Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Audi Multitronic erfarenheter

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516

    Audi Multitronic erfarenheter

    hög tid att skaffa nå förmånsbil, hade bestämt mig för ng9-5SC men tyvärr vet vi väl alla hur det gick med det..
    nu står jag istället och väljer mellan Audi A6 2,0TDI Multitronic och BMW520D med automat.

    Har kört Audin en kort sväng och upplevde den ok men när jag pratar med en del tidigare brukare som nu kör "riktigt" automat låter det mycket bättre än Multin..

    Är det någon här som har lite input på Multitronic, är det fortfarande lite remdrift känsla, såvitt jag vet har de programerat in steg känsla men ändå?
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    Multitronic är egentligen världens bästa växellåda - den växlar ju aldrig. Problemet är att vissa är så vana vid känslan av att bilen ska växla att de upplever bilen som "remdriven".

    Det är en vanesak, det känns ungefär som att stå med framhjulen spinnande på is och sedan långsamt få grepp - men det ger också förutsättningar för en oerhört komfortabel resa.

    Jag har haft sådan låda i en A6 2.4 och tyckte den passade bilen alldeles förträffligt. En allmänt mjuk, skön steglös känsla som passade bilen som handen i handsken.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    När det gäller köpråd som inte rör Saab så får vi nog ta det i "Off topic". Flyttar tråden dit.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    Multitronic är egentligen världens bästa växellåda - den växlar ju aldrig. Problemet är att vissa är så vana vid känslan av att bilen ska växla att de upplever bilen som "remdriven".

    Det är en vanesak, det känns ungefär som att stå med framhjulen spinnande på is och sedan långsamt få grepp - men det ger också förutsättningar för en oerhört komfortabel resa.

    Jag har haft sådan låda i en A6 2.4 och tyckte den passade bilen alldeles förträffligt. En allmänt mjuk, skön steglös känsla som passade bilen som handen i handsken.
    Låter helt enkelt som att jag måste provköra mer och försöka tänka på hur jag upplever växlingarna och inte bilens alla andra features.


    När det gäller köpråd som inte rör Saab så får vi nog ta det i "Off topic". Flyttar tråden dit.
    Sorry, (mao är denna kanal sakta men säkert självdöende?)
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy2626
    Är det någon här som har lite input på Multitronic, är det fortfarande lite remdrift känsla, såvitt jag vet har de programerat in steg känsla men ändå?
    Steg-för-steg finns det i sju steg verkar det som så du vet rätt. http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... a6/?page=1

    Angående trådplaceringen: Om självdöende så föredrar jag detta i stillsam ordning och lugn fram till slutet före totalt kaos och total anarki. Nu tror jag lika mycket på en "självdöd" av forumet som på Lofalk som säger att han är totalt felfri, men ändå.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy2626
    När det gäller köpråd som inte rör Saab så får vi nog ta det i "Off topic". Flyttar tråden dit.
    Sorry, (mao är denna kanal sakta men säkert självdöende?)


    Om du syftar på Saabs osäkra framtid och att man vill vara både dramatisk, ja.. överdramatiserande, så kan man väl naturligtvis uttrycka det så om hela klubben samt hela forumet i sig. För allting har ju en början och ett slut. När det är definitivt slut för Saab, klubben och det här forumet är omöjligt att säga, eller i vilken form det lever vidare. Rimligen beror det på vad som händer med Saabs konkursbo och eventuell nyförsäljning men kanske främst hur länge det finns ett allmänt intresse för Saab och hur länge vi kan hålla liv i våra bilar.

    I dagsläget så har vi i alla fall en väldigt stor skara entusiaster som gärna vill prata bilar men framförallt Saab. Och Saab är det vi kommer att ägna oss åt även i fortsättningen, såväl som köpråd som i övriga avdelningar. Oavsett vad som sker så tror jag att det ligger en bra bit bort i tiden att forumet döps om till "Audi Club of Sweden" och ta upp Multitronic under avdelningen köpråd...

    Mvh/
    Kongo
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    håller ni med nya bilar på lika länge som dom i tex Saabklubbe så äre lugnt i 50 år till

    /en med en 28 år gammal turbo saab

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516

    Re: Audi Multitronic erfarenheter

    --->Kongo,

    Håller till fullo med dig, försökte bara vara tråkigt ironisk, jag är saabnörd ut i blodet med, betat av ett 15 tal men tyvärr ges ju inte möjligheten längre - såg verkligen fram emot att kunna välja en ng 9-5 SC denna gång...

    Varför jag trots allt postar en audi fråga här... tja ge audiforumet 5 minuter och du förstår varför...
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

Liknande ämnen

  1. Audi S2.....
    Av tomas-900 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-24, 00:46
  2. Nya Audi A6
    Av turbo4ever i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 20:50
  3. Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?
    Av Magnus Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 15:42
  4. Audi fälg på 9-3 -03
    Av 2055 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 18:58
  5. 9-5 aero vs audi s4
    Av skånemartin i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •