skulle ha klarat 210 km/h, vilket kanske inte låter helt osannolikt om den fått driva hela vägen. Det ger på stickan runt 610 hk...

    Håkans bil skulle enligt stickan ha runt 480 hk, räknat med samma startvikt som i exemplen ovan.

    Mvh

    KK
    Men det kan ni ju inte räkna med... Man kan ju inte räkna in ,, "ifall det o det o det " inte skulle vart så hade min bil varit en Morot..?!?!

    Växla måste man ju liksom..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men det kan ni ju inte räkna med... Man kan ju inte räkna in ,, "ifall det o det o det " inte skulle vart så hade min bil varit en Morot..?!?!
    Nej, man kan naturligtvis inte extrapolera och säga att "min bil gör 210 km/h...egentligen" när man "bara" har gjort 201. Däremot så handlar tråden om hur mycket man kan mosa på med en orörd B234 och då är det ju tämligen relevant att man diskuterar en "felvisande" tid som ändå pekar på 540 hk.

    Däremot håller jag fullständigt med om att man naturligtvis, även i en B234, bör köra med bra kolvar osv. för de där effekterna. Bara tanken på ett redigt kolvras när man ligger och toppfartstestar på Nardo...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men det kan ni ju inte räkna med... Man kan ju inte räkna in ,, "ifall det o det o det " inte skulle vart så hade min bil varit en Morot..?!?!
    Nej, man kan naturligtvis inte extrapolera och säga att "min bil gör 210 km/h...egentligen" när man "bara" har gjort 201. Däremot så handlar tråden om hur mycket man kan mosa på med en orörd B234 och då är det ju tämligen relevant att man diskuterar en "felvisande" tid som ändå pekar på 540 hk.

    Däremot håller jag fullständigt med om att man naturligtvis, även i en B234, bör köra med bra kolvar osv. för de där effekterna. Bara tanken på ett redigt kolvras när man ligger och toppfartstestar på Nardo...

    Mvh

    KK
    Prexis..

    B234 pallar ju mycket.. Det gör dom..

    Jag hakade bara upp mig lite på den där,, "ifall det hade varit det o det så hade det varit det o det".. .
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    579
    Tjosan.

    Håller med dom mesta i denna tråd, jag har 470hk i min mr2 på std botten b234r.
    Men eftersom jag tänkte "komma över" 500+ sträcket i år, blir de att sätta i JE kolvar istället.

    Min personliga uppfattning e nog att en std 234r klarar "upp till" 500, sen e de ju som sagt en fråga om "hur länge" den ska klara de.

    Ska man få ur en typ 700hk behöver man nog lägga sig uppåt 2.5bar i övertryck, och e jag skeptisk till att en 234r klarar.
    (inte bara skeptisk, jag vet vad som händer. 1:ans vevstake sticker ut genom vattenpumpen och 4:ans kastar sig ut genom sumpen)

    mvh
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

Liknande ämnen

  1. Toppackningar till T5 motor (B234R)
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 20:16
  2. Nollning av motor B234R
    Av jensii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 01:06
  3. Vikt på motor(b234r)
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 21:07
  4. Vad är en b234r motor -98 med 7000mil värd ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •